Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Grænsekontrol i Padborg er en systemisk sabotage af den internationale togtrafik
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: mikkelwf Dato 13/03-26, 14:23
Citat fra: Axel L Dato 13/03-26, 13:48Det finns inget annat än att hålla med om detta och det illustrerar framförallt bristfällig tillit mellan länderna. Utifrån ett svenskt perspektiv är framförallt gränskontrollerna vid Hyllie för tåg från Danmark särskild problematiska. Den tidtabellslagda tid för dessa kontroller ökar restiden dagligen för tiotusentals resenärer över Öresund och den största begränsningen för Öresundsbrons kapacitet.

Medicinen för dessa kontroller bör vara ökat tillit och bättre samarbete mellan länderna.

Hälsningar
Axel L

Det er komplet åndssvagt det der foregår på vej til Malmø..

Jeg rejser nok til Malmø en 3/4 gange om året, og det er nok i hvert fald 3 år siden, jeg har oplevet, at der rent faktisk har været kontrol.

Så man holder bare i Hyllie og glor i 10 minutter.

Grænsekontrollen på Hyllie sker stadig flere gange om ugen.

Citat fra: TraSwe Dato 14/03-26, 07:17Grænsekontrollen på Hyllie sker stadig flere gange om ugen.

Jeg har ikke selv oplevet at bliver tjekket i flere år - det var min pointe, baseret på min egne oplevelser.

Og fint at der stadig foregår kontroller, men det virker åndssvagt, at alle rejsende skal generes med ventetid, når kontrollerne åbenbart nu har karaktér af at være stikprøver og tilfældige.

Litteratur og kilde forespørgsel- Ikke ud fra betvingelse.

Er der nogen der enten kan uddybe, eller linke til, den berettede brug af den danske grænsekontrol, som skoleeksempel i "internationale fagfora", samt henvisning til det omtalte "opslag i et globalt transitforum"?

Jeg vil slet ikke være uenig i, at det er et skole eksempel, eller betvivle enigheden. Jeg har brugt forbindelse i mange år, og på det seneste to gange om måneden, og ser - med nærmest frygt - frem til højsæsonen, hvor problematikkens indflydelse er størst. (Og glæder mig ubeskriveligt til den forventede direkte forbindelse til Prag, da en nutidig forbindelse til Dresden, selv uden generalsaneringen, kan lede til adskillige timers forsinkelse. Og blot det at være på et direkte tog, vil i det mindste lede til en rejse, hvor man når frem)

Citat fra: Binarypasta Dato 14/03-26, 09:45Litteratur og kilde forespørgsel- Ikke ud fra betvingelse.

Er der nogen der enten kan uddybe, eller linke til, den berettede brug af den danske grænsekontrol, som skoleeksempel i "internationale fagfora", samt henvisning til det omtalte "opslag i et globalt transitforum"?

Jeg vil slet ikke være uenig i, at det er et skole eksempel, eller betvivle enigheden. Jeg har brugt forbindelse i mange år, og på det seneste to gange om måneden, og ser - med nærmest frygt - frem til højsæsonen, hvor problematikkens indflydelse er størst. (Og glæder mig ubeskriveligt til den forventede direkte forbindelse til Prag, da en nutidig forbindelse til Dresden, selv uden generalsaneringen, kan lede til adskillige timers forsinkelse. Og blot det at være på et direkte tog, vil i det mindste lede til en rejse, hvor man når frem)
Jeg ved ikke om det er det du efterspørger, men skriver alligevel.

Danmark ratificerede Schengen-koncentionen i 1997:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1997/418

Schengen-aftalen er vedhæftet som bilag.
Udgangspunktet er at de indre grænser kan passeres uden personkontrol, jf. aftalens artikel 2, stk. 1.
Men hvis offentlige orden eller den nationale sikkerhed kræver det, kan der iværksættes grænsekontrol i et begrænset tidsrum, jf. stk. 2.

Bemærk at Schengen-konventionen var  et mellemstatsligt-samarbejde, men i dag er det en af EU's fire friheder (fri bevægelighed), som er til at finde i Lissabon-traktaten. Derfor er det blevet til et slags overstatsligt samarbejde (hvor vi har afgivet suverænitet til at EU har kompetencen nu).
Reglerne om Schengen kan derfor findes i EU-forordning 2016/399, herunder særligt artikel 25 som tillader midlertidig grænsekontrol. Reglerne om procedure er noget mere striks, og flere kriterier for at anvende hjemmelsgrundlaget findes i artikel 26-33 i forordningen.
Link: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0399&qid=1773488362223

For opsummering: der er tvivl om vores grænsekontrol er i overensstemmelse med EU-forordningen, men har hørt noget med at der vist er kommet nye regler, og måske noget med at EU-domstolen tager stilling til det her spørgsmål. Bemærk også at dette blot er min overordnede vurdering.

Det er jo ingen hemmelighed at grænsekontrolloen blev indført efter folketingsvalget den 18. juni 2015 hvor Dansk Folkeparti fik 37 mandater - i Sønderjyllands storkreds fik de 28,4 % af stemmerne - 21,1% for hele landet. Man kan eventuel bruge opholdstiden til forbøn for Morten Messerschmidt, Christian Thuelsen Dahl og de andre.

Der foregår lidt mere i Padborg end grænsekontrollen.
Eksperterne må hjælpe om man kan skifte mellem sikringssystemerne mens man kører. Der forekommer også personaleskift.

Nu har tyskerne "lånt" den danske kringlede jura og kontrollerer også. TGV fra Strasbourg få således en gang imellem 10-20 min ekstra i Kehl på deres vej mod Frankfurt.

Holeby har 400m perron - Det er nok til at man kan stoppe internationale tog i deres fulde længde. At der kun er et busskur er ligegyldigt. Heldigvis at Holeby har overhalingsspor.

Citat fra: Thorfinn Dato 16/03-26, 09:22Der foregår lidt mere i Padborg end grænsekontrollen.
Eksperterne må hjælpe om man kan skifte mellem sikringssystemerne mens man kører.

Det kan man ikke - ikke som systemerne er nu. Jeg vil tro at det ændrer sig når Padborg engang overgår til ETCS.

Citat fra: RasmusD Dato 16/03-26, 09:34
Citat fra: Thorfinn Dato 16/03-26, 09:22Der foregår lidt mere i Padborg end grænsekontrollen.
Eksperterne må hjælpe om man kan skifte mellem sikringssystemerne mens man kører.

Det kan man ikke - ikke som systemerne er nu. Jeg vil tro at det ændrer sig når Padborg engang overgår til ETCS.

.....men mon ikke de fleste (eller alle) tog også i fremtiden - af den ene, anden eller tredje grund - får behov for at standse i Padborg ?!

Man behøver kun få minutters ophold i Padborg for at skifte personale. Skift fra tysk PZB til dansk ATC og ditto strøm kræver blot et par tryk på knapperne i lokomotivet.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak