Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Sverige vil undersøge 3 øresundsløsninger
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9
Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/06-22, 09:47Husk nu på at der allerede kører (tunge) godstog imellem Snekkersten og Hillerød, så der skal nok ikke opgraderes så meget på den strækning. Og naboerne har vel vænnet sig til disse godstog og ½-times drift med Lint41.
Og så betjener buslinie 600 den manglende skinneforboindelse imellem Hillerød og Roskilde idag. Den gør turen på lige omkring den time og 10 minutter der antydes tidligere at en Lint41 kan gøre det på, så det skal vel gerne gå lidt hurtigere. Og så kører den helt til Ishøj hvor toget vil køre til Køge ad Lillesyd.

Den en time og 10 min var helt fra Køge til Hillerød, og ikke Roskilde og Hillerød... Så jo det vil blive en væsentlig forbedring.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 30/06-22, 11:03
Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/06-22, 09:47Husk nu på at der allerede kører (tunge) godstog imellem Snekkersten og Hillerød, så der skal nok ikke opgraderes så meget på den strækning. Og naboerne har vel vænnet sig til disse godstog og ½-times drift med Lint41.

Nok en forskel om togene kører i selve dagtiden eller HELE døgnet rundt.

Men tænker at du kan købe et billigt hus med udsigt til godstog hver 20 min. såfremt dine ønsker bliver opfyldt!


Citat fra: TWB Dato 30/06-22, 13:53Men tænker at du kan købe et billigt hus med udsigt til godstog hver 20 min. såfremt dine ønsker bliver opfyldt!


Tjah, der kører godstog gennem det vestlige og sydlige København hele tiden. Hvis støjafskærmning ellers udføres ordentligt, så bør det ikke være verdens undergang.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/06-22, 09:47Husk nu på at der allerede kører (tunge) godstog imellem Snekkersten og Hillerød, så der skal nok ikke opgraderes så meget på den strækning. Og naboerne har vel vænnet sig til disse godstog og ½-times drift med Lint41.
Og så betjener buslinie 600 den manglende skinneforboindelse imellem Hillerød og Roskilde idag. Den gør turen på lige omkring den time og 10 minutter der antydes tidligere at en Lint41 kan gøre det på, så det skal vel gerne gå lidt hurtigere. Og så kører den helt til Ishøj hvor toget vil køre til Køge ad Lillesyd.

Ja det er mere "ovre vest paa" at jeg tror beboerne skal vaenne sig til det.

Citat fra: tgsen Dato 30/06-22, 06:48
Citat fra: stassc Dato 30/06-22, 04:09
Citat fra: TWB Dato 27/06-22, 17:24
Citat fra: steenth Dato 27/06-22, 17:01
Citat fra: Time will tell Dato 26/06-22, 21:39
Citat fra: TWB Dato 26/06-22, 21:27...

...
...

...



...
"Skræmmende" hvordan?


Maaske laeser jeg det med for negative oejne, men det lyder som om man i Sverige har store flotte overordnede planer, mens man i Danmark primaert kigger paa lappeloesninger :)

Der staar jo relativt klart at Sverige laegger overordnede planer for trafikken, mens danmark mest kigger paa hvor vi har flaskehalse og saa loeser problemet der!

Citat fra: Frank Poulsen Dato 30/06-22, 07:47
Citat fra: stassc Dato 30/06-22, 03:31
Citat fra: Mads Dato 27/06-22, 12:08
Citat fra: Svend Dato 27/06-22, 11:24Er der nogen der kan gøre rede for, hvor en eventuel "Ring 6" ville skulle forløbe. Gerne med henvisning til "skriftsteder".


Det er afaik ikke lavet nogen undersøgelse af jernbane i "Ring 6".
https://planinfo.erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/publikation/vestlig_ringkorridor_i_hovedstadsomraadet_vejdirektoratet_2013.pdf

Jeg har skitseret det ind paa mit "lege kort" her.

https://www.google.com.hk/maps/@55.2704608,11.2065933,9z/data=!3m1!4b1!4m2!6m1!1s1XSXtiIDJh26RGdMBt2QdcqJasPM?hl=en

Basalt set saa er ideen at man bruger det eksisterende trace fra Helsingoer til Hilleroed, og derfra saa videre vest over ved Goerloese og saa sydpaa via Oelstykke og saa til Roskilde. En del af det har eksisterende skinner, der skal selvfoelgelig opgraderes en del undervejs, men man behoever ikke super hoej hastighed for gods, saa tror ikke det er umuuligt.

Det giver en regional "ring" som kan bruges til lokal transport, og det fjerner meget af godstrafikken der ellers ville koere via Oeresundsbroen, og derved frigoeres der plads til mere passager traffik.

Jeg synes personligt det er en super ide, selvom folk i dennne traad har travlt med at skyde den ned. Ja, den kommer til at genere folk i Nordsjaelland. Men alternativet - de evindelige koeer omkring KBH, eller manglende kapacitet paa Oeresund, eller en super dyr tunnel fra Lanskrona - ser vaerre ud.

Der er nogle kommentarer om vi i danmark da har brug for at lade svensk gods koere gennem danmark . Det er sludder - det goer det allerede, enten paa skinner der ikke har kapacitet nok, eller paa veje der ikke har kapacitet nok. Det er selvfoelgelig et godt argument at vi ikke behoever betale for Sverige/Norge, men jeg ville da umiddelbart tro at man kunne faa EU stoette samt bede Sverige og Norge give tilskud til Ring6 - hvis de IKKE vil det, saa ja, saa siger man bare til dem at saa faar de ikke deres oenskede forbindelse.

Det som jeg synes er hovedargumentet MOD en HH forbindelse med gods er de problemer der aabenbart er ved at faa Helsingoer med i planen pga haeldning osv. Jeg ved ikke om der er en loesning der, men man kunne maaske argumentere at det ikke er saa skidt igen hvis man udbygger Stog til Helsingoer separat?


Jeg er helt enig i denne korridor. Og mener at uanset om svenskerne vil have gods den vej eller ej, så er den interessant for at skabe nogle tværforbindelser langt ude rundt København. Og i mine øjne helt oplagt at lade Lokaltog betjene den med ½ timedrift, så kan deres tog Hillerød - Helsingør køre igennem til Roskilde og videre til Køge/Faxe Ladeplads. Ja det vil sikkert koste, men det vil bare også give nogle helt andre rejsetider på tværs af det nordsjællandske som vil give nye muligheder. Ville dog mene man skulle prøve at komme lidt tættere på Jyllinge end du har skitseret på dit kort. Og udover at Roskilde får gode forbindelser mod nordøst til Jyllinge, Hillerød, og de byer den anden vej, så fra Køge til Hillerød ville komme ned på omkring 1 time og 5-10 minutter er mit gæt. Som i dag næsten er halvanden time med s-tog. Det ville give en hel masse nye pendler rejser. Og jeg kan ikke forstå man ikke ser på den slags muligheder. Og ja hvis godstog så kører igennem fra Sverige så er det jo bare endnu bedre udnyttelse af skinnerne og giver mere plads i Københavns området. Jeg ser kun win win.

Helt enig. Lad mig kigge paa ruten lidt mere, den var tegnet med loes haand.

Og ja hvis man saa samtidig udbygger Stog til baade Roskilde og Helsingoer som der er snakket om, saa har man dermed forbundet alle "fingerspidserne". Selvom det nok ikke er den stoerste pendlergruppe, saa tror jeg dels at det kan skabe ny sammenhaeng i "greater copenhagen", og ja hvis man saa samtidig kan tjene paa transit af gods, saa burde det vaere en relativt lav omkostning.

Citat fra: stassc Dato  1/07-22, 03:08
Citat fra: Frank Poulsen Dato 30/06-22, 07:47
Citat fra: stassc Dato 30/06-22, 03:31
Citat fra: Mads Dato 27/06-22, 12:08
Citat fra: Svend Dato 27/06-22, 11:24Er der nogen der kan gøre rede for, hvor en eventuel "Ring 6" ville skulle forløbe. Gerne med henvisning til "skriftsteder".


Det er afaik ikke lavet nogen undersøgelse af jernbane i "Ring 6".
https://planinfo.erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/publikation/vestlig_ringkorridor_i_hovedstadsomraadet_vejdirektoratet_2013.pdf

Jeg har skitseret det ind paa mit "lege kort" her.

https://www.google.com.hk/maps/@55.2704608,11.2065933,9z/data=!3m1!4b1!4m2!6m1!1s1XSXtiIDJh26RGdMBt2QdcqJasPM?hl=en

Basalt set saa er ideen at man bruger det eksisterende trace fra Helsingoer til Hilleroed, og derfra saa videre vest over ved Goerloese og saa sydpaa via Oelstykke og saa til Roskilde. En del af det har eksisterende skinner, der skal selvfoelgelig opgraderes en del undervejs, men man behoever ikke super hoej hastighed for gods, saa tror ikke det er umuuligt.

Det giver en regional "ring" som kan bruges til lokal transport, og det fjerner meget af godstrafikken der ellers ville koere via Oeresundsbroen, og derved frigoeres der plads til mere passager traffik.

Jeg synes personligt det er en super ide, selvom folk i dennne traad har travlt med at skyde den ned. Ja, den kommer til at genere folk i Nordsjaelland. Men alternativet - de evindelige koeer omkring KBH, eller manglende kapacitet paa Oeresund, eller en super dyr tunnel fra Lanskrona - ser vaerre ud.

Der er nogle kommentarer om vi i danmark da har brug for at lade svensk gods koere gennem danmark . Det er sludder - det goer det allerede, enten paa skinner der ikke har kapacitet nok, eller paa veje der ikke har kapacitet nok. Det er selvfoelgelig et godt argument at vi ikke behoever betale for Sverige/Norge, men jeg ville da umiddelbart tro at man kunne faa EU stoette samt bede Sverige og Norge give tilskud til Ring6 - hvis de IKKE vil det, saa ja, saa siger man bare til dem at saa faar de ikke deres oenskede forbindelse.

Det som jeg synes er hovedargumentet MOD en HH forbindelse med gods er de problemer der aabenbart er ved at faa Helsingoer med i planen pga haeldning osv. Jeg ved ikke om der er en loesning der, men man kunne maaske argumentere at det ikke er saa skidt igen hvis man udbygger Stog til Helsingoer separat?


Jeg er helt enig i denne korridor. Og mener at uanset om svenskerne vil have gods den vej eller ej, så er den interessant for at skabe nogle tværforbindelser langt ude rundt København. Og i mine øjne helt oplagt at lade Lokaltog betjene den med ½ timedrift, så kan deres tog Hillerød - Helsingør køre igennem til Roskilde og videre til Køge/Faxe Ladeplads. Ja det vil sikkert koste, men det vil bare også give nogle helt andre rejsetider på tværs af det nordsjællandske som vil give nye muligheder. Ville dog mene man skulle prøve at komme lidt tættere på Jyllinge end du har skitseret på dit kort. Og udover at Roskilde får gode forbindelser mod nordøst til Jyllinge, Hillerød, og de byer den anden vej, så fra Køge til Hillerød ville komme ned på omkring 1 time og 5-10 minutter er mit gæt. Som i dag næsten er halvanden time med s-tog. Det ville give en hel masse nye pendler rejser. Og jeg kan ikke forstå man ikke ser på den slags muligheder. Og ja hvis godstog så kører igennem fra Sverige så er det jo bare endnu bedre udnyttelse af skinnerne og giver mere plads i Københavns området. Jeg ser kun win win.

Helt enig. Lad mig kigge paa ruten lidt mere, den var tegnet med loes haand.

Og ja hvis man saa samtidig udbygger Stog til baade Roskilde og Helsingoer som der er snakket om, saa har man dermed forbundet alle "fingerspidserne". Selvom det nok ikke er den stoerste pendlergruppe, saa tror jeg dels at det kan skabe ny sammenhaeng i "greater copenhagen", og ja hvis man saa samtidig kan tjene paa transit af gods, saa burde det vaere en relativt lav omkostning.
I øjeblikket kører (kørte) der Øresundstog både i Helsingør og Helsingborg. Hvis du bygger tunnel Helsingør - Helsingborg kan togene umiddelbart bruge tunnelen. Hvis du ombygger Kystbanen til S-tog standard kan de ikke. Formålet med ombygningen er at forhindre svensk indtrængen på DSB's Kystbane, ikke forbedring af trafikforholdene i Øresundsregionen.

Citat fra: tgsen Dato  1/07-22, 10:48I øjeblikket kører (kørte) der Øresundstog både i Helsingør og Helsingborg. Hvis du bygger tunnel Helsingør - Helsingborg kan togene umiddelbart bruge tunnelen. Hvis du ombygger Kystbanen til S-tog standard kan de ikke. Formålet med ombygningen er at forhindre svensk indtrængen på DSB's Kystbane, ikke forbedring af trafikforholdene i Øresundsregionen.

Dette virker mig lige lovligt konspiratorisk. S-tog på Kystbanen vil muliggøre en højere frekvens og bedre rettidighed. Og hvis/når der engang bliver bygget en S-togstunnel nr. 2 i København, så vil Kystbanen også kunne nyde godt af flere direkte forbindelser. Selv uden denne ekstra tunnel vil den øgede frekvens dog være til at tage og føle på, og særligt stationerne mellem Klampenborg og Rungsted Kyst ville opleve en enorm forbedring ved overgang til S-tog.

En ring 6-bane var emnet for en afgangsopgave fra vist nok DTU for nogle år siden, som jeg på et tidspunkt faldt over. Jeg kan ikke finde den igen, så det her er helt efter hukommelsen.

Undersøgelsen var ikke koblet op på en HH-forbindelse, men undersøgte potentialet i lokaltogsbetjening i korridoren. Konklusionen var så vidt jeg husker ikke gylden - altså med en lavere intern rente, end man normalt forudsætter for at et projekt er gunstigt - men heller ikke fuldstændigt håbløs.

Og det er jo så her, at evt. trafik fra en HH-forbindelse kommer ind. Problemet her er tosidet.

Det ene er, at hvis banen skal huse gennemgående svenske hurtigtog til Hamborg, så er det ikke sikkert at en trache via den nuværende Lille Nord, en formentlig relativt skarp kurve for at få den ud af Hillerød og igen ind til Roskilde i sydenden og i det hele taget gennemkørsel i to større stationer, vil være særlig attraktiv for højhastighedstog.

Hvis den i stedet eller i tilgift skal huse gennemkørende godstog, så er turen ind gennem Fredensborg, Hillerød og Roskilde uattraktiv af miljømæssige årsager - og ja, det gør man på de nuværende baner, men dels er det altid svært at få nye naboer til at acceptere støj, og dels så er beboere i Nordsjælland nok landets mindst modtagelige for den slags. De har betalt mange penge for deres huse og har endnu flere at føre krig mod den slags projekter for. (se den forestående begravelse af Ring 5-korridoren, som rent rationelt er tåbelig før man ved, hvad man vil på længere sigt) Gennemkørende højhastighedstog har desuden en del af de samme problemer.

Desuden vil trafik med både passagertog og godstog fra Sverige reelt kræve at man laver to tunneller til de to slags tog for at få betjening af Helsingør med.

Med andre ord - tanken om en ring 6 er rigtig interessant, men jeg er ikke helt sikker på, den vil løse problemerne ordentligt, simpelt hen fordi den kommer til at sætte sig mellem de forskellige behov. Tænkningen med at sende alle tog ind gennem bymidterne er nok for gammeldags, når det nu er nybygning man taler om.

Så jeg tænker den rigtige løsning ville være en gennemgående tosporet bane i Ring 5 øst om Roskilde og ned til Ringstedbanen, men med banetilslutninger fra Hillerød mod syd og til Vestbanen mod vest, hvor den krydses, så der kan køres lokaltrafik Helsingør-Hillerød ad Lille Nord og videre sydud af Hillerød til den nye bane og fra denne igen når man krydser Vestbanen til Roskilde. Der kunne flettes en station ind, hvor man krydser Frederikssundsbanen.

Problemet med den løsning er at dels skal den besluttes snart, inden nogen får fjernet ring 5-reservationen og dels så ville det være godt her at få afkoblet motorvejsdiskussionen helt. Vej- og bane-tunnel kan pga geografien alligevel ikke bygges sammen for HH (måske en godsjernbanetunnel sammen med vejdelen, men passagerbane giver ingen mening, da man så misser både Helsingør og Helsingborg by). Men prøv at få en seriøs banediskussion her i DK uden at der også skal tales motorveje...

Citat fra: Niels Bak Dato  3/07-22, 21:49En ring 6-bane var emnet for en afgangsopgave fra vist nok DTU for nogle år siden, som jeg på et tidspunkt faldt over. Jeg kan ikke finde den igen, så det her er helt efter hukommelsen.

Undersøgelsen var ikke koblet op på en HH-forbindelse, men undersøgte potentialet i lokaltogsbetjening i korridoren. Konklusionen var så vidt jeg husker ikke gylden - altså med en lavere intern rente, end man normalt forudsætter for at et projekt er gunstigt - men heller ikke fuldstændigt håbløs.

Og det er jo så her, at evt. trafik fra en HH-forbindelse kommer ind. Problemet her er tosidet.

Det ene er, at hvis banen skal huse gennemgående svenske hurtigtog til Hamborg, så er det ikke sikkert at en trache via den nuværende Lille Nord, en formentlig relativt skarp kurve for at få den ud af Hillerød og igen ind til Roskilde i sydenden og i det hele taget gennemkørsel i to større stationer, vil være særlig attraktiv for højhastighedstog.

