Citat fra: Jens Hansen Dato 1/03-26, 13:24Men hvorfor arbejder Banedanmark med 5 spor når Makholms analyse viser at 4 spor er nok?
Så vidt jeg forstår materialet, vil man gerne bruge spor 2 på stationen til
overhaling af et standsende tog på vej mod Storebælt.
I løsning 3, 4, og 5 ombygges stationen så spor 2 bliver midtliggende overhalingsspor, og 4/5 er de gennemgående spor til/fra Næstved. Men I løsning 3 og 4 er der stadig en risiko for at hvis det standsende tog østfra er en smule forsinket, kommer lyntoget bagefter til at vente på det, fordi de skal køre i samme spor indtil de sporskifter helt inde ved stationen hvor spor 2 grener fra.
I løsning 5 forlænges spor 2 østpå så det ligger separat fra spor 1 helt ude fra udfletningen. På den måde kan det standsende tog stadig kan være i høj fart på det sted de to togs køreveje adskiller sig fra hinanden, og togene kan derfor have kørt tættere på hinanden
øst for udfletningen. Hvis de to tog kommer fra henholdsvis Roskilde og Køge Nord, kan de endda begge køre hele vejen frem til perronerne uden at have brug for samme sporstykke undervejs, så det gennemkørende tog aldrig kan have brug for at vente på stoptoget.
Den slags medregnede jeg ikke i min analyse -- jeg bekymrede mig ikke om konflikter mellem togveje der begge begynder eller ender i samme strækningsspor alligevel. I det slidesæt Thomas Larsen fandt, omtales overhalingen (lidt indforstået) som "Konflikt 8: medkørende konflikt".
(I øvrigt synes jeg slidesættet undertæller antallet af konflikter, idet dét ikke regner med andre konflikter i samme køreretning -- dvs "Næstved→Roskilde er i konflikt med Storebælt→Køge" og vice versa. Det er nok åbenlyst at sådan må det være så længe alting sker i ét plan. Men derfor fortjener de nu alligevel at blive talt med som konflikter der bliver
fjernet ved at bygge en niveaufri udfletning, så der burde have været talt
10 konflikter i det nuværende layout.)
Der synes ikke at være en tilsvarende bekymring for overhalinger
fra Storebælt mod København. Det må skyldes at man regner med at banen via Køge Nord bliver den af de fire baner som har højest kapacitetsudnyttelse, og det derfor hovedsagelig er dér man vil undgå at have et lyntog til at holde og vente på et forankørende stoptog.