Man har det antal tog
(1) som politikerne
(2) nu engang har bestemt at indkøbe.
(3) Problemet er bare at der ikke er samme antal af dem klar til at køre fra dag til dag. Om ikke andet, så rammer hærværk, tilfældige materialebrud, løbende slid, m.v.
tilfældigt så bestanden af driftsklare tog varierer nødvendigvis.
Så skal man beslutte sig for hvor ambitiøs en køreplan man vil lægge. Hvor mange tog kræver det at gennemføre den?
Hvis man er for forsigtig og afsætter en god stor reserve, lyder det:
- Her sidder jeg i et overfyldt tog (eller: her står jeg på en forblæst perron og venter fordi toget kun kører en gang i timen), og ovre på sidesporet står der masser af fine tog som de klamphuggere bare kunne give sig til at bruge!
Er man for optimistisk og regner med at alle dage er solskinsdage
(4), lyder det:
- Nu har de igen aflyst tog der står i køreplanen, fordi de ikke har nok tog. De burde sørge for at have nogen flere (eller: vedligeholde dem ordentligt (eller: have købt dem fra en anden leverandør som jeg synes bedre om)). Klamphuggere!
Et sted mellem de to yderpunkter får man begge to, hvilken en hveranden uge. Til tider endda fra de samme kritikere. Og forbavsende ofte lykkes det kritikerne at insinuere at det simpelthen må skyldes ladhed, dumhed, uforstand, eller bureaukratisk selvtilstrækkelighed at man ikke er gået i den modsatte grøft, og bare se på udlandet hvor dette problem aldrig ville være forekommet.
Men det er altså altid et spørgsmål om at vægte den ene risiko i forhold til den anden -- uanset hvilket beslutningsniveau den vægtning foregår på.
Tak, jeg skulle bare lige have luft. Og jeg har endda aldrig arbejdet for det system der bliver ramt af kritikken ...
1) Man kan fortælle nogenlunde samme historie om hvor mange lokomotivførere man har ansat (det er finansministeriet der bestemmer hvor meget man må betale hver af dem, og derfor hvor let det er at holde på dem), eller hvor stor kapacitet infrastrukturen har.
2) I fri trafik kan politikerne evt. erstattes af nogen fæle kapitalister. Derved ændres det fundamentale dilemma ikke meget.
3) Og hvis man skulle være politiker, er det ikke et brugbart princip blot at bestemme sig for at købe "nok" tog, for der kan altid findes flere samfundsgavnlige transporttilbud at bruge
flere tog til, som i det mindste nogen borgere ville blive glade for.
4) Hvilket der kan være et incitament til, fordi man lettere får politikerne til at medvirke hvis man fortæller en optimistisk historie om hvor meget togdrift de kan få for hvor få penge. Ikke sjældent fører det til at der -- via "kontraktstyring" -- ligger et politisk diktat om hvor optimistisk køreplanen skal være.