Hvis den i stedet eller i tilgift skal huse gennemkørende godstog, så er turen ind gennem Fredensborg, Hillerød og Roskilde uattraktiv af miljømæssige årsager - og ja, det gør man på de nuværende baner, men dels er det altid svært at få nye naboer til at acceptere støj, og dels så er beboere i Nordsjælland nok landets mindst modtagelige for den slags. De har betalt mange penge for deres huse og har endnu flere at føre krig mod den slags projekter for. (se den forestående begravelse af Ring 5-korridoren, som rent rationelt er tåbelig før man ved, hvad man vil på længere sigt) Gennemkørende højhastighedstog har desuden en del af de samme problemer.

Desuden vil trafik med både passagertog og godstog fra Sverige reelt kræve at man laver to tunneller til de to slags tog for at få betjening af Helsingør med.

Med andre ord - tanken om en ring 6 er rigtig interessant, men jeg er ikke helt sikker på, den vil løse problemerne ordentligt, simpelt hen fordi den kommer til at sætte sig mellem de forskellige behov. Tænkningen med at sende alle tog ind gennem bymidterne er nok for gammeldags, når det nu er nybygning man taler om.

Så jeg tænker den rigtige løsning ville være en gennemgående tosporet bane i Ring 5 øst om Roskilde og ned til Ringstedbanen, men med banetilslutninger fra Hillerød mod syd og til Vestbanen mod vest, hvor den krydses, så der kan køres lokaltrafik Helsingør-Hillerød ad Lille Nord og videre sydud af Hillerød til den nye bane og fra denne igen når man krydser Vestbanen til Roskilde. Der kunne flettes en station ind, hvor man krydser Frederikssundsbanen.

Problemet med den løsning er at dels skal den besluttes snart, inden nogen får fjernet ring 5-reservationen og dels så ville det være godt her at få afkoblet motorvejsdiskussionen helt. Vej- og bane-tunnel kan pga geografien alligevel ikke bygges sammen for HH (måske en godsjernbanetunnel sammen med vejdelen, men passagerbane giver ingen mening, da man så misser både Helsingør og Helsingborg by). Men prøv at få en seriøs banediskussion her i DK uden at der også skal tales motorveje...


Denne her???

https://findit.dtu.dk/en/catalog/56d754b1bf194551020003d7


Sverige vil undersøge 3 øresundsløsninger
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/07-22, 09:32.
Med hensyn til betjening af Helsingør og Hälsingborg ved en HH tunnel - bortset fra prisen - hvad ville der så være i vejen med en underjordisk station under de nuværende?

Citat fra: Niels Bak Dato  3/07-22, 21:49En ring 6-bane var emnet for en afgangsopgave fra vist nok DTU for nogle år siden, som jeg på et tidspunkt faldt over. Jeg kan ikke finde den igen, så det her er helt efter hukommelsen.

Undersøgelsen var ikke koblet op på en HH-forbindelse, men undersøgte potentialet i lokaltogsbetjening i korridoren. Konklusionen var så vidt jeg husker ikke gylden - altså med en lavere intern rente, end man normalt forudsætter for at et projekt er gunstigt - men heller ikke fuldstændigt håbløs.

Og det er jo så her, at evt. trafik fra en HH-forbindelse kommer ind. Problemet her er tosidet.

Det ene er, at hvis banen skal huse gennemgående svenske hurtigtog til Hamborg, så er det ikke sikkert at en trache via den nuværende Lille Nord, en formentlig relativt skarp kurve for at få den ud af Hillerød og igen ind til Roskilde i sydenden og i det hele taget gennemkørsel i to større stationer, vil være særlig attraktiv for højhastighedstog.

Hvis den i stedet eller i tilgift skal huse gennemkørende godstog, så er turen ind gennem Fredensborg, Hillerød og Roskilde uattraktiv af miljømæssige årsager - og ja, det gør man på de nuværende baner, men dels er det altid svært at få nye naboer til at acceptere støj, og dels så er beboere i Nordsjælland nok landets mindst modtagelige for den slags. De har betalt mange penge for deres huse og har endnu flere at føre krig mod den slags projekter for. (se den forestående begravelse af Ring 5-korridoren, som rent rationelt er tåbelig før man ved, hvad man vil på længere sigt) Gennemkørende højhastighedstog har desuden en del af de samme problemer.

Desuden vil trafik med både passagertog og godstog fra Sverige reelt kræve at man laver to tunneller til de to slags tog for at få betjening af Helsingør med.

Med andre ord - tanken om en ring 6 er rigtig interessant, men jeg er ikke helt sikker på, den vil løse problemerne ordentligt, simpelt hen fordi den kommer til at sætte sig mellem de forskellige behov. Tænkningen med at sende alle tog ind gennem bymidterne er nok for gammeldags, når det nu er nybygning man taler om.

Så jeg tænker den rigtige løsning ville være en gennemgående tosporet bane i Ring 5 øst om Roskilde og ned til Ringstedbanen, men med banetilslutninger fra Hillerød mod syd og til Vestbanen mod vest, hvor den krydses, så der kan køres lokaltrafik Helsingør-Hillerød ad Lille Nord og videre sydud af Hillerød til den nye bane og fra denne igen når man krydser Vestbanen til Roskilde. Der kunne flettes en station ind, hvor man krydser Frederikssundsbanen.

Problemet med den løsning er at dels skal den besluttes snart, inden nogen får fjernet ring 5-reservationen og dels så ville det være godt her at få afkoblet motorvejsdiskussionen helt. Vej- og bane-tunnel kan pga geografien alligevel ikke bygges sammen for HH (måske en godsjernbanetunnel sammen med vejdelen, men passagerbane giver ingen mening, da man så misser både Helsingør og Helsingborg by). Men prøv at få en seriøs banediskussion her i DK uden at der også skal tales motorveje...


Ja jeg husker også DTU rapporten og havde ud fra den konkluderet at hvis man bygger en HH forbindelse, så kommer der så meget ekstra trafik, både passager og gods, at økonomien i en Ring6 bliver rentabel. Det er baseret helt og aldeles på mit eget gætteri hahaha.

Jeg er ikke helt sikker på jeg er enig med dine konklusioner, men du rejser gode pointer. For at opsummere så er problemerne med en Ring6:
1) økonomien er der måske ikke - som nævnt ovenfor tror jeg at HH ville gøre denne del ok
2) der er nogle problemer med at få både gods og passager trafik af samme rute omkring Helsingør - hvis man skal have passagerer og have et stop i Helsingør så har man et problem med hældning, og hvis man skal løse det skal man for langt syd, lyder det. Men som en anden også skrev her: kan man ikke bare lægge stationen for HH tog under jorden? Der er så vidt jeg forstår alligevel ikke plads på den nuværende station til stor trafik øgning, og stationen ligger lige ved vandet, så det gør ikke tunnellen meget længere. Men ja, det kommer til at koste lidt.
3) Hvis man, som jeg forslår, skal genbruge de eksisterende baner så meget som man kan, så er der nogle kurve problemer hist og her. Jeg har ikke kigget godt nok (og har heller ikke nok viden) til at kunne sige noget intelligent om dette problem, men mit view er at det må kunne løses. Det er primært gods der skal den vej, og gods burde ikke være helt så fintfølende overfor en langsom hastighed på dele af banen.
4) det bringer mig til næste punkt, i.e. hvor meget passagertraffik kommer til at køre af denne rute fremfor via KbhH? Virker for mig lidt underligt at tænke sig at et tog fra Oslo eller Goteborg foretrækker at køre udenom Kbh. Nuvel, der er nok nogen der skal den vej, men mon ikke hovedparten af rejserne har Kbh som endestation?
5) sidst, NIMBYism. Du har helt ret, jeg er selv opvokset i Nordsjælland og kender alt til det, men det er netop derfor jeg tror en udbygning af eksisterende baner alt andet lige må være nemmere. Argumenter om at det vil folk ikke kunne lide kan bruges til at argumentere mod ALLE projekter pånær metro, men der er jo trods alt både vej og bane projekter der af og til bliver godkendt. Jeg tror dog, modsat dig, at det bliver umuligt at gå via Ring5 pga NIMBYism. 

Citat fra: stassc Dato  5/07-22, 02:54
Citat fra: Niels Bak Dato  3/07-22, 21:49En ring 6-bane var emnet for en afgangsopgave fra vist nok DTU for nogle år siden, som jeg på et tidspunkt faldt over. Jeg kan ikke finde den igen, så det her er helt efter hukommelsen.

Undersøgelsen var ikke koblet op på en HH-forbindelse, men undersøgte potentialet i lokaltogsbetjening i korridoren. Konklusionen var så vidt jeg husker ikke gylden - altså med en lavere intern rente, end man normalt forudsætter for at et projekt er gunstigt - men heller ikke fuldstændigt håbløs.

Og det er jo så her, at evt. trafik fra en HH-forbindelse kommer ind. Problemet her er tosidet.

Det ene er, at hvis banen skal huse gennemgående svenske hurtigtog til Hamborg, så er det ikke sikkert at en trache via den nuværende Lille Nord, en formentlig relativt skarp kurve for at få den ud af Hillerød og igen ind til Roskilde i sydenden og i det hele taget gennemkørsel i to større stationer, vil være særlig attraktiv for højhastighedstog.

Hvis den i stedet eller i tilgift skal huse gennemkørende godstog, så er turen ind gennem Fredensborg, Hillerød og Roskilde uattraktiv af miljømæssige årsager - og ja, det gør man på de nuværende baner, men dels er det altid svært at få nye naboer til at acceptere støj, og dels så er beboere i Nordsjælland nok landets mindst modtagelige for den slags. De har betalt mange penge for deres huse og har endnu flere at føre krig mod den slags projekter for. (se den forestående begravelse af Ring 5-korridoren, som rent rationelt er tåbelig før man ved, hvad man vil på længere sigt) Gennemkørende højhastighedstog har desuden en del af de samme problemer.

Desuden vil trafik med både passagertog og godstog fra Sverige reelt kræve at man laver to tunneller til de to slags tog for at få betjening af Helsingør med.

Med andre ord - tanken om en ring 6 er rigtig interessant, men jeg er ikke helt sikker på, den vil løse problemerne ordentligt, simpelt hen fordi den kommer til at sætte sig mellem de forskellige behov. Tænkningen med at sende alle tog ind gennem bymidterne er nok for gammeldags, når det nu er nybygning man taler om.

Så jeg tænker den rigtige løsning ville være en gennemgående tosporet bane i Ring 5 øst om Roskilde og ned til Ringstedbanen, men med banetilslutninger fra Hillerød mod syd og til Vestbanen mod vest, hvor den krydses, så der kan køres lokaltrafik Helsingør-Hillerød ad Lille Nord og videre sydud af Hillerød til den nye bane og fra denne igen når man krydser Vestbanen til Roskilde. Der kunne flettes en station ind, hvor man krydser Frederikssundsbanen.

Problemet med den løsning er at dels skal den besluttes snart, inden nogen får fjernet ring 5-reservationen og dels så ville det være godt her at få afkoblet motorvejsdiskussionen helt. Vej- og bane-tunnel kan pga geografien alligevel ikke bygges sammen for HH (måske en godsjernbanetunnel sammen med vejdelen, men passagerbane giver ingen mening, da man så misser både Helsingør og Helsingborg by). Men prøv at få en seriøs banediskussion her i DK uden at der også skal tales motorveje...


Ja jeg husker også DTU rapporten og havde ud fra den konkluderet at hvis man bygger en HH forbindelse, så kommer der så meget ekstra trafik, både passager og gods, at økonomien i en Ring6 bliver rentabel. Det er baseret helt og aldeles på mit eget gætteri hahaha.

Jeg er ikke helt sikker på jeg er enig med dine konklusioner, men du rejser gode pointer. For at opsummere så er problemerne med en Ring6:
1) økonomien er der måske ikke - som nævnt ovenfor tror jeg at HH ville gøre denne del ok
2) der er nogle problemer med at få både gods og passager trafik af samme rute omkring Helsingør - hvis man skal have passagerer og have et stop i Helsingør så har man et problem med hældning, og hvis man skal løse det skal man for langt syd, lyder det. Men som en anden også skrev her: kan man ikke bare lægge stationen for HH tog under jorden? Der er så vidt jeg forstår alligevel ikke plads på den nuværende station til stor trafik øgning, og stationen ligger lige ved vandet, så det gør ikke tunnellen meget længere. Men ja, det kommer til at koste lidt.
3) Hvis man, som jeg forslår, skal genbruge de eksisterende baner så meget som man kan, så er der nogle kurve problemer hist og her. Jeg har ikke kigget godt nok (og har heller ikke nok viden) til at kunne sige noget intelligent om dette problem, men mit view er at det må kunne løses. Det er primært gods der skal den vej, og gods burde ikke være helt så fintfølende overfor en langsom hastighed på dele af banen.
4) det bringer mig til næste punkt, i.e. hvor meget passagertraffik kommer til at køre af denne rute fremfor via KbhH? Virker for mig lidt underligt at tænke sig at et tog fra Oslo eller Goteborg foretrækker at køre udenom Kbh. Nuvel, der er nok nogen der skal den vej, men mon ikke hovedparten af rejserne har Kbh som endestation?
5) sidst, NIMBYism. Du har helt ret, jeg er selv opvokset i Nordsjælland og kender alt til det, men det er netop derfor jeg tror en udbygning af eksisterende baner alt andet lige må være nemmere. Argumenter om at det vil folk ikke kunne lide kan bruges til at argumentere mod ALLE projekter pånær metro, men der er jo trods alt både vej og bane projekter der af og til bliver godkendt. Jeg tror dog, modsat dig, at det bliver umuligt at gå via Ring5 pga NIMBYism.
Der er flere forhold som gør H-H-forbindelsen både dyr og mindre interessant.

Først skal man huske at Øresund ud for Kronborg er 27 meter dyb.
500 meter syd for nuværende sejlrunde mellem de 2 byer når Øresund en dybde på 35 meter.

Så er tunnel skal altså ret lang ned hvorfor det næppe er realistisk at bygge en ny station under den eksisterende i Helsingør.

Selvom det er meget forståeligt at svenskerne gerne vil have en forbindelse mere for at sikre især godstrafikken - så må det ikke glemmes at ALLE generne ved at have godstog kørende forbi i baghaven meget belejligt bliver et dansk problem for at løse en svensk udfordring.

Så den ikke-utænkelige fremskrivning frem til 2050 som en tidl. rapport antyder vil indebærer en fordobling af godstoge til og fra Sverige- ja det bør føre til at vi her i Danmark reducerer generne mest muligt ved at nye forbindelse kommer så langt sydpå på muligt.

Og Malmø- området vil næppe acceptere at persontog fra Norge og Sverige kører langt udenom deres naturlige område såfremt H-H forbindelsen ville betyde at denne rute blev valgt for forbindelser via Danmark til og fra Tyskland.

Tilbage bliver reelt meget lidt persontrafik  mellem hver side af den nordlige ende af Øresund.

Og behovet på dansk side for en tværforbindelse mellem de forskellige "fingre" så langt ude er næppe særlig stor.

Vil tro flertallet af daglige rejsende vil benytte egen bil fremfor tog alene grundet den givet længere rejsetid med kollektiv trafik i disse områder.

Så H-H forbindelsen er for nuværende en ikke realistisk tanke.

Citat fra: TWB Dato  5/07-22, 07:12
Citat fra: stassc Dato  5/07-22, 02:54
Citat fra: Niels Bak Dato  3/07-22, 21:49Og Malmø- området vil næppe acceptere at persontog fra Norge og Sverige kører langt udenom deres naturlige område såfremt H-H forbindelsen ville betyde at denne rute blev valgt for forbindelser via Danmark til og fra Tyskland.

Her har vi nok en væsentlig grund til at region Skåne er imod en Landskronatunnel.
Yderligere en grund kunne være at man ikke ønsker Landskrona bliver tættere knyttet til Kbh. på bekostning af Malmø. Med 14 minutters køretid og efter danske forhold ufattelig meget plads, vil mange nok flytte til Landskrona, som i dag nærmest er en udørk mellem Malmø og Helsingborg. Læs: billige boliger.

Citat fra: TWB Dato  5/07-22, 07:12Tilbage bliver reelt meget lidt persontrafik  mellem hver side af den nordlige ende af Øresund.

Og behovet på dansk side for en tværforbindelse mellem de forskellige "fingre" så langt ude er næppe særlig stor.

Vil tro flertallet af daglige rejsende vil benytte egen bil fremfor tog alene grundet den givet længere rejsetid med kollektiv trafik i disse områder.

Så H-H forbindelsen er for nuværende en ikke realistisk tanke.

Tja, DTU raporten viser at der er en rimelig maengde efterspoergsel, med en positiv forrentning UDEN gods. Dertil kommer saa gods som kan vaere en ret stor maengde givet den gode rute, samt ekstra passager koersel fra Sverige (som i dag maaske er via bil i et vist omfang).

Saa der er skam rigeligt trafik ift en bane.

At malmoe er sure, at folk i nordsjaelland er sure, ja det har du saa nok ret i. Men det aendrer ikke paa at det i mine oejne er en god og velforrentet bane. Hovedproblemet for mig er de lidt besvaerlige geografiske forhold som du naevner. Jeg ved desvaerre ikke nok om feltet til at kunne give en specielt intelligent mening om dette, omend jeg har set stoerre problemer loest rund om i verden...

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9
Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak