Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Grænsekontrol i Padborg er en systemisk sabotage af den internationale togtrafik
Gå ned Sider:[1] 2
Vi investerer milliarder i højhastighedsmateriel og nye faste forbindelser for at vinde minutter på rejsetiden.
Alligevel lader vi internationale tog som ECE holde stille i 20 minutter i Padborg for manuel ID-kontrol.
Det er et infrastruktur-paradoks at smide store tidsgevinster væk på grund af politilogistik.

Problemet er ikke selve kontrollen men den stationære metode.
Et stop i Padborg koster ofte toget dets faste slot i det danske netværk.
Det skaber en dominoeffekt af forsinkelser gennem Jylland og Fyn som rammer både passagerer og operatørernes økonomi.

Teknologien til rullende kontrol under kørsel findes og burde være standard i 2026.
Politiet kunne stige på i Padborg og udføre kontrollen mens toget kører mod Kolding.
I internationale fagfora bliver den danske model nu brugt som skoleeksempel på hvordan man ødelægger jernbanens konkurrenceevne over for fly.

Et nyligt opslag i et globalt transitforum har på under to døgn fået over 40.000 visninger og massiv opbakning til denne kritik.
Det er på tide at vi kræver rettidig omhu fra transportministeriet og justitsministeriet.

Vi kan ikke finansiere grøn infrastruktur og samtidig acceptere sikkerhedsteater der gør toget ubrugeligt.

Hvornår ser vi et krav om at kontrol altid skal foregå rullende for at beskytte køreplanen?

Citat fra: Ncard00 Dato 13/03-26, 08:03Vi investerer milliarder i højhastighedsmateriel og nye faste forbindelser for at vinde minutter på rejsetiden.
Alligevel lader vi internationale tog som ECE holde stille i 20 minutter i Padborg for manuel ID-kontrol.
Det er et infrastruktur-paradoks at smide store tidsgevinster væk på grund af politilogistik.

Problemet er ikke selve kontrollen men den stationære metode.
Et stop i Padborg koster ofte toget dets faste slot i det danske netværk.
Det skaber en dominoeffekt af forsinkelser gennem Jylland og Fyn som rammer både passagerer og operatørernes økonomi.

Teknologien til rullende kontrol under kørsel findes og burde være standard i 2026.
Politiet kunne stige på i Padborg og udføre kontrollen mens toget kører mod Kolding.
I internationale fagfora bliver den danske model nu brugt som skoleeksempel på hvordan man ødelægger jernbanens konkurrenceevne over for fly.

Et nyligt opslag i et globalt transitforum har på under to døgn fået over 40.000 visninger og massiv opbakning til denne kritik.
Det er på tide at vi kræver rettidig omhu fra transportministeriet og justitsministeriet.

Vi kan ikke finansiere grøn infrastruktur og samtidig acceptere sikkerhedsteater der gør toget ubrugeligt.

Hvornår ser vi et krav om at kontrol altid skal foregå rullende for at beskytte køreplanen?

Tak for det gode indlæg!!

1. Var der ikke løbende/kørende kontrol i " gamle " dage?
2. Hvis man ved der er brug for et stop på 20 minutter, så er det vel at ligge det ind i køreplanen?

Så kan man så mener meget om årsagen, og sit politiske stå sted.

Politiet vil ikke gøre det lettere for de rejsende. Jeg ved at DSB har prøvet gjort det bedre fx ved at de står på i Slesvig. Men Politiet vil kun kører til/fra Padborg ved de afgange der er.

Citat fra: steenth Dato 13/03-26, 09:32Politiet vil ikke gøre det lettere for de rejsende. Jeg ved at DSB har prøvet gjort det bedre fx ved at de står på i Slesvig. Men Politiet vil kun kører til/fra Padborg ved de afgange der er.
Myndighederne ønsker formentlig ikke at stå i Kolding med 20 passagerer som ikke klarede grænsekontrollen og dermed skal transporteres tilbage til grænsen med alt det bøvl det kan medføre, både praktisk og juridisk.

Nu er det ikke kun i Danmark at der findes stationær grænsekontrol. Jeg oplevede det på grænsen mellem Østrig og Tyskland, fordi der var internationale vogne med fra Kroatien og Slovenien.

Citat fra: Larsmadsen Dato 13/03-26, 09:061. Var der ikke løbende/kørende kontrol i " gamle " dage?
2. Hvis man ved der er brug for et stop på 20 minutter, så er det vel at ligge det ind i køreplanen?

Så kan man så mener meget om årsagen, og sit politiske stå sted.

Man har lagt en buffer ind i køreplanen, men det er meget forskelligt hvor lang tid politiet bruger. Det afhænger bl.a. af hvor mange folk de ankommer med og hvor mange passagerer der er med toget. Nogle gange kommer de blot to betjente og andre gange kommer de slet ikke.

Problemet er også at den nuværende kontrolform, man har benyttet de sidste 10 år, er baseret på kvantitet - dvs. man skal se alle pas, men det er så også det eneste man kigger efter. Før i tiden og det som tyskerne også gør er at de laver stikprøvekontrol af dem der ser "mistænkelige" ud. Ved den danske metode kan du eksempelvis sagtens komme igennem hvis du har indrejseforbud, for det er der ikke tid til at tjekke når man skal igennem 500 pas på et par minutter.

Anders

Citat fra: Ncard00 Dato 13/03-26, 08:03Vi investerer milliarder i højhastighedsmateriel og nye faste forbindelser for at vinde minutter på rejsetiden.
Alligevel lader vi internationale tog som ECE holde stille i 20 minutter i Padborg for manuel ID-kontrol.
Det er et infrastruktur-paradoks at smide store tidsgevinster væk på grund af politilogistik.

Problemet er ikke selve kontrollen men den stationære metode.
Et stop i Padborg koster ofte toget dets faste slot i det danske netværk.
Det skaber en dominoeffekt af forsinkelser gennem Jylland og Fyn som rammer både passagerer og operatørernes økonomi.

Teknologien til rullende kontrol under kørsel findes og burde være standard i 2026.
Politiet kunne stige på i Padborg og udføre kontrollen mens toget kører mod Kolding.
I internationale fagfora bliver den danske model nu brugt som skoleeksempel på hvordan man ødelægger jernbanens konkurrenceevne over for fly.

Et nyligt opslag i et globalt transitforum har på under to døgn fået over 40.000 visninger og massiv opbakning til denne kritik.
Det er på tide at vi kræver rettidig omhu fra transportministeriet og justitsministeriet.

Vi kan ikke finansiere grøn infrastruktur og samtidig acceptere sikkerhedsteater der gør toget ubrugeligt.

Hvornår ser vi et krav om at kontrol altid skal foregå rullende for at beskytte køreplanen?
Grænsekontrol ved Padborg er også bare en kæmpe joke. Det er som om Schengen aftalen findes ikke.

Citat fra: mgameing123 Dato 13/03-26, 11:10Grænsekontrol ved Padborg er også bare en kæmpe joke. Det er som om Schengen aftalen findes ikke.

Det er jo i virkeligheden her hunden ligger begravet. Med Schengen har man fjernet meget af den fysiske infrastruktur til paskontrol og den kommer ikke igen. Man kan så lave midlertidig paskontrol og det er den undtagelse, Danmark har kørt på i 10 år – de er heller ikke glade for det i EU. Det er heller ikke alle grænseovergange, der bliver tjekket, så kommer man i bil kan man bare køre af en landevej og komme ind den vej.

Alle forslag til forbedringer vil gøre grænsekontrollens natur mere permanent og derfor sker det ikke. Løsningen er selvfølgeligt at droppe grænsekontrollen og så lave stikprøvekontrol som man har gjort tidligere.

Grænsekontrol i Padborg er en systemisk sabotage af den internationale togtrafik
Af TraSwe. 13/03-26, 11:57.
Seneste redigering: 13/03-26, 11:59 af TraSwe
Citat fra: andersj Dato 13/03-26, 10:37
Citat fra: Larsmadsen Dato 13/03-26, 09:061. Var der ikke løbende/kørende kontrol i " gamle " dage?
2. Hvis man ved der er brug for et stop på 20 minutter, så er det vel at ligge det ind i køreplanen?

Så kan man så mener meget om årsagen, og sit politiske stå sted.

Man har lagt en buffer ind i køreplanen, men det er meget forskelligt hvor lang tid politiet bruger. Det afhænger bl.a. af hvor mange folk de ankommer med og hvor mange passagerer der er med toget. Nogle gange kommer de blot to betjente og andre gange kommer de slet ikke.

Problemet er også at den nuværende kontrolform, man har benyttet de sidste 10 år, er baseret på kvantitet - dvs. man skal se alle pas, men det er så også det eneste man kigger efter. Før i tiden og det som tyskerne også gør er at de laver stikprøvekontrol af dem der ser "mistænkelige" ud. Ved den danske metode kan du eksempelvis sagtens komme igennem hvis du har indrejseforbud, for det er der ikke tid til at tjekke når man skal igennem 500 pas på et par minutter.

Min erfaring siger at de bestemt ikke tjekker alle pas. De tjekker visse, men oftest går gennem toget og udvælger hvad de vil se.

Men vi kan sagtens blive enige om at det er håbløst og giver ingen effekt i forhold til de gener det giver.

Grænsekontrol i Padborg er en systemisk sabotage af den internationale togtrafik
Af Gustav Hansen. 13/03-26, 12:30.
Seneste redigering: 13/03-26, 12:32 af Gustav Hansen
Man kan håbe at der sker noget når Femernforbindelsen åbner. Den meget større mængde jernbanetrafik over grænsen, kombineret med den politiske prestige, vil nok få myndighederne og især deres politiske overhoveder til at ville gøre noget. Ellers bliver det hurtigt pinligt på en skala som medierne nok skal opdage.

Ja hvis gods ( en dag) skal den vej, er Holeby station vel ikke stor nok.

Det finns inget annat än att hålla med om detta och det illustrerar framförallt bristfällig tillit mellan länderna. Utifrån ett svenskt perspektiv är framförallt gränskontrollerna vid Hyllie för tåg från Danmark särskild problematiska. Den tidtabellslagda tid för dessa kontroller ökar restiden dagligen för tiotusentals resenärer över Öresund och den största begränsningen för Öresundsbrons kapacitet.

Medicinen för dessa kontroller bör vara ökat tillit och bättre samarbete mellan länderna.

Hälsningar
Axel L

Citat fra: Axel L Dato 13/03-26, 13:48Det finns inget annat än att hålla med om detta och det illustrerar framförallt bristfällig tillit mellan länderna. Utifrån ett svenskt perspektiv är framförallt gränskontrollerna vid Hyllie för tåg från Danmark särskild problematiska. Den tidtabellslagda tid för dessa kontroller ökar restiden dagligen för tiotusentals resenärer över Öresund och den största begränsningen för Öresundsbrons kapacitet.

Medicinen för dessa kontroller bör vara ökat tillit och bättre samarbete mellan länderna.

Hälsningar
Axel L

Det er komplet åndssvagt det der foregår på vej til Malmø..

Jeg rejser nok til Malmø en 3/4 gange om året, og det er nok i hvert fald 3 år siden, jeg har oplevet, at der rent faktisk har været kontrol.

Så man holder bare i Hyllie og glor i 10 minutter.

I princippet kan dansk politi stå på i Slesvig. Problemet er, at de først må udføre grænsekontrol når toget HAR krydset grænsen, og det er Padborg Grænse som næsten ligger for enden af perronen i Padborg. Tysk politi står nogle gange på i Padborg, og de må først udføre grænsekontrol når toget har passeret Padborg Grænse, men de har væsentligt bedre tid inden de rammer Slesvig.

Det er heller ikke paskontrollen der forsinker toget. Toget er de fleste gange forsinket allerede fra Tyskland, og har dermed allerede mistet sin tildelte kanal i Danmark. At Banedanmark nogle gange lader toget få forkørselsret på bekostning af andre rettidige tog, kan jeg finde træls som rejsende.


Der har i øvrigt været forespurgt hos politiet om muligheden for at toget kunne stoppe i Tinglev, så politiet kunne stå af der, men politiet har ikke ressourcer til at køre derop og hente dem - og Kolding er endda endnu længere væk så politiet har for meget spildtid.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak