Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Resten af Hovedstadens Letbane åbner til august
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Fortunbyen 1. marts 2026.

Resten af Hovedstadens Letbane fra Rødovre Nord til Lundtofte åbner i august 2026 ifølge en pressemeddelelse:

"Når kalenderen viser august, får borgerne i hovedstadsområdet endnu mere letbane, når Hovedstadens Letbane åbner de resterende 17 stationer. Dermed udgør Letbanen i alt 29 stationer – fordelt over en strækning på 28 kilometer. Den endelige dato meldes forventeligt ud op til sommerferien.

Første etape med 12 stationer åbnede i efteråret 2025. Siden da har passagererne taget Letbanen til sig, og når resten af strækningen åbner til sommer, bliver Letbanen et sammenhængende transporttilbud på tværs af hovedstadsområdet.

(...)

Siden åbningen af første etape er arbejdet fortsat på resten af strækningen, og projektet går senere på foråret ind i sin afsluttende testfase, hvor Letbanen bl.a. skal testkøres på den nordlige del af strækningen.

Inden åbningen skal Trafikstyrelsen godkende hele systemet til passagerdrift. Tog, signaler, strømforsyning, stationer og drift testes samlet for at sikre stabil drift på hele banen fra første dag."

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Mandag "den 16. marts begynder vi at testkøre letbanetogene mellem Rødovre Nord og Lundtofte." - opslag på hovedstadens letbanes facebook.

Citat fra: den lange Dato 12/03-26, 13:16Mandag "den 16. marts begynder vi at testkøre letbanetogene mellem Rødovre Nord og Lundtofte." - opslag på hovedstadens letbanes facebook.

Også kort nyhed fra TV2 Kosmopol om det her:

https://www.tv2kosmopol.dk/roedovre/mandag-begynder-testkorslen-pa-den-sidste-del-af-letbanen-db36d

Jeg havde ærinde på DTU idag og da campus er blevet gjort nærmest unærmeligt med bil (alle indkørsler ad "Kvadrantvejene fra Anker Engelundsvej er nu spærrede), parkerede jeg hvor jeg kunne og gik rundt til det jeg nu skulle.

Her krydsede jeg bl.a. letbanen ved udkørslen til Anker Engelundsvej og da slog det mig at de testkørsler der ellers var skiltet alle vegne downtown Lyngby og på campus vist ikke var kommet igang endnu. Se bare sporenes tilstand: Der har tydeligvis ikke kørt skinnebåren trafik endnu.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Forklaringen er nok bl.a. at jeg så en varevogn med trailer på Anker Engelundsvej med gule blink igang med noget afspærring mm. så om få dage......

Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/03-26, 23:33..... og da slog det mig at de testkørsler der ellers var skiltet alle vegne downtown Lyngby og på campus vist ikke var kommet igang endnu. Se bare sporenes tilstand: Der har tydeligvis ikke kørt skinnebåren trafik endnu.

Jeg tænker, det er fordi, at Hovedstadens Letbane har annonceret om prøvekørslerne, at de påbegyndes mandag, den 16. marts 2026.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/03-26, 23:33Der har tydeligvis ikke kørt skinnebåren trafik endnu.
Det har der faktisk - der kørte en skinneslibningstog gennem campus et par uger siden, åbenbart uden besvær. "Testkørsel"-skiltene var iøvrigt kun sæt op igår.

Jeg har dog undret mig, hvis det er nødvendigt at rydde op i de her rullet skinner for de kan bruges - der har længe siddet blade og snavs osv. ind dem. Eller ruller togene bare over det hele?

Gå op Sider:[1]

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak