Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- EC tog på landets puls?
EC tog på landets puls?
Af PF. 9/02-26, 15:08.
Inden jeg sender en mail afsted til relevant udgiver (rejseplanen eller banedanmark, det kan jeg faktisk ikke finde ud af) er der så nogen der konkredt ved hvorfor EC-tog fornyeligt (inden for nogle uger) er forsvundet fra landetspuls? Jeg kunne ved selvsyn konstatere at EC tog lige inden de forsvandt begyndte at "køre forud" for toget's praktiske placering ved forsinkelser.

Jeg tillader mig at spørge her først da der reelt er en mulighed for nogen besider den viden, men også for at svaret måske kunne være relevant for flere her, at vide.

EC tog på landets puls?
Af mpp. 9/02-26, 19:13.
Det kan være fordi nogle af EC-togene bliver omdøbt til ECE-tog (men de mangler så også). Jeg tror bare du skal sende den mail og fortælle os, hvad svaret bliver.

EC tog på landets puls?
Af Petteri. 9/02-26, 19:22.
Citat fra: mpp Dato  9/02-26, 19:13Det kan være fordi nogle af EC-togene bliver omdøbt til ECE-tog (men de mangler så også). Jeg tror bare du skal sende den mail og fortælle os, hvad svaret bliver.

I K26 hedder togene EX(3xx / 11xx). Ikke fordi det gør dem synlige på Landets Puls :)

EC tog på landets puls?
Af Scharfenberg. 10/02-26, 11:05.
I stedet for Landets Puls kan du også tracke EuroCity via Banedanmark-appen Mit tog. Start med at kigge på Padborg hvor alle dagens afgange fremgår og oprangeringen. I løbet af dagen kan du så følge de forskellige afgange undervejs på ruten.

EC tog på landets puls?
Af thomastog. 10/02-26, 11:42.
Citat fra: Scharfenberg Dato 10/02-26, 11:05I stedet for Landets Puls kan du også tracke EuroCity via Banedanmark-appen Mit tog. Start med at kigge på Padborg hvor alle dagens afgange fremgår og oprangeringen. I løbet af dagen kan du så følge de forskellige afgange undervejs på ruten.

Men.. "Landets puls" er 'Vælg et område og se, hvordan toget kører på et kort'

Tror især det er kort-delen, som er ønsket.

EC tog på landets puls?
Af Trainee. 10/02-26, 13:41.
Citat fra: thomastog Dato 10/02-26, 11:42
Citat fra: Scharfenberg Dato 10/02-26, 11:05I stedet for Landets Puls kan du også tracke EuroCity via Banedanmark-appen Mit tog. Start med at kigge på Padborg hvor alle dagens afgange fremgår og oprangeringen. I løbet af dagen kan du så følge de forskellige afgange undervejs på ruten.

Men.. "Landets puls" er 'Vælg et område og se, hvordan toget kører på et kort'

Tror især det er kort-delen, som er ønsket.

Et livemap baseret på samme data og system er at finde i Rejseplanens app og på beta.rejseplanen.dk.

EC tog på landets puls?
Af Trainee. 10/02-26, 13:58.
Det er Banedanmark som er ansvarlig for Landets Puls. Selvom det er bygget på Rejseplan-systemet, af Rejseplanens systemleverandør, er det Banedanmark der har indkøbt det direkte fra leverandøren.

Der har været nogle problemer med ECE på Rejseplanen, siden det skiftede navn fra EC. Jeg kunne forestille mig, at problemet med ECE på Landets Puls er relateret.

Man burde måske gøre som i Storbritannien, hvor infrastrukturforvalteren simpelthen offentliggør rå live-data fra fjernstyringssystemerne, som det private initiativ så kan omforme til web-vising i et format efter eget hoved.

For eksempel https://map.signalbox.io/, som er langt foran Landets Puls på brugeroplevelse. Man skal ikke vente flere sekunder på at de relevante tog bliver fyldt ind når man har flyttet kortet. Klikker man på et tog bliver dets rute vist på kortet, ikke kun en køreplan i tabelform. Og det er ikke engang et site jeg har udvalgt særligt på grund af kvaliteten, blot første hit i en google-søgning.

Eller https://www.opentraintimes.com/maps som viser tog og togvejsindstillinger på skematiske sporkort (mums! ;D) -- dog kun i udvalgte områder; der har tydeligvis været noget håndarbejde involveret i at designe sportavlerne udover hvad Network Rail leverer.

EC tog på landets puls?
Af PF. 10/02-26, 15:25.
Seneste redigering: 10/02-26, 15:27 af PF
Citat fra: Trainee Dato 10/02-26, 13:41Et livemap baseret på samme data og system er at finde i Rejseplanens app og på beta.rejseplanen.dk.

Jeg har ikke kunne få tog frem på dette kort, forstår mig heller ikke rigtig på EDB ;)

Citat fra: Henning Makholm Dato 10/02-26, 14:24Man burde måske gøre som i Storbritannien, hvor infrastrukturforvalteren simpelthen offentliggør rå live-data fra fjernstyringssystemerne, som det private initiativ så kan omforme til web-vising i et format efter eget hoved.

For eksempel https://map.signalbox.io/, som er langt foran Landets Puls på brugeroplevelse. Man skal ikke vente flere sekunder på at de relevante tog bliver fyldt ind når man har flyttet kortet. Klikker man på et tog bliver dets rute vist på kortet, ikke kun en køreplan i tabelform. Og det er ikke engang et site jeg har udvalgt særligt på grund af kvaliteten, blot første hit i en google-søgning.

Eller https://www.opentraintimes.com/maps som viser tog og togvejsindstillinger på skematiske sporkort (mums! ;D) -- dog kun i udvalgte områder; der har tydeligvis været noget håndarbejde involveret i at designe sportavlerne udover hvad Network Rail leverer.

Enig, eller som svenskerne også havde (måske har stadig?) - men i DK mener man det er konkurrenceforvridende at godsoperatørene kan følge med i hinandens tog.

EC tog på landets puls?
Af PF. 10/02-26, 15:37.
Citat fra: PF Dato 10/02-26, 15:25Et livemap baseret på samme data og system er at finde i Rejseplanens app og på beta.rejseplanen.dk.

Fandt det - man skal aktivere tog inder indstillinger  ;D

EC tog på landets puls?
Af A.Morup. 11/02-26, 10:27.
Hvad med

https://www.zugfinder.net/da/livemap-europa-1510-590

Måske lidt retro design, men mange oplysninger at klikke ned i...

Jeg har også undret mig over EC-spøgelsestog på Landets Puls. Stod i Kolding og ventede på et syd fra, som på Landets Puls så ud til at være rettidigt, men det var i realiteten ikke ankommet til Padborg endnu (Det var i november måned). Så for mig at se så det ud som om, Landets Puls placerede toget efter den gældende køreplan og ikke efter faktiske data om, hvor toget befandt sig.

MM

EC tog på landets puls?
Af Trainee. 17/02-26, 10:13.
Citat fra: MadsMikkel80 Dato 17/02-26, 09:24Jeg har også undret mig over EC-spøgelsestog på Landets Puls. Stod i Kolding og ventede på et syd fra, som på Landets Puls så ud til at være rettidigt, men det var i realiteten ikke ankommet til Padborg endnu (Det var i november måned). Så for mig at se så det ud som om, Landets Puls placerede toget efter den gældende køreplan og ikke efter faktiske data om, hvor toget befandt sig.

MM
Livemaps der er baseret på Rejseplanen viser estimerede placeringer for transportmidlerne pba. køreplansdata holdt op mod realtidsdata (afvigelser fra køreplanen i minutter). Realtidsdata er dog baseret på GPS-lokationer hos trafikvirksomhederne, eller for tog på Banedanmarks skinner, hvor Banedanmark tror toget er.

Da Banedanmark ikke ved hvor togene er når de er i udlandet, kan de ikke sende realtidsdata til Rejseplanen, før toget er i Danmark.

Gå op Sider:[1]
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet - Transportbranchen i Danmark Juli 1990 - udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak