Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Odense: Nu kommer letbanen som rullende kunstværk
Gå ned Sider:[1] 2
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Odense Letbane pressefoto.

Odense Letbane pressemeddelelse af 3. februar 2026:

"Nu kommer letbanen som rullende kunstværk
.....
På initiativ af Kunstmuseum Brandts har kunstneren HuskMitNavn udsmykket to af letbanens togsæt med et nyt værk, som bygger videre på en sanseudstilling, som i hele 2026 kan opleves på Brandts.

Det er en udstilling, hvor kunstneren vender et museumsbesøg på hovedet, så man både må røre, lege og kravle på værkerne. Fra 4.-5. februar og indtil juni får udstillingen en ny dimension i form af to foliererede togsæt.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/nu-kommer-letbanen-som-rullende-kunstvaerk .

Her er sikkert diskussionsstof for "rindalister" og andet godtfolk ;) .

M.v.h.
Niels

Gad vide om den bliver med sporings-app, sådan man kan se hvor den er...
ligesom deres juleexpressen.

Citat fra: Baumann Dato  4/02-26, 15:20Gad vide om den bliver med sporings-app, sådan man kan se hvor den er...
ligesom deres juleexpressen.

Hvis du sætter dig ved rytterstatuen af Christian IX overfor den gamle stationsbygning:


Odense Letbane, 18.07.2022 (nm).

..... kommer der nok ét af de to udsmykkede togsæt forbi - på ét eller andet tidspunkt.

M.v.h.
Niels

Havde fornøjelsen af at køre med et af sættene tidligere i dag - en bemærking kunne være at det på godt og ondt er lidt svært at se at det egentlig er en reklame for Brandts.

Så er sættene lidt lettere at få øje på end den almindelige off-white bemaling.  ;)

Citat fra: jacobchristensen Dato  4/02-26, 18:58.....
Så er sættene lidt lettere at få øje på end den almindelige off-white bemaling.  ;)

Har undret mig over den "maddike-hvide", når de jo ikke kører under jorden .....

Citat fra: Niels Munch Dato  5/02-26, 08:39
Citat fra: jacobchristensen Dato  4/02-26, 18:58.....
Så er sættene lidt lettere at få øje på end den almindelige off-white bemaling.  ;)

Har undret mig over den "maddike-hvide", når de jo ikke kører under jorden .....

Hvad skulle farven have at gøre med om de kører over eller under jorden?

Citat fra: Gustav Hansen Dato  5/02-26, 10:19
Citat fra: Niels Munch Dato  5/02-26, 08:39
Citat fra: jacobchristensen Dato  4/02-26, 18:58.....
Så er sættene lidt lettere at få øje på end den almindelige off-white bemaling.  ;)

Har undret mig over den "maddike-hvide", når de jo ikke kører under jorden .....

Hvad skulle farven have at gøre med om de kører over eller under jorden?

Sorry, jeg er ikke i vane med at knalde smileys på.

Citat fra: Niels Munch Dato  5/02-26, 08:39
Citat fra: jacobchristensen Dato  4/02-26, 18:58.....
Så er sættene lidt lettere at få øje på end den almindelige off-white bemaling.  ;)

Har undret mig over den "maddike-hvide", når de jo ikke kører under jorden .....
Det er fordi politikerne vil gøre Danmark så grå og kedelig som muligt. Bare se hvad de har gjordt med Langå eller den nye Aarhus H.

Jeg synes det er forfriskende, at letbanen til tider folierer deres togsæt. For ja, jeg er enig i, at det neutrale look som letbanen i Odense har kan være på grænsen til kedelig.

Jeg fik et billede af det ene togsæt i fredags. Men jeg synes generelt det er svært at fotografere letbanen - der er utroligt mange master, der forstyrrer. Så hvis der er nogen her i forummet, der er lokalkendte, som kender nogle gode fotosteder langs med Odense letbane, så må I gerne dele dem her.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Her ses det ene sæt tæt ved endestationen Tarup Center.

Jeg fik også lidt video af sættet: https://www.youtube.com/watch?v=4tGTZLazMuw

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Citat fra: Niels Munch Dato  4/02-26, 15:07Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Odense Letbane pressefoto.

Odense Letbane pressemeddelelse af 3. februar 2026:

"Nu kommer letbanen som rullende kunstværk
.....
På initiativ af Kunstmuseum Brandts har kunstneren HuskMitNavn udsmykket to af letbanens togsæt med et nyt værk, som bygger videre på en sanseudstilling, som i hele 2026 kan opleves på Brandts.

Det er en udstilling, hvor kunstneren vender et museumsbesøg på hovedet, så man både må røre, lege og kravle på værkerne. Fra 4.-5. februar og indtil juni får udstillingen en ny dimension i form af to foliererede togsæt.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/nu-kommer-letbanen-som-rullende-kunstvaerk .

Her er sikkert diskussionsstof for "rindalister" og andet godtfolk ;) .

M.v.h.
Niels
Godt at Odense gøre initiativet til at fjerne det utrolig kedelig hvide farve.

Citat fra: Niels Munch Dato  5/02-26, 08:39
Citat fra: jacobchristensen Dato  4/02-26, 18:58.....
Så er sættene lidt lettere at få øje på end den almindelige off-white bemaling.  ;)

Har undret mig over den "maddike-hvide", når de jo ikke kører under jorden .....


Min 3-årige søn er vant til at kalde de grønne sporvogne på Ring 3 for "kålormen". Da vi var på besøg i Odense for nyligt, blev det straks konstateret at der kører melorme!

Citat fra: Lasse Duusgaard Dato  6/04-26, 09:14Så hvis der er nogen her i forummet, der er lokalkendte, som kender nogle gode fotosteder langs med Odense letbane, så må I gerne dele dem her.

Nordsiden af Nyborgvej i gråvejr er ganske fint mellem Palnatokesvej og Eriksgade, særligt hvis man står omkring OK og skyder dem der kommer fra centrum, husene og stigning giver en hyggeligt motiv - syntes jeg - finder et skud i arkivet senere.

Citat fra: PF Dato 16/04-26, 16:34
Citat fra: PF Dato 16/04-26, 15:09finder et skud i arkivet senere.

Som lovet: https://www.facebook.com/photo/?fbid=1235638855403709

Mange tak Peter... det ser godt ud! Det må jeg afprøve næste gang jeg er i Odense... så håber jeg evt at Odense Letbane har et nyt sæt med et nyt foliedesign.

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Ja det er en flot afveksling med sådan en foliering, ingen tvivl om det. Men som passager er det godt nok ikke fedt -som at kigge ud genenm en si...


Gå op Sider:[1] 2
Indsend billeder

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak