Citat fra: Henning Makholm Dato 7/04-26, 14:04Jeg er ikke lokalkendt i Brabrand, så måske tager jeg fejl her:
Planerne er vist at letbanen kommer til at få endestation ved Stenbækvej, hvilket vel må føre til at en fremtidig station på fjernbanen kommer til at ligge samme sted.
Men på Street View ser Stenbækvej noget forblæst ud, mens bycenteret i Brabrand ligger en kilometer længere vestpå, omkring Hovedgaden/Søvej.
Man må håbe letbanestationen bliver projekteret sådan at den senere kan forlænges uden en masse arbejde går tabt, når/hvis der bliver råd til det.
Der ligger nogle koncepter i en skuffe et sted hos Teknik og Miljø om at forlænge letbanen fra den kommende Brabrand station ved Stenbækvej ud til Harlev hvis ikke det lykkedes at få staten med på at lave en station i Harlev på den nye jernbane til Silkeborg, men om det er realistisk med sådan en letbaneforlængelse er temmelig tvivlsomt. Letbanen til Brabrand giver ikke en særlig direkte forbindelse til Aarhus midtby, da den kører op via Gellerup og Hasle før den svinger ind mod midtbyen ad Viborgvej. Dette er helt med vilje, da pointen i letbanens etape 2 er at forbinde Hasle og Gellerup med midtbyen og Brabrand station, ikke at forbinde selve Brabrand som bydel med noget. Jeg tror at bedre busforbindelser via Silkeborgvej og/eller Søren Frichs Vej er mere realistisk, da det er mere direkte og billigere, selvom en forlængelse ud mod et eventuelt Parker og Rejs anlæg ved Logistikparken måske kunne give mening.