Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- ES 2504 på vej til testkørsel i Tinglev i Snoghøj
ES 2504 på vej til testkørsel i Tinglev i Snoghøj
Af DRT, Valby. 16/02-26, 16:52.
Seneste redigering: 16/02-26, 16:57 af DRT
I dag skulle IC5 på testkørsel nede i Tinglev, så turen gik naturligvis også forbi Snoghøj. Sættet er ES 2504, det blev trukket af EB 3216 hele vejen, set kl. 13.12 i dag.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DSB EB 3216 med DSB ES 2504 lige efter afkrydsning mod Taulov. 16. Februar 2026

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
EB 3216 med ES 2504 ved Snoghøj. 16. Februar 2026 

DSB ES 2504 i næsten fuld længde. 16. Februar 2026

DSB ES 2504 efter afkrydsning ved Snoghøj. 16. Februar 2026

Vh Enzo Rosenhoff 🙂

Det var en fejl med at det samme billede opstod to gange, det skulle have været det tredje af de vedhæftede.  ;D

Vh Enzo Rosenhoff 🙂

ES 2504 på vej til testkørsel i Tinglev i Snoghøj
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 16/02-26, 17:18.
Citat fra: DRT Dato 16/02-26, 16:52I dag skulle IC5 på testkørsel nede i Tinglev, så turen gik naturligvis også forbi Snoghøj. Sættet er ES 2504, det blev trukket af EB 3216 hele vejen, set kl. 13.12 i dag.

Prisværdigt, at nogen orker at stå ude i kulden og blæsten og tage fine billeder, som vi andre så kan sidde her inde i varmen og nyde. Tak.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen (der har været ude at gå de daglige 12 km i dag)

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 16/02-26, 17:18
Citat fra: DRT Dato 16/02-26, 16:52I dag skulle IC5 på testkørsel nede i Tinglev, så turen gik naturligvis også forbi Snoghøj. Sættet er ES 2504, det blev trukket af EB 3216 hele vejen, set kl. 13.12 i dag.

Prisværdigt, at nogen orker at stå ude i kulden og blæsten og tage fine billeder, som vi andre så kan sidde her inde i varmen og nyde. Tak.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen (der har været ude at gå de daglige 12 km i dag)
Det gør det lidt nemmere når man alligevel er i nærheden  :D

Vh Enzo Rosenhoff 🙂

EB 3216 med ES 2504 ved Snoghøj. 16. Februar 2026 

DSB ES 2504 i næsten fuld længde. 16. Februar 2026

DSB ES 2504 efter afkrydsning ved Snoghøj. 16. Februar 2026

Jeg har fået en lille mobilvideo fra et s-tog da stammen her passerede Hvidovre station tideligere i dag

Hvordan kobler de sammen?

Jeg skal ikke gøre mig klog på teknik, men det sker ved hjælp af en bastardkobling a'la det, der anvendtes til MA-lyntogene, er jeg blevet fortalt.

En materielkyndig må på banen.

Koblingsspørgsmålet er interessant fordi vi vist tidligere har set eksempler på transporter af (andre typer) togsæt hvor der har været medgivet et antal godsvogne, angiveligt for at få tilstrækkelig bremseprocent. Det er der tydeligvis ikke her.

Det synes at betyde at "bastadkoblingen" ikke blot kobler mekanisk med centralkoblingen, men har tilstrækkelig funktionalitet til at ES-toget kører med aktiv trykluftbremse.

Citat fra: Niels-Erik Hansen Dato 17/02-26, 19:35Jeg skal ikke gøre mig klog på teknik, men det sker ved hjælp af en bastardkobling a'la det, der anvendtes til MA-lyntogene, er jeg blevet fortalt.
Normalt ville jeg ikke rette ordvalg, hvis forståelsen er klar og tydelig, men lige udtrykket "bastardkobling" er allerede et fast begreb for en anden "dims" når det kommer til jernbanen, nemlig et kort stykke trykluftslange med en fødeledningskobling i den ene ende og bremseledningskobling i den anden.

Den her i tråden adspurgte "dims" kaldes typisk en transport- eller nødkobling, alt efter hvad den konstrueret til at skulle belastes med.

De transport- og nødkoblinger jeg har erfaring med i forbindelse med mere eller mindre moderne danske togsæt har alle haft mulighed for bremse/fødelufttilslutning i en eller anden form.

Bremsevogne kan så f.eks. være hvis vi er så tidligt i godkendelsesprocessen at det der transporteres ikke selv kan/må bremse med.

Citat fra: AndreasM Dato 17/02-26, 21:21
Citat fra: Niels-Erik Hansen Dato 17/02-26, 19:35Jeg skal ikke gøre mig klog på teknik, men det sker ved hjælp af en bastardkobling a'la det, der anvendtes til MA-lyntogene, er jeg blevet fortalt.

Bremsevogne kan så f.eks. være hvis vi er så tidligt i godkendelsesprocessen at det der transporteres ikke selv kan/må bremse med.

Hej

Jeg kan tilføje at man ofte, medgiver bremsevogne når et køretøj skal levereres direkte fra fabrikken. Det kan dels være som Andreas skriver pga manglende godkendelse, men ofte også fordi at man for alt i verden ikke vil have at der sker skader på kundens nye tog. Når der et nyt togsæt levereres ubremset er der ingen risiko for flader/skader på hjul under kørslen.

/Bjørn

Lokaltogs MF holdt en dag i Roskilde under en transport, hvor jeg kunne komme tæt på nødkoblingen. Bremseslangearrangementet ses, og jeg antager, at en bolt gennem "øjerne" hen over lokomotivets trækkrog kobler enhederne sammen.

Interessant, tak.

Jeg formoder lokomotivet så skal være særligt godkendt til at trækkrogen kan overføre trykkræfter. (Men det er næppe et reelt problem for nutidige standardlokomotiver hvor rammekonstruktionen allerede er beregnet til at samme type også kan leveres med centralkobling.)

Citat fra: Henning Makholm Dato 18/02-26, 16:03Jeg formoder lokomotivet så skal være særligt godkendt til at trækkrogen kan overføre trykkræfter. (Men det er næppe et reelt problem for nutidige standardlokomotiver hvor rammekonstruktionen allerede er beregnet til at samme type også kan leveres med centralkobling.)
Rigtigt godt bliver det aldrig med en trækkrog, så derfor opsættes der typisk regler for maks. træk- og skubbekraft under brugen, specifikke bremsearter, udkobling af elbremsen på lokomotivet eller lignende.

Af samme grund er de her særligt tilpassede vogne, med automatkobling i den ene ende og skruekobling i den anden, et hit til den slags opgaver.

Gå op Sider:[1]
DSB MZ 1430Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak