Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Noget om tidsbesparelser
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5]
Noget om tidsbesparelser
Af 1993matias, Kh. 25/02-26, 18:49.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 25/02-26, 15:36Og det i sig selv gør jo så, når det kan gøres hurtigere at det bør understrege at der er grundlag for strækningen, ellers kan man jo omvendt sige man kan nedlægge Køge - Roskilde. Men det er selvfølgelig også en holdning at have.
Sådan er det jo desværre foregået de sidste mange årtier i Danmark. Man har bygget skinneinfrastruktur efter gårsdagens behov, og ikke efter morgendagens ønsker.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Ja lige netop. Og derfor mener jeg jo at potentialet er der. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor ikke. Men det er jo grundlæggende lige meget hvad jeg tror på.

Og når det er sagt så mener jeg at man bør reklamere mere for specifikke rejsetider. Køge - Roskilde eksempelvis. Tror ikke mange er klar over det kun tager 23 min. Og at bilturen tager 28 (ifølge google maps). Nu vel folk skal også til og fra stationen i begge ender, det er jeg med på. Men der er også i myldretiden voldsom kø ud af Roskilde og ned forbi Gadstrup, som sænker hurtigt 5-10 min yderligere i bilen...

Noget om tidsbesparelser
Af tgsen. 25/02-26, 21:52.
Citat fra: Worm Dato 25/02-26, 17:08
Citat fra: Frank Poulsen Dato 25/02-26, 15:36Og det i sig selv gør jo så, når det kan gøres hurtigere at det bør understrege at der er grundlag for strækningen, ellers kan man jo omvendt sige man kan nedlægge Køge - Roskilde. Men det er selvfølgelig også en holdning at have.
Fordi bus 600S transportere over 2 mio pr år på strækningen mellem Ishøj via Roskilde til Hillerød betyder det ikke at en ny bane mellem Roskilde og Hillerød ville få 2 mio rejsende.
600S kører Hillerød - Roskilde på 68 - 78 minutter.
Strækningen ad Hovedvej 6 er 40,4 km.
Strækningen København - Hillerød er 38,0 km.
Toget kører den strækning i weekenden på 43 minutter, dvs ca. dobbelt så hurtigt.
Mao. en togificering af 600S ville tiltrække mere den ene formodede million passagerer.
CitatDesværre opgøres buspassagerer tilsyneladende ikke på hvor de stiger på og af.

Så antal rejsende med bus 600S kan sagtens være under 1 mio om året.

Noget om tidsbesparelser
Af Gæst Thomas123. 25/02-26, 22:41.
Citat fra: tgsen Dato 25/02-26, 10:04
Citat fra: Worm Dato 25/02-26, 03:08
Citat fra: Niels Munch Dato 24/02-26, 16:50
Citat fra: Frank Poulsen Dato 24/02-26, 16:43Er Køge Roskilde kun 1 million? Jeg mener at huske at Østbanen var 1 million, FØR de kørte videre fra Køge... Så jeg forventede da større tal. Eller også er min hukommelse bare helt skæv

Østbanen (egne strækninger) rundede millionen i 2011.
Men Køge Roskilde er vel ikke en del af Østbanens egne strækninger?

Så vi mangler fortsat at få sat mere præcise passagertal på denne strækning.
Passagertal kan man finde på passagertal.dk.

Forslaget er egentlig at forbinde togløbet Faxe Ladeplads / Rødvig - Roskilde med Hillerød - Helsingør.

Der kan vi så konstatere at allerede busforbindelsen Roskilde - Hillerød har flere passagerer end de nævnte jernbanestrækninger.

Forbindelsen er også væsentlig længere. Og det er veludmærket, bare for info til jer alle herinde, at Lille Nord er den mest rentable privatbane. Tilskuddet pr. passager ligger på 8 kr.

Citat fra: tgsen Dato 25/02-26, 21:52Mao. en togificering af 600S ville tiltrække mere den ene formodede million passagerer.

En togificering vil heller ikke køre ind omkring villavejene i Jyllinge og andre boligområder undervejs.

Passagerer som vil med hele vejen fra Roskilde St til Hillerød St vil måske(1) opleve en forbedring. Beboere i de områder bussen betjener undervejs, vil ikke nødvendigvis være enige, hvis "opgraderingen" betyder at de skal gå et par kilometer ekstra for at komme til en mellemstation med ved en jernbaneegnet linjeføring.

Desværre viser råt opgjorte passagertal ikke rigtigt om der er tale om ende-til-ende passagerer eller beboere der stiger af/på undervejs. Jeg ved nok hvad jeg vil gætte på, men det ville stadig kun være et gæt.

1) Jeg skriver "måske" fordi 600S kører med en frekvens på 15 minutter, og det virker usandsynligt at en togificeret forbindelse kommer til at have det. Desværre synes der i (ikke kun dansk) trafikplanlægning at være et grundsynspunkt om at den eneste værdige grund til at køre nogetsomhelst oftere end en gang i timen er hvis det er nødvendigt for at have tilstrækkelig mange sæder pr. time. Der kan være betydeligt flere mennesker i et tog end end bus; derfor kommer toget til at køre sjældnere! Der er sjældent blik for at en passende høj frekvens (ihvertfald hvert tyvende minut, helst bedre) i sig selv gør en forbindelse mere attraktiv.

Noget om tidsbesparelser
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 26/02-26, 19:13.
Lokalbanerne (GDS og Lillenord) kører pr ½ times drift. Er lidt usikker på HFHJ. Der var i hvert fald engang nogle gennemgående tog der ikke stoppede før Frederiksværk og kørte lige før bumlerne fra Hillerød. Så selv om der måske var 4 tog i timen var det ikke 15 minitters drift.

Noget om tidsbesparelser
Af larsht, København. 26/02-26, 21:50.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/02-26, 19:13Lokalbanerne (GDS og Lillenord) kører pr ½ times drift. Er lidt usikker på HFHJ. Der var i hvert fald engang nogle gennemgående tog der ikke stoppede før Frederiksværk og kørte lige før bumlerne fra Hillerød. Så selv om der måske var 4 tog i timen var det ikke 15 minitters drift.
HFHJ har halvtimesdrift plus et hurtigtog i timen

Mvh
Lars

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5]
DSB MX 1017
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak