Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Hvad skal der til for at give IC3 og IC4 en værdig afsked?
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6]
Hvad skal der til for at give IC3 og IC4 en værdig afsked?
Af pjl. 18/02-26, 19:22.
Seneste redigering: 18/02-26, 19:27 af pjl
Citat fra: banemanden Dato 18/02-26, 16:55Jeg er, som dig og mange andre, stor fan af den faglighed og viden Anders supplerer med her, men også den viden han generelt kommer med. Det skal der ikke herske nogen tvivl om. Når du er nødt til at nævne hans saglighed i det, er det jo implicit fordi du mener, at jeg ikke er saglig. Det er jeg ok med. Jeg aspirerer altid til, at være så saglig jeg kan, men lader mig tit fange når noget provokerer mig eller stikker ud. Jeg er ikke god til "jeg synes" og "det er noget lort fordi jeg synes det er det" for det er som et stykke dødkød der breder sig. Det er usagligt, det er irrelevant og i sagens natur burde jeg ikke ryge med når du, som nævnt eksempel her, konstant sparker til med en usaglig debat hvor det nu er sæderne du synes er dumme og smalle - selv når der er facts på bordet. Når disse facts kommer, så bliver du sur og begynder at kalde andre for usaglige eller uvildige.

Det var en hevisning til at jeg synes andersj, skrev et fedt indlæg, noget som jeg f.eks. ikke for sagt for tit, hvordan du så opfatter det er jeg ikke herre over, EOD

CitatI forhold til det han skriver, er det jo fuldstændig korrekt og i tråd med det jeg skrev: produktionen står ikke stille, fordi der er togsæt der skal bruges til test.

Indtil sommerferien 2025...

Hér er vi så uneige, fordi jeg tvivler på Alstoms evne til at levere, men det får vi se til sommer.

CitatMed hensyn til bredden, er det sæderne og ikke toget fysisk der henvises til.
Sæderne i IC3 er 45 cm i siddeflade og i IC5 er de 46,5 i siddeflade. Altså, bredere. Sæderne er opstillet på samme måde i 1. og 2. klasse som i IC3 og gangarealet er heller ikke markant mindre. Vi taler om så få centimeter, at du har større problemer hvis du ikke kan være der, end gangarealet.

Jeg skal nok tage mit eget råd nu og lade være med at brænde mig yderligere på den ild du bærer, men jeg håber da, at der vil indfinde sig et eller andet niveau i debatformen som ikke er baseret på noget der mest af alt bare er vrede mod et togsæt og en erkendelse af, at man måske bare ikke er superglad for forandringer i stedet.

God videre færd.

Se det var faktuelt, og jeg har ikke yderlige til sæder i de to tog - hvis du har ret (det var ikke et udtryk for tvivl, men blot en henkastet kommentar).

Sædets rygflade er ikke det samme som sædets sædeflade. Sædets rygflade har betydning for placering og inddækning af skuldre og arme.

IC3-sæder har rygflade, som er bredere end sædefladen, hvorved armlæn bagud dækkes af sædets ekstra rygflade. IC5 har derimod armlæn "svævende" frit ude i midtergangen. Derved er det i IC5 nemmere at få et slag på skulder eller albue, fra passerende passagerer, der svinger tasker etc. gennem den lille midtergang.

Men det bidrager da til at der kan pyntes lidt på sædestørrelsen i sammenligninger.

Og så var der vist en, der mente at forskel i togbredde ikke betød så meget, fordi IC3 havde radiator i gulvhøjde. Det er dog de færreste som har skuldrene nede ved radiatoren, med mindre det er på vej hjem fra en meget våd aften. ;)

Det er stadig næppe noget tilfælde at DSB ikke offentliggør marketing-billeder fra IC5 med 2 voksne mænd i normal sidde-stilling ved siden af hinanden på et sæde-par.

En anden klog mand ved navn Anders har skrevet andetsteds:

"Tendensen er desværre NETOP at det bliver stadig værre med bredden på siddepladserne [...] Tallene siger alt: IC-tog i 1987: vognbredde 304cm og 3 siddepladser i bredden i hele toget (kupévogne litra B og A). IC5-tog i 2027: vognbredde 282cm og 4 sæder i bredden i hele toget."

Samme sted er DSB selvfølgelig klar med beroligelse:

"IC5 har til gengæld en høj loftshøjde, som kompenserer for gangbredden og giver en fornemmelse af god plads."  ;D

Men det er da fint at der er nogle, som godt kan nøjes med IC5, når nu det er hvad autoriteterne vil have os til.

Citat fra: pjl Dato 18/02-26, 19:22
Citat fra: banemanden Dato 18/02-26, 16:55Jeg er, som dig og mange andre, stor fan af den faglighed og viden Anders supplerer med her, men også den viden han generelt kommer med. Det skal der ikke herske nogen tvivl om. Når du er nødt til at nævne hans saglighed i det, er det jo implicit fordi du mener, at jeg ikke er saglig. Det er jeg ok med. Jeg aspirerer altid til, at være så saglig jeg kan, men lader mig tit fange når noget provokerer mig eller stikker ud. Jeg er ikke god til "jeg synes" og "det er noget lort fordi jeg synes det er det" for det er som et stykke dødkød der breder sig. Det er usagligt, det er irrelevant og i sagens natur burde jeg ikke ryge med når du, som nævnt eksempel her, konstant sparker til med en usaglig debat hvor det nu er sæderne du synes er dumme og smalle - selv når der er facts på bordet. Når disse facts kommer, så bliver du sur og begynder at kalde andre for usaglige eller uvildige.

Det var en hevisning til at jeg synes andersj, skrev et fedt indlæg, noget som jeg f.eks. ikke for sagt for tit, hvordan du så opfatter det er jeg ikke herre over, EOD

CitatI forhold til det han skriver, er det jo fuldstændig korrekt og i tråd med det jeg skrev: produktionen står ikke stille, fordi der er togsæt der skal bruges til test.

Indtil sommerferien 2025...

Hér er vi så uneige, fordi jeg tvivler på Alstoms evne til at levere, men det får vi se til sommer.

CitatMed hensyn til bredden, er det sæderne og ikke toget fysisk der henvises til.
Sæderne i IC3 er 45 cm i siddeflade og i IC5 er de 46,5 i siddeflade. Altså, bredere. Sæderne er opstillet på samme måde i 1. og 2. klasse som i IC3 og gangarealet er heller ikke markant mindre. Vi taler om så få centimeter, at du har større problemer hvis du ikke kan være der, end gangarealet.

Jeg skal nok tage mit eget råd nu og lade være med at brænde mig yderligere på den ild du bærer, men jeg håber da, at der vil indfinde sig et eller andet niveau i debatformen som ikke er baseret på noget der mest af alt bare er vrede mod et togsæt og en erkendelse af, at man måske bare ikke er superglad for forandringer i stedet.

God videre færd.

Se det var faktuelt, og jeg har ikke yderlige til sæder i de to tog - hvis du har ret (det var ikke et udtryk for tvivl, men blot en henkastet kommentar).

Tak for uddybningen - som jeg skrev, kommer det til at prikke til mig og her var min opfattelse at når det ene blev sagt sagligt, betød det automatisk det andet ikke var. Jeg sætter pris på uddybningen.

Din tvivl med Alstoms leveringer er.. Ja. Jeg kan bare konstatere, at deres fabrik ikke står stille med hensyn til IC5 og hvis jeg fagligt forholder mig til det, er der to udfald: "De leverer ingenting" og "De leverer noget". På den front, er jeg ret pragmatisk og jeg skal nok have set dokumentationen på, at alt er gået i stå før jeg begynder at trække mod "de leverer ingenting". Alle store offentlige projekter skrider i tid - og når de alle gør det, tænker jeg, det er fordi papirarbejdet og estimeringen er tosset. En forsinkelse i leveringen modsvarer egentlig fint IC3 og IR4 i tidernes morgen, samt det fact at de to togtyper IKKE kørte som de skulle i det første meget lange stykke tid. Togsæt af den mængde har derfor i min levetid endnu ikke været leveret til tiden, udover S-tog.

Tak for uddybning. Jeg sætter mig tilbage i hjørnet og øver mig :)

Privatbanernes leverance af LINT-41 var vist egentlig ret smertefri som jeg husker det, men det blev jo også dengang målt op imod DSB leverance af IC4, så det satte barren ret lavt.
(Jeg erindrer noget med nogle trin der drillede lidt i starten)

Altså hvis man gerne vil have leveret tingene til tiden må man jo skrive nogle større bøder for forsinkelse ind i kontrakten og så se, hvem der vil levere. Det har man prøvet med vindmølleudbuddet og resultatet blev ... 0 bydere. Heldigvis koster forsinkelser jo også penge for leverandørerne, så mon ikke de gør deres yderste for at få togene klar i en fart?

Citat fra: mpp Dato 19/02-26, 11:57Altså hvis man gerne vil have leveret tingene til tiden må man jo skrive nogle større bøder for forsinkelse ind i kontrakten og så se, hvem der vil levere. Det har man prøvet med vindmølleudbuddet og resultatet blev ... 0 bydere. Heldigvis koster forsinkelser jo også penge for leverandørerne, så mon ikke de gør deres yderste for at få togene klar i en fart?

Og her kan man jo nævne at Alstom allerede betaler, idet de leverer yderligere 3 sæt, uden beregning, som en del af kompensationen for forsinkelsen af leveringer.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak