Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- CBTC på slap line?
CBTC på slap line?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 7/02-26, 14:46.
Igår aftes havde jeg vovet mig ud i den offentlige trafik, nærmere bekendt Linie A fra Hillerød mod Hundige. S-tog var noget ramt af efterdønninger after torsdagens snevejr på forskellige leder, men linie A kørte faktisk ret uændret og det var jo rart når man nu var ude på gæsteoptræden.
Linie C var en af de der var hårdt ramt, idet der var en skinne mellem Nordhavn og Svanemøllen der var i udu (knækket i kulden?) og på grund af sneen kunne Banedanmark ikke lige komme til at reparere den. Det var det indadgående spor, så der var enkeltsporsdrift fra på et tidspunkt efter Svanemøllen og før Nordhavn kørte i det venstre/østlige spor. Det må være i transversalen lige efter Svanemøllen:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Herefter opfyldte vi advarslen jeg havde hørt i højtaleren på Favrholm at togene ikke kunne påregnes at komme på de sædvanlige peronner, for vi kørte ind og holdt ved den østlige side af Nordhavn. Herefter fortsatte vi mod Østerport og ved transversalen før Østerport kom vi tilbage i det vestlige spor hvor "vi hørte hjemme.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

So fae so good! Der hvor det blev lidt spændende var, at bedst som vi kommer kørende i venstre spor kommer der Gud hjælpe mig et modkørende tog til højre for os, dvs. det kører også i sit venstre spor!!! Ja men er det ikke det spor der er i stykker?
Når jeg nu ser strækningsoversigterne må det modkørende tog jo have skiftet spor i de samme to transversaler, så den eneste stump skinne, der ikke befares er det stykke jeg har mærket med en rød streg.
Det er sgu fint set af driftslederen at man lige kan drible togene rundt på den måde og opretholde normal drift på i hvert fald den ene af de 3 linier der befarer den strækning. Og det var vel ikke muligt i HKT? Eller var det?

Selvfølgelig synd for de der kommer med linie C som risikerer at skulle skifte en eller to gange af hængigt af hvor langt de skulle, men de slap da for busser.

(På hjemturen stod jeg på i Hellerup og der erfarede jeg at linie F var helt indstillet på grund af nedbrud af signalsystemet. Den hstorie ved jeg ikke mere om, men vel næppe forenlediget af snevejret) 

Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/02-26, 14:46So fae so good! Der hvor det blev lidt spændende var, at bedst som vi kommer kørende i venstre spor kommer der Gud hjælpe mig et modkørende tog til højre for os, dvs. det kører også i sit venstre spor!!! Ja men er det ikke det spor der er i stykker?
Når jeg nu ser strækningsoversigterne må det modkørende tog jo have skiftet spor i de samme to transversaler, så den eneste stump skinne, der ikke befares er det stykke jeg har mærket med en rød streg.

En anden mulighed ud fra din beskrivelse ville være at skinnebruddet befandt sig i selve sporskifte 03a, og det du så i venstre spor nordpå var en linje B der skulle mod Farum gennem spor 6.

Hvis både 03a/b og 04a/b var fuldt befarbare, burde det have været muligt at indstille en rute for dit sydgående tog gennem begge transversaler så du blot lige skulle et kort sving udenom fejlen. (Det burde også kunne have ladet sig gøre før CBTC, ihvertfald med lokal betjening af centralapparatet, men jeg tvivler lidt på at den kombination kunne fjernstyres).

Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/02-26, 14:46Det er sgu fint set af driftslederen at man lige kan drible togene rundt på den måde og opretholde normal drift på i hvert fald den ene af de 3 linier der befarer den strækning. Og det var vel ikke muligt i HKT? Eller var det?

DSB 1969-anlæg (som er dem der havde HKT) kunne godt køre i venstre spor for (VU og VI) signal, men det var så i stationsafstand, og ikke HKT-overvåget.

Var selv med tog fra Hillerød til København torsdag, og havde samme oplevelse og undrede mig også, da vi krydsede venstre om med et Farumtog på Nordhavn. Retur viste togviserskiltet på spor 3 på Svanemøllen ingen destination/ingen tog,  så er det ikke det spor (mod Farum) som det er en fejl på?

/Arne

CBTC på slap line?
Af tgsen. 7/02-26, 23:23.
Citat fra: Arne M. Pedersen Dato  7/02-26, 21:35Var selv med tog fra Hillerød til København torsdag, og havde samme oplevelse og undrede mig også, da vi krydsede venstre om med et Farumtog på Nordhavn. Retur viste togviserskiltet på spor 3 på Svanemøllen ingen destination/ingen tog,  så er det ikke det spor (mod Farum) som det er en fejl på?
Det betyder vel at de kører tog til/fra fra Farum på det vestlige spor Østerport - Svanemøllen og de øvrige tog på det østlige?

CBTC på slap line?
Af steenth. 7/02-26, 23:50.
Citat fra: tgsen Dato  7/02-26, 23:23Det betyder vel at de kører tog til/fra fra Farum på det vestlige spor Østerport - Svanemøllen og de øvrige tog på det østlige?
Nej - alle tog køre forbi Nordhavn Station i spor 3 og Farum tog i begge retninger bruger spor på Svanemøllen. Og de øvrige tog har brugt de normale spor på Svanemøllen.

CBTC på slap line?
Af tgsen. 8/02-26, 00:13.
Citat fra: steenth Dato  7/02-26, 23:50
Citat fra: tgsen Dato  7/02-26, 23:23Det betyder vel at de kører tog til/fra fra Farum på det vestlige spor Østerport - Svanemøllen og de øvrige tog på det østlige?
Nej - alle tog køre forbi Nordhavn Station i spor 3 og Farum tog i begge retninger bruger spor på Svanemøllen. Og de øvrige tog har brugt de normale spor på Svanemøllen.
Citat Arne:
"...vi krydsede venstre om med et Farumtog på Nordhavn"
Nu er jeg forvirret?

CBTC på slap line?
Af larsht, København. 8/02-26, 01:16.
Citat fra: Henning Makholm Dato  7/02-26, 15:15
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/02-26, 14:46So fae so good! Der hvor det blev lidt spændende var, at bedst som vi kommer kørende i venstre spor kommer der Gud hjælpe mig et modkørende tog til højre for os, dvs. det kører også i sit venstre spor!!! Ja men er det ikke det spor der er i stykker?

En anden mulighed ud fra din beskrivelse ville være at skinnebruddet befandt sig i selve sporskifte 03a, og det du så i venstre spor nordpå var en linje B der skulle mod Farum gennem spor 6.

Hvis både 03a/b og 04a/b var fuldt befarbare, burde det have været muligt at indstille en rute for dit sydgående tog gennem begge transversaler så du blot lige skulle et kort sving udenom fejlen. (Det burde også kunne have ladet sig gøre før CBTC, ihvertfald med lokal betjening af centralapparatet, men jeg tvivler lidt på at den kombination kunne fjernstyres).

Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/02-26, 14:46Det er sgu fint set af driftslederen at man lige kan drible togene rundt på den måde og opretholde normal drift på i hvert fald den ene af de 3 linier der befarer den strækning. Og det var vel ikke muligt i HKT? Eller var det?

DSB 1969-anlæg (som er dem der havde HKT) kunne godt køre i venstre spor for (VU og VI) signal, men det var så i stationsafstand, og ikke HKT-overvåget.

Skinnebruddet er i højre gren på spsk 02

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato  8/02-26, 01:16Skinnebruddet er i højre gren på spsk 02
Tak, det forklarer observationerne.

Linje B kører så blot i enkeltspordrift i 4.hsp for at gøre plads til at linje A kan bruge 3.hsp i begge retninger.

CBTC på slap line?
Af larsht, København. 8/02-26, 13:10.
Citat fra: Henning Makholm Dato  8/02-26, 01:48
Tak, det forklarer observationerne.

Linje B kører så blot i enkeltspordrift i 4.hsp for at gøre plads til at linje A kan bruge 3.hsp i begge retninger.
Præcis

Mvh
Lars

CBTC på slap line?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 9/02-26, 00:01.
Tak! Jeg tænkte nok der ville komme en med insiderviden der lige kunne fortælle præcis hvor skaden var/er.
Anyway - jeg gentager: Respekt for den dripling af mulige togveje mm så der opretholdes en tålelig service.

CBTC på slap line?
Af KKLD. 9/02-26, 09:49.
Kunne man ikke have forlænget Linje F fra Hellerup til Klampenborg i stedet for at lade Linje C køre mellem Hellerup-Klampenborg hvert 30. minut?

CBTC på slap line?
Af Viktoria Skov. 9/02-26, 12:53.
Citat fra: larsht Dato  8/02-26, 01:16

Har du kendskab til hvor i sporskiftet bruddet er?

SPSK 02 ser ud til at være et standard 1:19 R1200 sporskifte, hvorfor jeg antager at BDK har halve tungepartier og krydsninger på lager til akutte brud.

Ja, reglerne tillader normalt ikke svejsning under 0°C men man burde kunne skære bruddet væk og lægge en indpasser ind og sikre med nødlasker, indtil det bliver muligt at svejse igen. Det er ikke optimalt, men bedre end ugevis med reduceret drift.

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

CBTC på slap line?
Af larsht, København. 10/02-26, 00:00.
Citat fra: Viktoria Skov Dato  9/02-26, 12:53
Citat fra: larsht Dato  8/02-26, 01:16

Har du kendskab til hvor i sporskiftet bruddet er?

SPSK 02 ser ud til at være et standard 1:19 R1200 sporskifte, hvorfor jeg antager at BDK har halve tungepartier og krydsninger på lager til akutte brud.

Ja, reglerne tillader normalt ikke svejsning under 0°C men man burde kunne skære bruddet væk og lægge en indpasser ind og sikre med nødlasker, indtil det bliver muligt at svejse igen. Det er ikke optimalt, men bedre end ugevis med reduceret drift.
Sideskinnen langs med tungen

Mvh
Lars

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak