Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Transversaler på Ringstedbanen
I en anden tråd kom samtalen ind på sporskifter på den Nye Bane København-Ringsted, og det mindede mig om noget der har undret mig i flere år: Hvad er logikken bag hvilke transversaler der ligger hvor?

På alle andre dobbeltsporede baner jeg kan komme i tanke om, ligger transversaler mellem hovedsporene enten i par eller i forbindelse med en sportilslutning eller forgrening til den ene side af banen. Men på Ringstedbanen er der to steder hvor der -- uden åbenlys anledning -- kun er en højre-til-venstre:

1. Avedøre Havnevej: kun højre til venstre spor.
2. Kildebrønde: begge retninger.
3. Jersie Fjern: begge retninger.
4. Lellinge: kun højre til venstre spor.
5. Bjæverskov: begge retninger.

På Nordvestbanen har Lejre og Hvalsø hver en enkelt transversal i hver sin retning. Det er også lidt underligt, men kan måske forklares som følge af den trinvise udbygning til dobbeltspor, og måske pladsproblemer i de eksisterende sikringsanlæg?

Jeg er bekendt med sporveje hvor der kun ligger venstre-til-højre transversaler, og så må man bakke gennem transversalen hvis man skal over i venstre spor for at komme uden om et ufarbart sporstykke. Der sparer det penge at der er halvt så mange sporskifter at anlægge, og at de i almindelig drift kun befares medgående. Men det er lidt sværere at forestille sig et højhastighedstog standse op og bakke hen over transversalen i Lellinge for at komme tilbage på højre spor ...

Måske forberedelse til et eventuelt fremtidigt sidespor?

Jeg regner transvalsalen ved Avedøre Havnevej som en som tilhører gruppen af sporskiftere på Vigerslev Stationen, som pga. plads er landet langt ude. Det medfører, at hvis et tog har problemer mellem Vigerslev og Avedøre Havnevej imod Køge Nord, så det svært at komme uden om det tog, da skrift fra højre til venstre spor længere inde sker ved udkørslen på hovedbanegården. Og desværre sker det ved systemgrænsen, at et tog har problemer der.

Citat fra: steenth Dato 12/02-26, 17:13Jeg regner transvalsalen ved Avedøre Havnevej som en som tilhører gruppen af sporskiftere på Vigerslev Stationen, som pga. plads er landet langt ude.

Hmm, måske. Det understøttes også af at den pågældende transversal ser ud som om den har 1:19 sporskifter (r=1200), mens de andre på banen vist er 1:27,5 (r=2500).

Plads i form af ret strækning havde der nu også været en kilometer længere inde, lige vest for Hvidovretunnellen. (Måske lidt ringere adgangsforhold, men jeg formoder alt det relevante vedligeholdesesmateriel er sporkørende alligevel). Men nærmere end det kan jeg godt se ikke kan lade sig gøre uden krumme (eller stejlere) sporskifter.

Så er der Lellinge tilbage. Der ville have været masser af plads til en modtransversal dér.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak