Citat fra: cslundsten Dato 3/03-26, 11:18Clapham Junction ulykken skyldtes ikke en fejl i sporisolationen. Sporisolationen virkede korrekt, men en glemt ledning (efter en ombygning) i signalets styrestrømløb kortsluttede sporrelæets kontakt så signalet viste en kørtilladelse selvom pågældende sporisolation meldte besat.
Hmm, ja, jeg havde læst undersøgelsesrapporten galt -- jeg havde (forkert) fået indtryk af at kortslutningen fik et repetérrelæ for sporrelæet til at trække når det ikke skulle.
CitatClapham Junction ulykken kunne muligvis godt være sket med stop- og passagekontrol. Signalet faldt på "stop", men gik så på "kør" igen for tidligt.
Hmm, her er en del af det relevante diagram fra undersøgelsesrapporten. Køreretning fra højre mod venstre.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Det fejlramte signal var WF138, som
burde have dækket isolationerne DL og DM, men på grund af kortslutningen reagerede det ikke på besættelse af DL. Det faldt derfor på stop
for sent, nemlig først når DM blev besat.
(Afhængigheden af DM må have været tænkt som en sikkerhedsafstand efter togvejsendepunktet, men ikke fuldstændigt, idet der tilsyneladende ikke var noget krav om at sporskifte 44 var fastlagt før WF138 kunne gå på grøn).
Umiddelbart før ulykken havde lokomotivføreren på det forreste tog
set WF138 falde på stop lige foran ham, og han var derefter standset ved WF47 for at rapportere sin signalforbikørsel gennem signaltelefonen. I mellemtiden var WF138 gået på grøn så næste tog blev lukket ind i blokafsnittet.
Med stop- og passagekontrol ville et tog ikke blive ladt forbi WF142 før WF138 (forsinket) var faldet på stop.
CitatSå vidt jeg husker var det et "stationssignal" som stod på automatisk drift, dvs. det i praksis fungerede som et mellembloksignal.
Det var et "automatic signal", men dets relæudstyr var en del af et større sikringsanlæg; briterne skelner ikke teknisk mellem station og strækning på den skarpe måde vi (før signalprogrammet) er vant til.