Citat fra: Steff Dato 22/03-26, 08:22Citat fra: anho Dato 19/03-26, 15:59Det bliver godt nok fancy. Godt at se det. Eneste mangel er at læskærmene gerne måtte have været lidt mere effektive.
Der ser også ud til at være en god byudvikling i gang omkring Buddinge. Dog stadig lidt for bilfokuseret til min smag, særligt oppe omkring krydset mellem ringvejen og Søborg/Buddinge Hovedgade.
Godformiddag
Hvordan skal det forstås med at krydset er bilfokuseret? Det er to af de mest befærdede bil- og lastbil veje i området, der her krydser hinanden og med en sporvogn på tværs.
Det VIRKER da, selvom det kan være lidt (meget) svært at finde ud af frekvensen i lysskift set med bilisternes øjne i alle retninger og MULIGVIS også for vognstyreren, når det bliver alvor for alle.
Jeg GLÆDER MIG til, at mange, mange års forvirring, spærringer/oplukninger fra næsten time til time endelig er overstået og trafikken igen kan glide.
Det ENESTE sted jeg kunne tænke mig problemer, er på stykket lige efter jernbanebroen i Lyngby mod syd (Buddinge), hvor bil- og sporvognstrafik deler SAMME strækning ned til Chr. X allé
Steff
Hvis formålet er at flytte en masse biler igennem krydset, så er det veldesignet til det formål. Det er ikke udførelsen jeg har problemer med - men snarere de kriterier der ligger til grund for designet.
Bilinfrastruktur fører altid til mere biltrafik; det er
aldrig muligt at bygge nok plads til at biltrafikken kan glide frit overalt, når man er i et byområde. Når man udvider en motorvej med et ekstra spor i hver retning, går der sjældent mere end 1-2 år før trafikproppet er
værre end før udvidelsen. Og hvis det afhjælper trafikprop i et område, så er det altid på bekostning af at gøre det værre i et andet område.
Bilisme er ikke en fast størrelse. Alle de store veje har en uopfyldt kapacitetsefterspørgsel, som i nogle tilfælde kan være mange gange højere end det antal biler der faktisk kører der. Der er allerede mange der tager toget fordi bilen er for besværlig med al køkørslen - hvis man gør bilismen lettere, så vil en portion af disse folk bare hoppe fra toget og over i bilen, og så er man tilbage hvor man kom fra men nu med mere trafikstøj.
Men det samme gælder også i den modsatte retning: man
kan faktisk godt bare indsnævre veje, og så forsvinder biltrafikken bare (så længe der er et rimeligt alternativ). Det fører kun i ringe grad til at trafikproppet forskubber sig over på andre ruter; en stor grad af den mistede kapacitet bliver direkte til færre bilture samlet set.
For at vende tilbage til det omtalte kryds: der er tale om et kryds mellem en enkeltsporet vej (Søborg/Buddinge Hovedgade), og en tosporet vej (Gladsaxe Ringvej/Buddingevej). Men når man nærmer sig krydset fra Buddinge Hovedgade, så bliver ét spor pludselig til fire. Og hvis man kommer fra Søborg Hovedgade, så bliver ét spor til fem i krydset. Det er slet, slet ikke nødvendigt, og gør det langt mere besværligt og ubehageligt at krydse til fods eller som cyklist.
Prøv at kigge på Amsterdam på Google Maps. Amsterdam er lidt større end København - men København har bedre metro og pendlertog. Man skulle altså tro at København har mindre behov for bilinfrastruktur end Amsterdam. Men inden for ringmotorvejen i Amsterdam er der præcis nul veje med mere end to spor. Veje med ét spor pr retning får højst én ekstra svingbane i krydsene, og tosporede veje får højst to ekstra svingbaner, så fire i alt - og det har jeg kun kunnet finde to steder i hele Amsterdam by.
Så hvorfor har København brug for så meget plads til biler, når Amsterdam klarer sig med meget mindre? Svaret er simpelt: fordi København har bygget plads til bilerne, og bilerne bruger altid al den plads de bliver givet (medmindre end flaskehals andetsteds forhindrer dem i det). Man kunne sagtens fjerne plads fra bilerne i København uden problemer. Det ville godt nok føre til lidt mere trafikprop på de steder hvor man reducerer pladsen, men for byen som helhed vil det faktisk reducere mængden af trafikprop. Hvilket i sidste ende gavner alle, inklusive de tilbageværende bilister.
For lige at præcisere: jeg synes ikke at krydset er for bilfokuseret på bekostning af sporvognen. Jeg synes at det er for bilfokuseret på bekostning af fodgængere og cyklister. Jeg er også godt klar over at lastbiler ikke følger samme trafikdynamik som personbiler og ikke på samme måde kan undværes - men selv da er det absurd at udbrede en enkeltsporet vej til fem spor. Tre burde være rigeligt.