Citat fra: ivar Dato 25/02-26, 23:29Citat fra: Danskjävlar Dato 25/02-26, 21:23Ærlig talt så tvivler jeg på at problemer bliver løst af det her. De lader stadigvæk IVU kører løs, og det virker helt og aldeles uansvarligt at lade et AI program diktere medarbejderes vagtplaner, sågar på ekstremt kort varsel.
Det er ikke nødvendigvis IVU, der er problemet - det er for nemt. Det er nok nærmere organiseringen af projektledelsen og selve implementeringsfasen, der har været for dårlig - det ses ofte, også i det private, men det kommer bare ikke i avisen.
På Hovedstadens Letbane bruger vi IVU. Det er faktisk i en større og mere kompleks udgave, end DSB varianten, fordi denne også skal styre signalerne, trafikkryds og er en stor del af kontrolrummets arbejde, førernes skærme i toget, vagtplan osv.
Vi har ingen problemer med IVU. Vi har godtnok bare en enkelt togtype, tilgengæld er signalstyringen og de øvrige komponenter til driftsafvikling i kontrolrummet noget mere komplicerede. Indtil for nylig været en enkelt mand (mig) om at sidde og kode det hele. Systemet er den absolut største støtte vi har og jeg har endnu ikke siddet med et system, der kan det IVU kan. Jeg er pt den eneste der kan hele IVU i det nordlige europa, mens der er flere og flere der kan de enkelte moduler løbende som det udbredes.
IVU gør ikke noget, medmindre du fortæller den at den skal gøre det. Når systemet bryder arbejdstidsregler og andre tider, som nævnt herover, kan jeg se et par ting der sker og spænder ben.
1: Man gør som man gjorde, med de gamle systemer og tænker i kasser, siloer, afdelinger. Hvis du vil have et nyt system der kan noget andet og gøre tingene bedre end det gamle, kan du ikke beholde dit setup som det er. Skillelinjerne i aflevering mellem afdelinger kan hurtigt blive rodet sammen.
2: Brud på arbejdstidsreglerne skyldes enten, at en ansat et sted slår reglerne fra eller har lagt reglerne forkert ind. Det kan der jo så være tusinde årsager til, men manglende indøvelse i systemet kunne godt være en mulighed. Bureaukratiske processer hvor alt skal igennem 10 mand før den der reelt skal bruge det og andet hjælper ikke her.
3: Dårlig forandringsledelse. Systemet blev rullet ud i DSB allerede i maj, men problemerne er først rigtigt begyndt at dukke op nu - jeg synes godt det kunne lugte af, at man har skiftet alt det folk havde ud, uden at fortælle, forklare og vise, hvad det nye ville betyde. Jernbaneverden er lille, driftsafviklingen i jernbanens verden er endnu mindre. De to personer der blev nævnt i første omgang som være gået ned med stress, som de fleste i den her niche-faglige ende kender eller ved hvem er, er fx sygemeldte med det pga ting i privatlivet.
Jeg ved der sidder en afdeling i DSB, som allerede har fået vendt skuden med systemet ved at vende tingene på hovedet og gøre det på en ny måde. Hvis vi siger der, uden jeg ved det præcist, er 9 afdelinger som al data skal igennem før det havner som et tog i spor 7 på hovedbanen, og de 8 af dem gør noget forkert, så kan jeg ærligt talt godt forstå problemerne hober sig op hos dem.
Kommunikationen er voldsom, den er eksaleret og den er ultimativ. Jeg er slet ikke i tvivl om, at personalets oplevelser er 100% reelle, men vandet begynder at blive mudret og ingen har helt fremlagt bevis for de her mange lovbrud. Ikke engang DJ selv.
Hvis man er rigtig dybsindig, så er der jo snart valg. Det er ikke dårlig timing at skifte ud på - uden jeg skal kunne slå fast, at det er sådan noget der sker. Men det er svært ikke at koble tingene sammen, når man ser det.
Vi sidder flere og kigger udefra, alene i Skandinavien, som hver dag logger ind og bruger et af de bedste og mest stabile programmer til at håndtere bus og togdrift, og forstår ikke helt hvordan IVU er blevet synonym med det værst tænkelige der kan ske. Hos alle os rundt omkring, er det vitterligt det system, vi ville kollapse uden.
EDIT: IVU er ikke AI styret, så det helt selv skal finde ud af alting. Ved introduktionen som systemansvarlig får man at vide, at IVU er "dumt". Det kan ikke noget, du ikke har sat den til. Det gør hvad du siger og hvad du har fortalt. Der er automatiske funktioner, fx til tjenesteplanlægning, som kræver et ret stort kendskab til hvordan de egentlige arbejdstidsregler for kørende personale ER og hvordan de gerne vil have de SKAL være. Kører du nogen skarpt efter arbejdstidsreglerne, som DJ jo er ophavsorganisation til, så er der ikke ret mange der vil køre tog mere end et par uger, før de siger nej tak.