Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Letbanenet i Hovedstadsområdet
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato  4/07-22, 15:40Letbanenet i Hovedstadsområdet:

http://www.letbaner.dk/docs/Linjeforslag-Kbh-Letbaner.DK_200901_low.pdf

Hvis bare der var nogen der satte denne skønne plan igang! Ja også får man også en masse gode forbindelser skabt! ;)

Og selv på dette optimistiske kort er der ingen ring-forbindelse til stationerne på Kystbanen...

Letbanenet i Hovedstadsområdet
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 5/07-22, 11:56.
nej der et og andet med nord Sjælland og ring forbindelser.
de har det med at stop på halv vejen.

Nu vil man helst af med trafik korridoren Ring 5 Nord. For mig giver det god mening med ring forbindelser.

Jeg tror problemet i stor grad består i, at den indre del af kystbanen går igennem relativt tyndt befolkede områder. Skodsborg og Vedbæk er begge blot en tynd bræmme af bebyggelse klemt inde mellem skoven og havet, så der er ikke særlig stort passagergrundlag disse steder.

Bus 30E afgår ganske vist kun fra Skodsborg hver halve time og er derfor ikke en særlig attraktiv ringforbindelse, men jeg har taget den jævnligt og er stadig undervældet af antallet af folk der bruger den - typisk ikke mere end en håndfuld passagerer mellem Skodsborg og Nærum, hvorefter der kommer flere passagerer. Måske er der faktisk bare ikke et stort nok passagergrundlag til at forbinde de indre dele af kystbanen med ringlinjer.

Og det er vel også derfor man skal helt ud til Kokkedal for at finde den første ringforbindelse - banens pendlergrundlag begynder jo først rigtigt ved Rungsted og nord derfra.

---

Hvad angår resten af fantasikortet ser det dog rimelig fornuftigt ud!
Jeg vil nok selv mene at linjen fra Lyngby til København (her L5) kunne gøre mere gavn hvis den blev ført langs Lyngbyvej i eget trace, som en højbane placeret på stolper i midten af motorvejen - det ville give langt hurtigere rejsetider. Den primære pendlergruppe på denne strækning er folk der rejser fra byen til DTU (eller omvendt), og hvis letbanen blev ført ad de almindelige veje ville rejsetiden forværres i forhold til den nuværende 150S/15E. Derfor tror jeg ikke at planens skitserede L5-linje er realistisk.

Gå op Sider:[1]

DSB K 524

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak