Citat fra: Ncard00 Dato 26/02-26, 18:28Mange tak for de skarpe input.
Det bekræfter desværre billedet af en ledelse, der har mistet forbindelsen til både de ansatte og selve kerneopgaven.
For at gøre diskussionen endnu mere konkret, har jeg kigget på den "fysiske" del af infrastrukturen lige nu.
Mens vi taler om it-systemer og vagtplaner, er den basale adgang til jernbanen ved at smuldre.
En aktuel gennemgang viser, at vitale adgangsveje (elevatorer og rulletrapper) på ca. 20 stationer er ude af drift – nogle med varslede reparationstider på op til seks måneder.
Jeg har netop været i dialog med Havarikommissionen om dette.
De bekræfter sort på hvidt, at det er jernbanevirksomhedernes og infrastrukturforvalternes direkte ansvar at sikre passagernes sikkerhed i beredskabssituationer.
Når man reelt spærrer flugtveje og adgangsveje for borgere med nedsat mobilitet i halve år ad gangen, er det ikke længere bare "driftsforstyrrelser", men et svigt i det fundamentale sikkerhedsansvar.
Jeg har løftet sagen op på et nationalt plan over for bl.a. Folketingets Forsvars- og Transportudvalg.
Min vinkel er klar: Jernbanen er en del af vores nationale totalberedskab.
Vi er nødt til at kræve lovfastsatte standarder for udbedring (SLA).
Hvis loven krævede, at en defekt elevator skal udbedres akut, fordi den er kritisk for evakuering og sikkerhed, ville ledelsen ikke kunne spare sig ud af vedligeholdelsen.
Det ville give de ansatte de nødvendige ressourcer tilbage og sikre, at infrastrukturen rent faktisk fungerer for alle.
Hvad tænker I om at bruge sikkerhedsargumentet og beredskabsansvaret til at tvinge ressourcerne tilbage til stationerne?
Jeg kan godt forstå hvor det kommer fra og deler egentlig betragtningerne. Samtidig, er elevatorer og rulletrapper ikke kritiske i tilfælde af nødstilfælde.
Uden yderligere sammenligning, men metroens rulletrapper og elevatorer stopper når der går en brandalarm. Det handler primært om, at folk skal kunne komme hurtigt op og ud.
Har du en barnevogn, så er det vigtigere at få dit barn i armene og op af trappen. Sidder du i kørestol, kan jeg garantere dig du ikke bliver efterladt af de andre. Jeg har set folk stimle sammen og bære folk afsted i kongestole for at få folk hurtigt ud. Alternativet er at dø - så der skal man nok mest tænke: Den rullestol er ikke vigtigere, end om jeg lever.
Jeg synes dog samtidig, at det med at noget er ude af drift i halve og hele år, er helt vildt. Men det siger nok mere om leverandører, styring af reservedele og reparationer end det gør, om udstyret selv.