Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Forslag: Smalspektret rød belysning på stationer for bedre nattesyn og sikkerhed
Hej alle,

Jeg vil gerne dele et projekt, jeg arbejder på, som handler om at optimere belysningen på vores stationer og perroner – ikke kun for strømbesparelse, men for selve passageroplevelsen og sikkerheden.

Problemet i dag er ofte "lysmuren".

Når man stiger ud af et oplyst tog til en mørk perron, nedbrydes øjets nattesyn (rodopsin) øjeblikkeligt af det hvide LED-lys.

Det skaber et blændingschok, der gør det svært at orientere sig på trapper og perronkanter.

Jeg foreslår at kigge på "Gladsaxe-modellen" med smalspektret rød belysning. Fordelene er markante:

Bevarelse af nattesyn: Det røde lys bevarer orienteringsevnen, så overgangen fra tog til perron bliver glidende og sikker.

Bedre sigtbarhed i vejr: Mine egne målinger i snevejr viser, at det røde lys ikke skaber den samme blændende "hvide væg" som traditionelt lys.

Energi og natur: Ved brug af sensorstyring kan der opnås op mod 80% energibesparelse, samtidig med at man beskytter den lokale biodiversitet langs banen.

Jeg er i øjeblikket i dialog med DSB's branding- og designansvarlige, som har vist interesse for dokumentationen af effekten. Vejdirektoratet og Cyklistforbundet kigger også på sagen som et muligt supplement til fremtidige standarder.

Hvad tænker I herinde?

Er der andre, der har oplevet udfordringer med nattesynet ved skift mellem materiel og perron, eller som ser tekniske udfordringer/muligheder i denne type faste anlæg?

I kan se billeder af effekten her: https://photos.app.goo.gl/4gG5KSCj2RzvuFETA

Problemet med smalspektret belysning er at farvesansen er sat funktion - Derfor forsvandt rent gul Natriumlys  ret hurtigt, og blev afløst af en variant med nogle få % hvidt lys tilføjet.

Der skal forbløffende lidt til for at hjernen ser farverne....

I starten af 80'erne havde bl.a. Frederiksberg station dette blandingslys - mine øjne+hjerne opfattede at lyset var lidt gulligt, men fotografier viste dominerende gul

Så ideen bør bestemt prøves, men vær opmærksom på alle faldgruber, og husk på at kun forsøg kan afsløre blindgyderne

Eskild

Billederne fra Gladsaxe synes at vise en cykelsti, hvor der ikke er vildt meget belysning rundt omkring. Jeg tænker at stationer tit er i bymæssig bebyggelse, hvor man i forvejen har mere lys end i en skov, park eller lignende. Den nuværende belysning passer godt i den kontekst og så kan man jo overveje om man skal skifte til det røde lys lidt længere væk. Desuden er toget jo fuldt oplyst og så er det nok bedre, at lys-chokket sker ved indgangen til stationen end på perronen på vej ind/ud af toget.

Det som det menneskelige øje opfatter som "Hvidt lys" er elastik i metermål.

Det kan i værste fald laves af tre smalspektrede lysgivere(lasere) (rød, grøn og blå). Rettet mod en hvid flade vil lyset se hvidt ud for det menneskelige øje, men alle andre objekter end dem der har farver der matcher lysgiverne vil være sorte.

Hvide LEDlys er ultraviolete LED der er tilføjet forskellige fluorescerende stoffer, der udsender forskellige farver, som kan være tilnærmet hvid. Men der mangler større eller mindre dele af spektrum, som gør at nogen farver vil være mørkere/sorte.

En høj "Ra" værdi burde være en garanti for en rimelig farvegengivelse, men onde tunger påstår, at der kan laves nogen billigere(energieffektive) blandinger, der i praksis giver noget sygt hvidt lys.

Forstår ikke rationalet ved at indskrænke til rødt lys.

Længe leve fuldspektrede lyskilder.

Skrevet af en der kun har skimmet teorierne bag lysopfattelse.

/hjj

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak