Hej alle,
Jeg vil gerne dele et projekt, jeg arbejder på, som handler om at optimere belysningen på vores stationer og perroner – ikke kun for strømbesparelse, men for selve passageroplevelsen og sikkerheden.
Problemet i dag er ofte "lysmuren".
Når man stiger ud af et oplyst tog til en mørk perron, nedbrydes øjets nattesyn (rodopsin) øjeblikkeligt af det hvide LED-lys.
Det skaber et blændingschok, der gør det svært at orientere sig på trapper og perronkanter.
Jeg foreslår at kigge på "Gladsaxe-modellen" med smalspektret rød belysning. Fordelene er markante:
Bevarelse af nattesyn: Det røde lys bevarer orienteringsevnen, så overgangen fra tog til perron bliver glidende og sikker.
Bedre sigtbarhed i vejr: Mine egne målinger i snevejr viser, at det røde lys ikke skaber den samme blændende "hvide væg" som traditionelt lys.
Energi og natur: Ved brug af sensorstyring kan der opnås op mod 80% energibesparelse, samtidig med at man beskytter den lokale biodiversitet langs banen.
Jeg er i øjeblikket i dialog med DSB's branding- og designansvarlige, som har vist interesse for dokumentationen af effekten. Vejdirektoratet og Cyklistforbundet kigger også på sagen som et muligt supplement til fremtidige standarder.
Hvad tænker I herinde?
Er der andre, der har oplevet udfordringer med nattesynet ved skift mellem materiel og perron, eller som ser tekniske udfordringer/muligheder i denne type faste anlæg?
I kan se billeder af effekten her:
https://photos.app.goo.gl/4gG5KSCj2RzvuFETA