Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Overhalingssporene ved Kalvebod
Gå ned Sider:[1] 2
Kollektiv Trafik Forum 11. FEB 2026:

"Arbejdet med at anlægge overhalingsspor i København begynder til foråret
Der skal etableres overhalingsspor ved jernbanen ved Kalvebod i København for at sikre øget kapacitet til den stigende passager- og godstrafik. Arbejdet begynder til foråret, og Sund & Bælt, der står for anlægsarbejdet, inviterer til borgermøde om blandt andet projektets foreløbige tidsplan.
....."

Læs hele nyheden her: https://www.kollektivtrafik.dk/arbejdet-med-at-anlaegge-overhalingsspor-i-koebenhavn-begynder-til-foraaret/3882 .

Projektet og den bevillingsmæssige baggrund m.v. blev diskuteret under "Trafikpolitik" i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1687.msg19129.html .

M.v.h.
Niels

Hvordan tænker man at bruge overhalingssporene? Er det noget med at godstog kører igennem lufthavnen mod Ny Ellebjerg og så bliver indhentet og overhalet af Ring Syd tog? Der er da ikke så mange overhalingsspor i Danmark og dem omkring Køge Nord er da aldrig rigtigt blevet taget i brug, er de?

Overhalingssporene ved Kalvebod
Af andersj, Aalborg. 12/02-26, 14:00.
Nogle gange handler det også om at få godstogene til at passe ind i trafikken, især de når de kommer fra en strækning og skal over på en anden. Indtil nu har det være muligt at togene bare holdte på selve hovedsporet mellem København Syd og Kalvebod for at vente på plads til kørsel videre mod lufthavnen/Sverige. Men med stigende persontrafik på shunten, så kan godstogene ikke længere bare holde og spærre hovedsporet.

Overhalingssporene samt transversalerne på ny bane er ikke i drift fordi alle sporskifterne er defekte. Sporskifterne til afgreningen i Køge Nord blev hentet fra det nye overhalingsspor syd for Ringsted, som så heller ikke er i drift - men der er heller ingen godstog den vej pt.
Dertil er sporanlægget i København Syd også designet til at godstogene kører til og fra den gamle bane over Roskilde. Kørsel til og fra ny bane er muligt, men kapacitetskrævende.

Anders

Citat fra: andersj Dato 12/02-26, 14:00Overhalingssporene samt transversalerne på ny bane er ikke i drift fordi alle sporskifterne er defekte. Sporskifterne til afgreningen i Køge Nord blev hentet fra det nye overhalingsspor syd for Ringsted, som så heller ikke er i drift - men der er heller ingen godstog den vej pt.
Dertil er sporanlægget i København Syd også designet til at godstogene kører til og fra den gamle bane over Roskilde. Kørsel til og fra ny bane er muligt, men kapacitetskrævende.
Jeg spurgte Banedanmark om status på på dem i november i anledning af et driftsproblem og jeg fik det svar tilbage, at de transversaler er blevet ordnet og derved er kommet i drift. På det tidspunkt var der kun nogle få sporskiftere på strækningen aflåst.

Citat fra: andersj Dato 12/02-26, 14:00Overhalingssporene samt transversalerne på ny bane er ikke i drift fordi alle sporskifterne er defekte. Sporskifterne til afgreningen i Køge Nord blev hentet fra det nye overhalingsspor syd for Ringsted, som så heller ikke er i drift - men der er heller ingen godstog den vej pt.

Alle sporskifter på Nye Bane virker nu. De blev taget i brug tilbage i efteråret, så vidt jeg husker. De fleste af dem er begrænset til 180 km/t i den lige gren, men de virker og bliver brugt ved uregelmæssigheder.

Af andersj, Aalborg. 12/02-26, 14:42.
Det er godt at høre at der er kommet gang i sporskifterne.

Anders

Hvorfor er det ikke bane dk der skal bygge?

Citat fra: Larsmadsen Dato 12/02-26, 17:26Hvorfor er det ikke bane dk der skal bygge?
Fordi det er Sund & Bælts jernbane der skal udvides.

Jo, men  hvorfor er det så det?
Kunne forstå på selve Øresundsbroen/ forbindelsen?

Et langsomt process til at dele bane nettet op..?

Vel fordi at det var Sund og Bælt der byggede banen i tidernes morgen .

Så ingen skjulte dagsordner her :-) 

Citat fra: Larsmadsen Dato 12/02-26, 18:40Jo, men  hvorfor er det så det?

Sund & Bælt er infrastukturejer for de banestrækninger der i sin tid blev anlagt og finansieret som en del af Øresundsforbindelsens danske landanlæg. (Ligeledes ejer de motorvejen fra broen til Vestamager).

Jeg tror det må skyldes at arbejderne blev lånefinansieret (og ikke direkte over finansloven som "almindelige" statsbaneanlæg), og Sund & Bælt eksisterer for at opkræve den brugerbetaling som afdragene betales med. Derfor bliver de også nødt til at eje den infrastruktur brugerne betaler for.

Jeg ved ikke præcist hvordan det bliver finansieret når Folketinget beslutter at der nu skal anlægges overhalingsspor. Men selv hvis der kommer finanslovsmidler til det, er staten jo eneejer af Sund & Bælt, så regnskabsteknisk er der vel i så fald bare tale om et kapitalindskud.

Citat fra: Henning Makholm Dato 12/02-26, 22:17Jeg ved ikke præcist hvordan det bliver finansieret når Folketinget beslutter at der nu skal anlægges overhalingsspor. Men selv hvis der kommer finanslovsmidler til det, er staten jo eneejer af Sund & Bælt, så regnskabsteknisk er der vel i så fald bare tale om et kapitalindskud.

Af den gamle tråd, jeg linkede til i startindlægget, fremgår bl.a., at projektet støttes med EU-midler.

Ja, men jeg tror ikke det betyder EU betaler hele regningen. Så der kan enten være tale om om at staten giver S&B lov til at optage nye statsgaranterede lån for X millioner (og tilbagebetalingen udskydes tilsvarende), eller staten direkte indskyder X millioner skattepenge i selskabskapital, som selskabet så investerer i overhalingsspor. (Eller måske en tredje mulighed som jeg ikke lige har tænkt på her og nu.)

Citat fra: Henning Makholm Dato 12/02-26, 22:36Ja, men jeg tror ikke det betyder EU betaler hele regningen. Så der kan enten være tale om om at staten giver S&B lov til at optage nye statsgaranterede lån for X millioner (og tilbagebetalingen udskydes tilsvarende), eller staten direkte indskyder X millioner skattepenge i selskabskapital, som selskabet så investerer i overhalingsspor. (Eller måske en tredje mulighed som jeg ikke lige har tænkt på her og nu.)

Overhalingssporene ved Kalvebod er et statsligt finansieret jernbaneprojekt, besluttet af Folketinget og finansieret via Infrastrukturplan 2035 med et anlægsbudget på omkring 713 mio. kr., suppleret med EU-tilskud.

EU støtten på indtil 319 mio. kr. er tilsagt under EU's infrastrukturprogram Connecting Europe Facility (CEF), der har til formål at understøtte den civile og militære transportinfrastruktur.

M.v.h.
Niels

Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/02-26, 23:44.
Citat fra: Larsmadsen Dato 12/02-26, 18:40Jo, men  hvorfor er det så det?
Kunne forstå på selve Øresundsbroen/ forbindelsen?

Et langsomt process til at dele bane nettet op..?
Det er fuldstændig det samme ved Storebælt. Jeg ved ikke lige hvor grænsen går (det kan sikkert ses i TIB-S hvis man er nysgerrig).

Gå op Sider:[1] 2
DSB MY 113825 års jubilæum

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak