Citat fra: KKLD Dato 31/05-26, 17:57Hvad er den teoretiske mindste afstand i sekunder mellem hver af de kommende førerløse S-tog?
Metroen kører med 90 sekunder så vidt jeg husker?
Nu kender jeg ikke den tekniske, teoretiske grænse - men det er værd at holde for øje, at frekvensen typisk afgøres af hvad der er praktisk og stabilt, ikke hvad den teoretiske togfølge tillader.
Hvis man stiller sig med et stopur og tager tid på metroen i myldretiden, vil man se at der er en del variation i hvor lang tid der er mellem hvert tog, og på S-banen har jeg på Nørreport observeret et tog køre ind på perronen før det forrige tog helt havde forladt den - der var langt under 90 sekunder mellem dem. Men jo hyppigere man kører togene, des mere sårbart bliver systemet overfor forsinkelser og sammenklumpning af tog. Der er også spørgsmålet om hvor hurtigt man rent faktisk kan få passagererne til at stige af og på, særligt når de har cykler med.
Planerne er, ifølge de dokumenter der har været udgivet både om automatiseringen og om Eksprestunnelen, at linjerne ABCE hver kører gennem Boulevardbanen med 8 tog pr time, og at Linje H bliver afkortet til Carlsberg. Linje Bx udgår fuldstændigt. DSB kalder konceptet "32+4". Den gennemsnitlige togfølge i røret bliver derved 112,5 sekunder, eller lige under 2 minutter.