Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Gedser-Skagen: En lakmustest på den kollektive sammenhængskraft?
Jeg sad og legede lidt med Rejseplanen og Google Maps, og fik lyst til at tage "fra Gedser til Skagen" helt bogstaveligt som en målestok for, hvor vi står i 2026.

Resultatet er, mildt sagt, lidt deprimerende.

Præmis:

En tur fra sydspidsen til nordspidsen.

Bil (uden om motorvej, via Spodsbjerg-Tårs):

Ca. 9 timer.

Kollektivt: +9 timer og (hold nu fast) 7 skift.

Det er jo et vildt tal for en tur på 500 km i et land af vores størrelse.

Vi taler ofte om timedrift og højhastighedstog, men når man ser på de faktiske knudepunkter, virker det som om, at systemet er knækket midt over.

Hvis vi ser bort fra utopiske milliard-investeringer i nye spor over det hele, hvad er så det mest realistiske bud på at fikse det her "socialt"?

Er det "bare" bedre korrespondance ved færgerne?

En genoplivning af de direkte løb (hvis materiellet overhovedet tillod det)?

Eller skal vi acceptere, at yderpunkterne i Danmark reelt er koblet af alt andet end bilen, medmindre man har en hel dag til rådighed og en kærlighed til at vente på perroner i regnvejr?

Jeg ved, der sidder folk herinde, der kan køre køreplanerne i søvne – findes der en logisk vej ud af de 7 skift, som ikke kræver en ny fast forbindelse eller tre nye Kattegat-broer, eller er vi bare nået til vejs ende for, hvad "sammenhæng" betyder i dansk kollektiv trafik?

Citat fra: Ncard00 Dato  4/02-26, 16:44Jeg sad og legede lidt med Rejseplanen og Google Maps, og fik lyst til at tage "fra Gedser til Skagen" helt bogstaveligt som en målestok for, hvor vi står i 2026.

Resultatet er, mildt sagt, lidt deprimerende.

Ja,ja, nu har du så også valgt at tage turen på´et tidspunkt, hvor der ikke kører tog mod nord fra Aarhus H, hvilket jo gør det hele noget mere besværligt.
Prøv igen efter 20. april. Til den tid kan det nok gøres lidt bedre.

Vh. Niels H

Når elektrificeringen af den østjyske længdebane er på plads og DSB har sine nye eltog i drift og den nye Storstrømsbro er åben for togtrafik, burde der kun være 4 skift:

- Bus Gedser til Nykøbing F.
- Regionaltog Nykøbing F til Ringsted.
- Intercity Ringsted til Odense.
- Lyntog Odense til Ålborg.
- Nordjyske Jernbaner Ålborg til Skagen.

Selv den 22. april viser Rejseplanen i visse forbindelser ganske mange skift på vej fra Ringsted til Ålborg. Der synes at være en delvis spærring af Vestfyn den dag; der er regionaltog der kun kører mellem Fredericia og Tommerup i stedet for helt til Odense. Hverken på dsb.dk eller bane.dk kan jeg lige umiddelbart finde en forklaring på hvad der er planlagt.

Hvorfor ikke bare springe et led over og tage direkte fra Ringsted til Aalborg.

Så er der kun 3 skift.

Her er en der tager turen fra Danmarks nordligste bus stoppested og til Gedser kun ved bat tage busser (og en enkelt færge.

https://youtu.be/ThKh4aH-568?si=-k9Rv-zqDAjLf1Wk

Citat fra: Ncard00 Dato  4/02-26, 16:44Jeg ved, der sidder folk herinde, der kan køre køreplanerne i søvne – findes der en logisk vej ud af de 7 skift, som ikke kræver en ny fast forbindelse eller tre nye Kattegat-broer, eller er vi bare nået til vejs ende for, hvad "sammenhæng" betyder i dansk kollektiv trafik?

Ja den store ting er alle de sporarbejder der er pt. og hvis du kigger i køreplan før der indarbejdes sporarbejder så kan turen klares med 3 skift på 8:31 eller 4 skift og 8:01:

Gedser      9:51
Nykøbing F   10:30   
Nykøbing F   10:38
Ringsted   11:22   
Ringsted   11:31
Aalborg      15:31
Aalborg      16:21
Skagen      18:22

Gedser      9:51
Nykøbing F   10:30
Nykøbing F   10:38
Ringsted   11:22   
Ringsted   11:31
Aalborg      15:31
Aalborg      15:51
Hjørring   16:26   
Hjørring   16:31
Skagen      17:52

Kilder:
https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/intercity/k26/togidk-k26.pdf
https://dinoffentligetransport.dk/planlaeg-din-rejse/koereplaner-for-bus-og-havnebus/koereplan?line=740

Citat fra: Anders Larsen Dato  4/02-26, 21:32Hvorfor ikke bare springe et led over og tage direkte fra Ringsted til Aalborg.

Så er der kun 3 skift.

Øh, fordi jeg forestillede mig at det IC-tog man kunne stå på i Ringsted bliver overhalet af et lyntog i Odense, så man ville komme hurtigere frem på den måde. Men nu ser jeg at jeg havde husket forkert mht hvilke IC og ICL tog det er der overhaler hinanden i den nuværende (efter sporarbejder) køreplan.

I sidste ende afhænger det nok af hvilke tog det er der korresponderer i Ringsted. K26 kan nok næppe bruges som pejlemærke for hvordan dét kommer til at se ud i den Vidunderlige Fremtid hvor der kører IC5 til Ålborg.

Gå op Sider:[1]

DSB MY 1159

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak