Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Ny banegård i Flensburg med mere
Ny banegård i Flensburg med mere
Af andersj, Aalborg. 23/02-26, 21:29.
Et projekt man har snakket om i mange år ser nu ud til at have fået finansiering, nemlig en ny banegård i Flensburg midtby ved busterminalen. Der er afsat 100 mio. Euro til den nye banegård samt forbindelseskurver. Det er ikke specificeret nærmere hvor mange kurver der er tale om, da det mest ambitiøse forslag fra NAH.SH bl.a. kræver to kurver for at få togene til og fra Kiel hen til den nye banegård uden at skifte retning - hvis disse to kurver med stiplede linjer ikke bygges, så skal togene skifte kørselsretning ved den potentielle nye station ved Exe.

Regionaltog mellem Tinglev og Hamburg vil også skulle af en ny forbindelseskurve for at komme ned til den nye station, hvor der skiftes kørselsretning inden turen går videre til Hamburg. Hvis alle tre kurver etableres, så kan den eksisterende banegård nedlægges da der så ikke længere vil være noget trafik her.

En skitse inkl. potentielle nye stationer i Flensburg:


Derudover er der i dag blevet afsat midler til følgende projekter i Schleswig Holstein:
- Udbygning og elektrificering af Neumünster - Bad Oldesloe, 1. byggefase (400€ mio.)
Det er uklart hvad 1. byggefase dækker over, men målet er at kunne bruge denne strækning som alternativ ved spærringer på strækningen over Elmshorn. Dertil ønsker man også at køre et nyt regionaltog Kiel - Neumünster - Bad Oldesloe - Hamburg.

- Perronforlængelse i Elmshorn, Neumünster-Einfeld, Bordesholm og Nortorf (26€ mio.)
Formålet er at kunne køre regionaltog med en længde op til 12 vogne mellem Kiel og Hamburg Hbf (3 x Coradia Max)

- Reaktivering af strækningen Geesthacht - Bergedorf (180€ mio.)

Dertil en række mindre projekter. Alle projekter har en samlet investeringssum på 887€ mio. Dette kommer oveni de projekter der er under udførelse for ca. 10€ mia. i delstaten. Dertil er der en ønskeliste over projekter for yderligere 5-10€ mia.

Hele oversigten kan ses her: https://www.schleswig-holstein.de/DE/landesregierung/ministerien-behoerden/VII/_startseite/Artikel2026/I_2026/Material/Projektliste_Schiene_FI?nn=3c8c09c4-aabe-487a-96a9-2d699ae9cf12 

Anders

Citat fra: andersj Dato 23/02-26, 21:29Et projekt man har snakket om i mange år ser nu ud til at have fået finansiering, nemlig en ny banegård i Flensburg midtby ved busterminalen.

Det ser lidt interessant ud i forbindelse med Weiche som ny international banegård. Iflg. Flensborg Avis - sidste sommer sådan cirka - gav byrådet tilsagn om støtte til en letbane fra banegården til Weiche på den eksisterende trace.

Spændende, hvor den lander.

Mvh
-ivar

se an. Det er fattet at Flensborg har et problem og man vil nu arbejde videre med "den franske løsning":  fjerntog stopper udenfor byen og regionaltog kører ind til en station i byen.
Der er nogle detaljer ved det nye sygehus (som ca skal stå der hvor værkstederne var) som er uafklaret, men det løser sig vel.
Nah.SH skal fremover køre til Tinglev - det betyder at hvis man fra Snoghøj vil hen over kanalen, så skal der køres karussel og måske endda vendes ved havnen. Den store fordel er selvfølgelig at man kan køre sin palleløfter fra Citti niveaufrit ind i toget.

Men hvem vil (og har materiel til det) køre fjerntog forbi Flensborg efter 2030?
Måske Snälltoget, fordi de vil fylde op i Odense og Kolding før de kører til Alperne. Det er p.t. ca. 12 togpar om året.
Gad vide hvad der skal ske med Padborg og sin 260er perronhøjde.


Til gods giver det selvfølgelig masser af mening. Så hurtigt det gå med Femersund vil der køre gods i mange år endnu. Med Neumünster-Bad Oldesloe få man endelig en aflastning til Elmshorn-Eidelstedt.

men tunnellen under NOK er igenigen forbigået.






 

Citat fra: Thorfinn Dato 24/02-26, 09:27Men hvem vil (og har materiel til det) køre fjerntog forbi Flensborg efter 2030?
Måske Snälltoget, fordi de vil fylde op i Odense og Kolding før de kører til Alperne. Det er p.t. ca. 12 togpar om året.
Gad vide hvad der skal ske med Padborg og sin 260er perronhøjde.

På sigt kører der forhåbentligt et par tog mod Århus (og måske Ålborg) om dagen, ligesom man tidligere havde forbindelser til Hamborg — og Hannover for år tilbage. Måske kunne man endda udbyde det som kontrakttrafik i Danmark, og så lade dem fortsætte længere sydpå. I andre lande er det vist ikke en ualmindelig model at have en højhastighedsforbindelse starte eller slutte med en opsamling i relativt mindre byer — og dem er der nogle stykker af i Vestdanmark 🙂 Forhåbentligt kunne man finde ud af at have Weiche som grænsestation i stedet for Padborg; det er i hvert fald et mere interessant stop i sig selv.

Citat fra: Dan V. P. Christiansen Dato 24/02-26, 12:07
Citat fra: Thorfinn Dato 24/02-26, 09:27Men hvem vil (og har materiel til det) køre fjerntog forbi Flensborg efter 2030?
Måske Snälltoget, fordi de vil fylde op i Odense og Kolding før de kører til Alperne. Det er p.t. ca. 12 togpar om året.
Gad vide hvad der skal ske med Padborg og sin 260er perronhøjde.

På sigt kører der forhåbentligt et par tog mod Århus (og måske Ålborg) om dagen, ligesom man tidligere havde forbindelser til Hamborg — og Hannover for år tilbage. Måske kunne man endda udbyde det som kontrakttrafik i Danmark, og så lade dem fortsætte længere sydpå. I andre lande er det vist ikke en ualmindelig model at have en højhastighedsforbindelse starte eller slutte med en opsamling i relativt mindre byer — og dem er der nogle stykker af i Vestdanmark 🙂 Forhåbentligt kunne man finde ud af at have Weiche som grænsestation i stedet for Padborg; det er i hvert fald et mere interessant stop i sig selv.

Jeg tvivler på at det kan blive realistisk at få Weiche som grænsestation i stedet for Padborg, så længe  at der skal skiftes til/fra Indusi.
Den dag der er fungerende ETCS på begge sider af grænsen, så burde det kunne gøres - både at skifte i Weiche, og at køre alle typer af tog fra DK til den ny banegård

Eskild

Citat fra: esni Dato 24/02-26, 13:33Den dag der er fungerende ETCS på begge sider af grænsen, så burde det kunne gøres - både at skifte i Weiche, og at køre alle typer af tog fra DK til den ny banegård

Der er nu lige et kørestrømsskift også.

Det kan nok tænkes teknisk at flytte systemskiftet for kørestrøm ned til Fl. Weiche (politisk synes mere tvivlsomt), men 25 kV ind til den nye banegård får næppe ben at gå på.

Citat fra: Henning Makholm Dato 24/02-26, 14:30
Citat fra: esni Dato 24/02-26, 13:33Den dag der er fungerende ETCS på begge sider af grænsen, så burde det kunne gøres - både at skifte i Weiche, og at køre alle typer af tog fra DK til den ny banegård

Der er nu lige et kørestrømsskift også.

Det kan nok tænkes teknisk at flytte systemskiftet for kørestrøm ned til Fl. Weiche (politisk synes mere tvivlsomt), men 25 kV ind til den nye banegård får næppe ben at gå på.

Skift imellem strømsystemer i fart ses mange steder og imellem mange systemer
Skift til/fra Indusi kan vist ikke ske i fart?

Eskild

Ny banegård i Flensburg med mere
Af Henning Makholm. 24/02-26, 14:43.
Seneste redigering: 24/02-26, 14:45 af Henning Makholm
Citat fra: esni Dato 24/02-26, 14:36Skift imellem strømsystemer i fart ses mange steder og imellem mange systemer
Joh, men derfor tror jeg nu ikke "alle typer af tog" i Danmark kommer til at kunne skifte til 15 kV, uanset om de er i fart eller holder stille ...

Citat fra: esni Dato 24/02-26, 14:36Skift imellem strømsystemer i fart ses mange steder og imellem mange systemer
Skift til/fra Indusi kan vist ikke ske i fart?
Det er let at skifte mellem Indusi og ETCS, da skrift af togkontrolsystem er en procedure indbygget i ETCS. Og der er ETCS på Padborg Station fra næste år og tog med ETCS med STM-bokse til ATC og indusi kan allerede klare det ved en skiftezone i sydenden af Padborg Station.

Omvendt er der ikke lavet noget for, så man kan let skifte mellem dansk ATC og Indusi i tog uden ETCS.. Så det er at lukke det ene helt ned før man starter det andet op.

Skitsen "Neuordnung Bahninfrastruktur Flensburg", også kaldt "Bahnknoten Flensburg", stammer fra et bestilt oplæg tilbage fra året 2015/16, som et enig Flensborg byråd afviste. Derfor blev der i Landesweiter Nahverkehrssplan 2022 til 2027 for delstaten Slesvig-Holsten heller ikke taget hensyn til Bahnknoten Flensburg. Og Flensborg byråd tog sig en gevaldig tornerosesøvn og vågnede bradt, da de internationale tog København H - Hamburg Hbf kørte forbi fjordbyen via den gamle og nedlagte godsbanegård Flensburg-Weiche (Sporskifte) uden at standse her. Nu forlangtes pludselig, at der skulle etableres en perron så nævnte tog kunne standse. Der skal nævnes, at der ved hovedsporene mod Hamborg eksisterer en perron i Fl-Sporskifte, men denne kan ikke bruges til tog mod/fra Padborg/DK. 
Flensborg byråd indvilligede nu også, at man gik med til at genoprette en banegård ved selve rutebilstationen ZOB (centrale rutebilstation) i bymidten og hvor skinnerne stadig ligger med forbindelse til FL-Sporskifte. Landdagen i Kiel bevilligede så 20 Mill. € til en forundersøgelse om en genoprettelse af forbindelsen mellem ZOB og FL-Sporskifte. Men der er ikke tale om oprettelse af en ny banegård på sidstnævnte station. Sådan er situationen i dag og hvor Deutsche Bahn DB blankt afviser tankegangen, også fordi den kommende Femer Bælt-forbindelse så vil være hovedstrækningen for jernbanen til København / Sverige. Samtidig ville denne investering have et omkostningsbeløb, som sikkert overstiger de tredoblede millioner euro. Cost-benefit-analyse vil være negativ.
En jernbanestation ved ZOB kan, såvidt jeg kender området, kun være af mindre stil med maks 2 spor og perron, som kun kan bruges af en letbane eller et mindre regionaltog.
En letbane kunne f.eks. køre fra ZOB til den bestående perron i Fl-Weiche og derfra til den nuværende hovedbanegård og videre til et stoppested nær det kommende nye sygehus ved Peel Watt, hvor det nu nedlagte DB-drifts depot havde til huse. Den nuværende Flensborg hovedbanegård vil stadigvæk have sin berettigelse, idet større togformationer som ICE eller IC tog, som kræver lange perroner og hvor tog kan køre fra denne i retning mod Danmark, Hamburg eller Kiel på de allerede eksisterende skinner.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak