Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- European Sleeper
European Sleeper
Af Lasseno. 24/06-22, 10:04.
Skal du eje dit eget nattogsselskab?

European Sleeper har store ambitioner for nattogsdrift i Europa.
Det hele startede i maj 2021 hvor der blev udbudt aktier for 500.000 euro.
Disse blev solgt til ca. 350 private investorer på under 15 min. Firmaet er stiftet af 2 rutinerede hollandske jernbanefolk.

Den første rute bliver Bruxelles - Prag (via. Amsterdam, Berlin, Dresden) og skal drives sammen med den tjekkiske samarbejdspartner Regiojet.
Ruten skulle have startet i april 2022, men grundet det begrænsede antal sove/liggevogne der er til rådighed, er starten udskudt til efteråret 2022.

Der er indgået aftale med rejsearrangøren SunWeb om at køre skitog Amsterdam - De franske Alper fra vinteren 2023, samt sommertog Amsterdam - Sydfrankrig herefter.

Der arbejdes på næste rute som formentlig bliver Amsterdam - Barcelona fra december 2023.

Herefter er ambitionen at åbne en ny rute hvert år og her er mange planer. Et ganske godt bud er København - Paris eller Amsterdam - Stockholm.

Nu udbydes nye aktier til en værdi af 2. Mill euro til finansiering af processen vedr. køb af sovevognsmateriel. Det er ikke selve finansieringen af togmateriel, da dette vil være penge man formentlig skal låne.

Den 24. Juni åbnes for køb for nuværende investorer.
Den 28. Juni åbnes for nye investorer der har registreret sig.
Den 30. Juni åbnes for alle.

Hver aktie koster 100 euro og man skal købe min. 3 stk.
Aktierne handles på den hollandske investorplatform https://www.eyevestor.com/en/
Man kan registrere sig på https://www.europeansleeper.eu/en/invest

Mit eget engagement er at jeg som passioneret nattogsentutiast, for få tusinde kr., kan kalde mig medejer af et sovevognsselskab.

Jeg håber at mange, især i Norden, bakker op om dette, så vi hurtigst muligt kan få flere nattog på skinnerne, med fokus på det nordiske marked.

Se mere på https://www.europeansleeper.eu/en og se om det er noget for dig.

European Sleeper
Af Niels Munch. 28/10-22, 13:21.
Citat fra: Lasseno Dato 24/06-22, 10:04Den første rute bliver Bruxelles - Prag (via. Amsterdam, Berlin, Dresden) og skal drives sammen med den tjekkiske samarbejdspartner Regiojet.
Ruten skulle have startet i april 2022, men grundet det begrænsede antal sove/liggevogne der er til rådighed, er starten udskudt til efteråret 2022.

Ruten forventes startet i 2023, se: https://www.railwaygazette.com/passenger/european-sleeper-now-targets-2023-launch/62834.article .

Tilvejebringelsen af rullende materiel har især vist sig udfordrende.

European Sleepers seneste aktiefinansieringsrunde på Eyevestor-platformen har angiveligt skaffet næsten 1.400 nye investorer, hvilket bringer det samlede antal op på mere end 1.700.

M.v.h.
Niels
som formidler info og ingen interesser har i European Sleeper

European Sleeper
Af Niels Munch. 6/01-23, 09:42.
Citat fra: Niels Munch Dato 28/10-22, 13:21Ruten forventes startet i 2023, se: https://www.railwaygazette.com/passenger/european-sleeper-now-targets-2023-launch/62834.article .

Der er nu udmeldt en startdato for European Sleeper forbindelsen Brussels – Amsterdam – Berlin: "The initial service is expected to begin on May 25 2023, departing from Brussels at 19.22 on Mondays, Wednesdays and Fridays and from Berlin at 22.56 on Sundays, Tuesdays and Thursdays."

Uddybende kilde (engelsk): https://www.railwaygazette.com/passenger/brussels-amsterdam-berlin-night-train-launch-date-announced/63237.article .
Fordrer sign-in, registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

European Sleeper
Af mlarsen. 6/01-23, 10:09.
Der er også den officielle webside: https://www.europeansleeper.eu/en

European Sleeper
Af Skylight. 8/01-23, 16:30.
Citat fra: Lasseno Dato 24/06-22, 10:04Skal du eje dit eget nattogsselskab?

European Sleeper har store ambitioner for nattogsdrift i Europa.
Det hele startede i maj 2021 hvor der blev udbudt aktier for 500.000 euro.
Disse blev solgt til ca. 350 private investorer på under 15 min. Firmaet er stiftet af 2 rutinerede hollandske jernbanefolk.

Den første rute bliver Bruxelles - Prag (via. Amsterdam, Berlin, Dresden) og skal drives sammen med den tjekkiske samarbejdspartner Regiojet.
Ruten skulle have startet i april 2022, men grundet det begrænsede antal sove/liggevogne der er til rådighed, er starten udskudt til efteråret 2022.

Der er indgået aftale med rejsearrangøren SunWeb om at køre skitog Amsterdam - De franske Alper fra vinteren 2023, samt sommertog Amsterdam - Sydfrankrig herefter.

Der arbejdes på næste rute som formentlig bliver Amsterdam - Barcelona fra december 2023.

Herefter er ambitionen at åbne en ny rute hvert år og her er mange planer. Et ganske godt bud er København - Paris eller Amsterdam - Stockholm.

Nu udbydes nye aktier til en værdi af 2. Mill euro til finansiering af processen vedr. køb af sovevognsmateriel. Det er ikke selve finansieringen af togmateriel, da dette vil være penge man formentlig skal låne.

Den 24. Juni åbnes for køb for nuværende investorer.
Den 28. Juni åbnes for nye investorer der har registreret sig.
Den 30. Juni åbnes for alle.

Hver aktie koster 100 euro og man skal købe min. 3 stk.
Aktierne handles på den hollandske investorplatform https://www.eyevestor.com/en/
Man kan registrere sig på https://www.europeansleeper.eu/en/invest

Mit eget engagement er at jeg som passioneret nattogsentutiast, for få tusinde kr., kan kalde mig medejer af et sovevognsselskab.

Jeg håber at mange, især i Norden, bakker op om dette, så vi hurtigst muligt kan få flere nattog på skinnerne, med fokus på det nordiske marked.

Se mere på https://www.europeansleeper.eu/en og se om det er noget for dig.
Sjov ide, men at kalde det en investering er måske lige at stramme den. Måske crowd funding er nærmere. Udfra et hurtigt kig på deres side har det ikke noget med et normalt reguleret marked af aktier/andele at gøre.

European Sleeper
Af nrk. 9/01-23, 06:57.
jeg har også fulgt lidt med i hvad de laver, da jeg i forvejen har aktier i andre virksomheder. jeg er dog lidt nervøs for hvor meget de kommunikere ud, at folk skal investere for nærmest at signalere ud at folk ønsker nat toge, i stedet for at man skal investere fordi det er en sund forretning.

jeg kan i særdeleshed godt frygte at det viser sig at de på "beklageligvis" må lukke forretningen da markedsvilkårene gjorde at de ikke kunne tjene nok penge på deres drift.

Det virker jo lidt som en mirakel kur at de kan komme ud af den blå luft og have den magiske løsning til at man sagtens kan tjene penge på nat toge, og man sagtens kan skaffe materiel, i et ellers meget trængt materiel marked.

European Sleeper
Af Niels Bak. 10/01-23, 17:18.
Jeg tænkte lidt det samme.

Men ÖBB tjener angiveligt penge på deres nattog, så det må jo kunne lade sig gøre. Og linjen Bruxelles, Amsterdam, Berlin er i hvert fald god. Især de to sidste er meget store turistbyer blandt unge mennesker, herunder en del af dem som kvier sig ved at flyve for meget.

Jeg tror dog ikke en døjt på "3 gange om ugen"-konceptet. Et par af Amtraks linjer kører med det i USA, og det er suverænt dem, som har det største underskud, af flere årsager. Meget få mennesker planlægger deres rejser ud fra hvilke dage et tog kører, så enten skal man tage Snälltogets model, hvor man kun kører på dage, hvor der er mange rejsende, eller også skal man køre dagligt, så det bliver en forbindelse, man kan planlægge med. Desuden så forøger det driftsomkostningerne da der er syv dage på en uge, og det derfor giver en overliggerdag for både materiel og mandskab i hver ende. Omkostningerne kommer lidt an på, om afgangstider og køretidsregler tillader, at det samme mandskab kører toget "tilbage" igen samme aften, som de er ankommet om morgenen. Især hvis de ikke gør, så kommer det til at koste enten flybilletter hjem eller en overflødig overliggerdag med overnatning mv. (problemet er det samme i det omfang reglerne påbyder, at der skal skiftes personale undervejs for ikke at få for lange arbejdsdage).

European Sleeper
Af Niels Munch. 16/06-23, 10:16.
Railway Gazette International 9 June 2023:

"European Sleeper announces third funding round
EUROPE: Night train start-up European Sleeper has announced a third funding round to enable it to 'reach more travellers, offer more destinations, and provide an even better service onboard'.
....."


Uddybende kilde: https://www.railwaygazette.com/business/european-sleeper-announces-third-funding-round/64284.article .
(Engelsk, fordrer sign-in, registrering er gratis).

M.v.h.
Niels

European Sleeper
Af peter christensen. 17/06-23, 10:01.
Citat fra: Niels Bak Dato 10/01-23, 17:18Men ÖBB tjener angiveligt penge på deres nattog, så det må jo kunne lade sig gøre. 
Nja, eller også er ÖBB gode til skjule krydssubsidering.....så det kan meget vel være at de østriske skatteydere reelt betaler regningen.

European Sleeper
Af Bent Jensen. 19/06-23, 17:02.
Apropos nattog kontra flyve, jeg har en dreng der er rædselsslagen når han skal flyve, så det er udelukket hos os.
Med venlig hilsen Bent Jensen

European Sleeper
Af SGN. 19/06-23, 18:51.
Citat fra: peter christensen Dato 17/06-23, 10:01
Citat fra: Niels Bak Dato 10/01-23, 17:18Men ÖBB tjener angiveligt penge på deres nattog, så det må jo kunne lade sig gøre. 
Nja, eller også er ÖBB gode til skjule krydssubsidering.....så det kan meget vel være at de østriske skatteydere reelt betaler regningen.
ÖBB tjänar inga stora pengar på NJ, snarare går det precis runt. Men man arbetar smart:
1. Kör stora tåg genom X-konceptet.
2. Om det inte går samarbetar man med andra bolag genom att koppla till natt IC
3. Man koncentrerar sig på få bas orter.
Man kanske också skall lägga till att de inte kör museumstog som European Sleeper.

Gå op Sider:[1]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak