Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hovedstadens Letbane tænder for strømmen - til resten
Hovedstadens Letbane nyhedsbrev af 18.02.2026:
 
"Vi tænder for strømmen - hold altid afstand til køreledningerne.
I den kommende tid bliver der sat strøm til Letbanens køreledninger. Det betyder, at der er forskellige retningslinjer ift. afstande og sikkerhed, du skal være opmærksom på.

Når vi sætter strøm til køreledningerne mellem Rødovre Nord og Lundtofte, er det naturligvis efter alle forskrifter og sikkerhedsregler. Der er dog nogle forhold, du som nabo og trafikant bør kende til.

Letbanens køreledninger hænger i ca. 5,5 meters højde, så du kan ikke lige komme til at røre dem. Men vær under alle omstændigheder opmærksom på at holdes minimum 1,75 meters afstand til en køreledning, da det er livsfarligt at komme for tæt på Letbanens kørestrøm.

Hvis en køreledning bliver revet ned
Alle køreledninger bliver monteret sikkert. Men skulle det ske, at de bliver revet over, f.eks. af et højt køretøj med en lift, kan der være en risiko for, at der fortsat kan være strøm i en nedrevet ledning.
 
Derfor skal du som gående eller cyklist holde minimum 5 meters afstand til en ledning, der er revet ned
 
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Sidder du i en bil, skal du holde stille – uanset din afstand til køreledningen – og blive siddende i bilen, da det er sikrere end at stige ud.
 
Hvis du ser en nedfalden køreledning, så ring straks 112, så området kan blive sikret.

I løbet af foråret og sommeren foretager vi testkørsler af vores tog på strækningen fra Rødovre Nord til Lundtofte. Det kommer vi til at informere meget mere om, og du kan følge med på vores sociale medier og dinletbane.dk
 
Vi glæder os til, at hele letbanestrækningen åbner i sommeren 2026.
 
Venlig hilsen
Hovedstadens Letbane"

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak