Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Odense Letbane anbefaler køb af mindst 12 nye tog
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: ivar Dato 27/02-26, 22:29Og hvad har de sidste mange indlæg med Odense at gøre?

De havde en hel del med Odense Letbanes udvidelse af depotet at gøre, i forbindelse med indkøb af ekstra tog. Og det var en uddybning af, hvorfor det er ret kompliceret af udvide et depot og at det ikke bare er "noget man lige gør". Metroen blev brugt som sammenligningsgrundlag fordi de to, rent kategorisk, er relativt tæt på hinanden og fordi konstruktionen af infrastruktur på disse projekter derudover er lige hinanden. Der er endnu ikke nogen letbane der har udvidet driftsarealerne til indkøb af flere tog men det har metroen fx, med de udfordringer det nu gav.

Jeg vil mene, det var relevant for at påvise udfordringerne i det, når nu det blev anfægtet, at mere sporplads var en lille detalje, når det i realiteten er en detalje der faktisk har større indflydelse på næsten alt, end selve de nye tog vil have.




Citat fra: banemanden Dato 28/02-26, 08:22Det er helt ok, hvis du ikke kan lide de svar jeg giver dig med en ret præcis, teknisk viden om hvorfor det ikke kan lade sig gøre og hvad bevæggrundene er for det.
At du ikke helt vil være med på, at man ikke gør det af en årsag og at man ikke "bare" kan gøre det fordi man synes, det vil man, understreger min pointe - og egentlig også hvorfor systemet er indrettet som det er.

Hvis du gav mig et svar der gav "ret præsis teknisk viden om hvorfor det ikke kan lade sig gøre", ville jeg elske det! Desværre ser jeg ikke det i dine svar -- blot en hvenvisning til at der findes en "tjekliste" som ikke er skrevet med denne løsning for øje. Jeg ser ikke nogen forklaring af hvad den tekniske baggrund for at tjeklisten ikke kunne skrives anderledes er.

Jeg ville sagtens helt være med hvis der var en årsag til at reglerne ikke kan laves så de giver mulighed for denne løsning, men jeg synes ikke jeg har set sådan en årsag beskrevet endnu.

CitatSå nu får du bare det svar, jeg tænker passer bedst:
Det kan du ikke, for det kan ikke lade sig gøre.
Det er jo det du har sagt hele tiden, uden at give en årsag til at det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Du har forklaret at systemet vil blive forvirret af at der holder et tog mellem to stationer når systemet starter op.

Du har også forklaret at systemet ikke gør teknisk forskel på depotspor og strækningsspor.

Jeg forstår ikke hvordan de to forklaringer passer sammen, idet systemet jo IKKE bliver forvirret af at der holder tog på et depotspor når systemet starter op. Der må være en eller anden forskel mellem sporene som gør at det er sikkert at parkere tog det ene sted og ikke det andet.

Odense Letbane anbefaler køb af mindst 12 nye tog
Af banemanden. 1/03-26, 11:54.
Seneste redigering: 1/03-26, 11:57 af banemanden
Citat fra: Henning Makholm Dato 28/02-26, 13:23
Citat fra: banemanden Dato 28/02-26, 08:22Det er helt ok, hvis du ikke kan lide de svar jeg giver dig med en ret præcis, teknisk viden om hvorfor det ikke kan lade sig gøre og hvad bevæggrundene er for det.
At du ikke helt vil være med på, at man ikke gør det af en årsag og at man ikke "bare" kan gøre det fordi man synes, det vil man, understreger min pointe - og egentlig også hvorfor systemet er indrettet som det er.

Hvis du gav mig et svar der gav "ret præsis teknisk viden om hvorfor det ikke kan lade sig gøre", ville jeg elske det! Desværre ser jeg ikke det i dine svar -- blot en hvenvisning til at der findes en "tjekliste" som ikke er skrevet med denne løsning for øje. Jeg ser ikke nogen forklaring af hvad den tekniske baggrund for at tjeklisten ikke kunne skrives anderledes er.

Jeg ville sagtens helt være med hvis der var en årsag til at reglerne ikke kan laves så de giver mulighed for denne løsning, men jeg synes ikke jeg har set sådan en årsag beskrevet endnu.

CitatSå nu får du bare det svar, jeg tænker passer bedst:
Det kan du ikke, for det kan ikke lade sig gøre.
Det er jo det du har sagt hele tiden, uden at give en årsag til at det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Du har forklaret at systemet vil blive forvirret af at der holder et tog mellem to stationer når systemet starter op.

Du har også forklaret at systemet ikke gør teknisk forskel på depotspor og strækningsspor.

Jeg forstår ikke hvordan de to forklaringer passer sammen, idet systemet jo IKKE bliver forvirret af at der holder tog på et depotspor når systemet starter op. Der må være en eller anden forskel mellem sporene som gør at det er sikkert at parkere tog det ene sted og ikke det andet.


Ja men den forklaring du fik enten forstod du ikke, eller ville ikke acceptere. Og så er det svært at give dig yderligere forklaring, når det nu engang er den der er.

Det er skønt at folk håber, at man "bare lige" gør ting. Det er bare så meget mere kompliceret, hvis man ikke skal bruge de tog og systemer man har så forkert, at man ender med at kompromittere den sikkerhed de begge er designet for at beskytte.

Det er ikke sikkert at bruge, fordi du i den løsning fortæller systemet at sporet ikke findes. Det vil altså sige, du kan skubbe et tog fra en ekskluderet sektion ind i et aktivt system og kollidere med noget. Medmindre du bruger tjeklisterne for at sikre at toget holder så sikkert stille som muligt.

Jeg remser ikke tjeklisternes indhold op for de er ikke relevante for forståelsen af problemets omfang.

God dag.

Fyens Stiftstidene har lavet en artikel med tal fra Odense Letbane der omhandler passagertallene fra de individuelle stationer på Odense Letbane:
Link

Wayback machine, til hvis artiklen flyttes bag betalingsmur:
Link

Wayback machine ser ikke ud til at kunne vise tabellen over passagertallene korrekt, så her er et billede af tabellen:

Det kan godt undre lidt at man har lagt en prognose på 4.800 ved den nordlige del af SDU, men kun 1.400 ved den sydlige del der er tættere på en større mængde bygninger. I forhold til passagertallene ved Idrætsparken og SDU kan det være problematisk at der kun er tælleudstyr i to tog, da det er stationer med meget koncentreret peak på passagertallene. Dertil selvfølgelig også de relativt lange perioder med ferie eller læseferie på universitetet, hvor sådan et campus område er en spøgelsesby. 

Det kan nok også undre at Vestre Stationsvej er sat så højt og med samme passagertal som Kongensgade. Dengang var det gigantiske VIVA shoppingcenter ved Kongensgade stadig planlagt og Kongensgade ligger generelt mere centralt i forhold til gågaden og midtbyen.

Korsløkke var planlagt som en stor skiftestation mellem letbane og busser, men det kan være at man alligevel har ført flere buslinjer end planlagt igennem til banegården og dermed mindsket behovet for omstigning.

Bilka station ligger i den ene ende af Cortex Park, som ikke er færdigudviklet endnu. Men generelt virker det stadig som en ret høj prognose sammenlignet med Rosengårdscenteret.

Parkering Odense Syd er nok ramt af at mange bruger Rosengårdscenteret som "park and ride" til midtbyen. Det har dog fået centeret til at ville indføre tidsbegrænset parkering og betaling ved overskridelsen. Men så flytter folk nok bare deres parkering ud til IKEA eller Bilka og ikke helt ud til Odense Syd.

Hjallese får nok en del flere passagerer når sygehuset åbner og folk dermed skal skifte her. Det kan også give flere passagerer til Odense Banegård pga. skift i forbindelse med ture til og fra OUH.

Anders

Odense Letbane anbefaler køb af mindst 12 nye tog
Af Henning Makholm. 1/03-26, 14:12.
Seneste redigering: 1/03-26, 14:15 af Henning Makholm
Citat fra: banemanden Dato  1/03-26, 11:54Det er skønt at folk håber, at man "bare lige" gør ting. Det er bare så meget mere kompliceret, hvis man ikke skal bruge de tog og systemer man har så forkert, at man ender med at kompromittere den sikkerhed de begge er designet for at beskytte.
Jeg synes jeg har gjort meget udtrykkeligt opmærksom på at det jeg taler om IKKE nødvendigvis en "bare lige" ting.

CitatDet er ikke sikkert at bruge, fordi du i den løsning fortæller systemet at sporet ikke findes. Det vil altså sige, du kan skubbe et tog fra en ekskluderet sektion ind i et aktivt system og kollidere med noget. Medmindre du bruger tjeklisterne for at sikre at toget holder så sikkert stille som muligt.
Nu er jeg meget forvirret. Jeg synes overhovedet ikke jeg taler om at "fortælle systemet at sporet ikke findes".

Men okay, lad os tage det i mindre spørgsmål end hvad jeg har forsøgt hidtil:

Hvorfor opstår det problem du taler om, ikke når det spor toget er parkeret på, ligger på et depot?

Du ved tydeligvis mere om emnet end jeg gør. Men den viden opnår jeg ikke, hvis jeg stiller mig tilfreds med "sådan er det bare" som forklaring.

Odense Letbane anbefaler køb af mindst 12 nye tog
Af Henning Makholm. 2/03-26, 02:27.
Seneste redigering: 2/03-26, 02:29 af Henning Makholm
Eller måske kan jeg alligevel godt gå videre til det næste spørgsmå allerede, uden at samtalen derved bliver afsporet:

Citat fra: banemanden Dato 26/02-26, 07:58En udvidelse til Hvidovre er eksempelvis dyrere end bare to tunnelrør, fordi et sådant sattelit depot vil udmønte sig i et pockettrack (Et sidespor) et sted mellem København Syd og Hvidovre Hospital.
Hvordan vil det problem du taler om, blive undgået ved den "satellitdepot"-løsning du beskrev i ovenstående citat?

Du taler om nogen tjeklister. Vil disse tjeklister også kunne skrives så de gør det sikkert at parkere tog på et pockettrack langt fra Vasbygade under en systemopdatering?

Gå op Sider: 1 [2]

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 270 kr.

Læs mere

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak