Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvordan gør vi kollektiv trafik mere attraktivt? Her er tre forskeres ønskeliste
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvordan-goer-vi-kollektiv-trafik-mere-attraktivt-her-er-tre-forskeres-oenskeliste-til-politikerne/

Citat»På Nørreport i København skal der være to minutter mellem togene. Så selvom togene er forsinkede, og det ene tog er kørt væk fra perronen, så må det næste tog holde og vente,« siger Mogens Fosgerau.

»Sådan nogle regler er der rigtig mange af, og det er en væsentlig grund til, at togtrafik er rigtig dyrt.«

Der er vel gode grunde til, at den regel eksisterer, som ikke lige forsvinder uden et nyt signalsystem - eller?

Det var dog en mærkelig udtalelse. Det holder jo ik og venter hvis toget foran er kørt helt ud af blokken... Men ja der går jo så ofte de 2 min mindst. Men det har jo ik noget med tiden at gøre men signalsystemet...

Huh? Det er ikke en regel jeg har hørt om før.

Der findes en instruks (10.1) om Boulevardtunnellen i SIN-L, men den handler kun om nedbrud, uheld og ulykker. Hvis det handlede om fx at give udsugningsanlægget tid til at klare luften efter et dieseltog er kørt, ville jeg forvente det stod der.

Den ville måske ikke findes i regelmaterialet hvis den er implementeret som en teknisk begrænsning på hvor ofte AM-signalet før perronen kan skifte til "kør" -- men jeg har nu heller ikke hørt om at sådan en tidsspærre skulle være noget linjeblokken kan som standard.

Mit umiddelbare gæt ville være at der er tale om en halvfordøjet gengivelse af at der er et stykke vej fra perronen til enden af sikkerhedsafstanden efter AM 2013, så selv om toget foran "er kørt væk fra perronen", er det måske ikke ude af blokafsnittet endnu.

Eller også ... hmm, jeg har engang fået forklaret at AM 2013 "i virkeligheden" er indkørselssignal for København H og sikringsanlægget opfatter det efterfølgende signal (med gul lanterne og "I"-navneskilt) som et SI-signal. Det skulle skyldes at der ikke er plads til en dækningsisolation mellem "I"-signalet og de første sporskifter, så "AM" 2013 skal holdes på stop indtil der er fastlagt togvej gennem disse sporskifter. Måske fører dette på en eller anden måde til at det tager længere tid end ellers, før der bliver meldt passage bagud til AM 2017?

Det foresvæver mig også at der engang var nogen ekstraordinære betingelser (desværre husker jeg ikke hvad de var) for at kunne stille udkørsel fra Østerport mod tunnellen, fordi der tidligere havde været problemer med "gennemlæsning" af signaler. Hvis der er sådan noget der er blevet forvansket gengivet som en særregel om at køre til perron ved Nørreport, kan det måske stadig findes i Østerports sikringsanlæg selv om den nok er mindre relevant nu -- kravene til at have virksom ATC på alle tog er blevet skærpet adskillige gange siden.

Mogens Fosgerau er professor i økonomi, eller tilsvarende, han aner intet om signaler etc. Han har givet hørt om analyserne f.eks for førerløse s-tog, hvor togafstanden er beskrevet. Og det gengiver han så.

JH

Citat(...)Der er en masse sikkerhedskrav og regler, som det kunne være umagen værd at få kulegravet(...)
Sikke en bekymrende udtalelse! Mon Mogens Fosgerau er bekendt med Railtrack og efterfølgende ulykker?

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Gå op Sider:[1]

DSB H 798

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak