Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Letbane infosystem
Letbane infosystem
Af emc. 23/03-26, 12:28.
I går skulle jeg med letbanen tidlig aften.
Det begyndte dog med at jeg ankom til skærme, der oplyste, at letbanen ikke kørte pga. tekniske problemer.
Jeg befandt mig ved Glostrup Ejby og skulle ind mod byen med cykel. Cyklede derfor mod Herlev st.
Lige efter næste lyskryds kom et tog kørende mod mig mod Ishøj - det, jeg skulle have været med.
SToppede så ved Rødovre Nord for at se om der kom et til - og det gjorde der. Det satte jeg mig så ind i.
Jeg tænkte, at jeg nok var fanget lige i det glitch på få minutter (!), hvor togene begyndte at køre igen og til skærmene var opdateret.
Men nej, hele vejen til Glostrup (10 min kørsel) stod der på skærmene at letbanen ikke kørte - hvilket resulterede i, at jeg kørte helt alene med letbanen.
Mit spørgsmål er på denne baggrund;
- hvorfor kan man ikke opdatere info på skærme hurtigere?
- er der ikke et setup med at chaufførerne også konstaterer forkert information på ruten og straks ringer ind til "centralen" for at få det rettet?
Det virkede ret skørt, og man fik lidt (mave)fornemmelsen at det sikkert fortsatte sådan i halve og hele timer. Hvilket jeg selvfølgelig ikke kan vide.

Letbane infosystem
Af Gustav Hansen. 23/03-26, 18:02.
Citat fra: emc Dato 23/03-26, 12:28I går skulle jeg med letbanen tidlig aften.
Det begyndte dog med at jeg ankom til skærme, der oplyste, at letbanen ikke kørte pga. tekniske problemer.
Jeg befandt mig ved Glostrup Ejby og skulle ind mod byen med cykel. Cyklede derfor mod Herlev st.
Lige efter næste lyskryds kom et tog kørende mod mig mod Ishøj - det, jeg skulle have været med.
SToppede så ved Rødovre Nord for at se om der kom et til - og det gjorde der. Det satte jeg mig så ind i.
Jeg tænkte, at jeg nok var fanget lige i det glitch på få minutter (!), hvor togene begyndte at køre igen og til skærmene var opdateret.
Men nej, hele vejen til Glostrup (10 min kørsel) stod der på skærmene at letbanen ikke kørte - hvilket resulterede i, at jeg kørte helt alene med letbanen.
Mit spørgsmål er på denne baggrund;
- hvorfor kan man ikke opdatere info på skærme hurtigere?
- er der ikke et setup med at chaufførerne også konstaterer forkert information på ruten og straks ringer ind til "centralen" for at få det rettet?
Det virkede ret skørt, og man fik lidt (mave)fornemmelsen at det sikkert fortsatte sådan i halve og hele timer. Hvilket jeg selvfølgelig ikke kan vide.

Hvor nemt der er at løse tekniske problemer med sådanne skærme afhænger af hvordan teknikken bag dem hænger sammen og hvem der har ansvar for dem, samt hvad det konkrete problem er. Der kan være mange forskellige grunde og mange forskellige steder at noget kan være gået galt, hvilket godt kan tage lang tid at rette op på fordi fejlfindingen alene kan tage lang tid. Uanset hvad så er det meget usandsynligt at det er noget kontrolrummet kan hjælpe med, ud over at give beskeden videre til andre der kan kigge nærmere på problemet.

Letbane infosystem
Af Henning Makholm. 23/03-26, 18:14.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 23/03-26, 18:02Uanset hvad så er det meget usandsynligt at det er noget kontrolrummet kan hjælpe med, ud over at give beskeden videre til andre der kan kigge nærmere på problemet.

Men det lyder rigtignok uheldigt hvis der ikke er en knap man kan trykke på i kontrolrummet som kan få alle skærmene til enten at slukke eller gå på "ingen trafikinformation - vi beklager", så de i det mindste ikke viser pløkforkert misvisende information mens fejlretningen foregår.

Letbane infosystem
Af Gustav Hansen. 23/03-26, 18:21.
Citat fra: Henning Makholm Dato 23/03-26, 18:14
Citat fra: Gustav Hansen Dato 23/03-26, 18:02Uanset hvad så er det meget usandsynligt at det er noget kontrolrummet kan hjælpe med, ud over at give beskeden videre til andre der kan kigge nærmere på problemet.

Men det lyder rigtignok uheldigt hvis der ikke er en knap man kan trykke på i kontrolrummet som kan få alle skærmene til enten at slukke eller gå på "ingen trafikinformation - vi beklager", så de i det mindste ikke viser pløkforkert misvisende information mens fejlretningen foregår.


Jeg ved ikke hvordan det fungere specifikt på Hovedstadens Letbane, men hvis det bare minder en smule om hvordan det fungere i Aarhus så kan jeg love dig for at kontrolrummet intet kan gøre. I Aarhus styres sådanne skærme slet ikke af hverken operatøren eller Aarhus Letbane selv, men af Midttrafik. Om det er et lignende setup på HL skal jeg ikke kunne sige. Jeg vil dog tro at hvis det er HL der står for skærmene, så er det meget usandsynligt at kontrolrummet har noget med det tekniske at gøre. De har nok højest mulighed for at skrive beskeder på dem, men hvis de oplever tekniske problemer er det ikke nødvendigvis muligt at skrive på dem.

Letbane infosystem
Af Henning Makholm. 23/03-26, 20:48.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 23/03-26, 18:21Jeg ved ikke hvordan det fungere specifikt på Hovedstadens Letbane, men hvis det bare minder en smule om hvordan det fungere i Aarhus så kan jeg love dig for at kontrolrummet intet kan gøre. I Aarhus styres sådanne skærme slet ikke af hverken operatøren eller Aarhus Letbane selv, men af Midttrafik.

Det synes jeg i givet fald lyder som om det er et problem som er værd at løse.

(Bemærk at jeg ikke siger kontrolrummet skal kunne rette, fejlen, blot at de bør have mulighed for at slukke for skærme som lyver for kunderne om driften).

Letbane infosystem
Af emc. 23/03-26, 20:58.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 23/03-26, 18:21
Citat fra: Henning Makholm Dato 23/03-26, 18:14
Citat fra: Gustav Hansen Dato 23/03-26, 18:02Uanset hvad så er det meget usandsynligt at det er noget kontrolrummet kan hjælpe med, ud over at give beskeden videre til andre der kan kigge nærmere på problemet.

Men det lyder rigtignok uheldigt hvis der ikke er en knap man kan trykke på i kontrolrummet som kan få alle skærmene til enten at slukke eller gå på "ingen trafikinformation - vi beklager", så de i det mindste ikke viser pløkforkert misvisende information mens fejlretningen foregår.


Jeg ved ikke hvordan det fungere specifikt på Hovedstadens Letbane, men hvis det bare minder en smule om hvordan det fungere i Aarhus så kan jeg love dig for at kontrolrummet intet kan gøre. I Aarhus styres sådanne skærme slet ikke af hverken operatøren eller Aarhus Letbane selv, men af Midttrafik. Om det er et lignende setup på HL skal jeg ikke kunne sige. Jeg vil dog tro at hvis det er HL der står for skærmene, så er det meget usandsynligt at kontrolrummet har noget med det tekniske at gøre. De har nok højest mulighed for at skrive beskeder på dem, men hvis de oplever tekniske problemer er det ikke nødvendigvis muligt at skrive på dem.

Jeg tror gerne, at der kan være flere led fra fx letbanefører til dem, der bestemmer, hvad der står på skærmen. Dog synes jeg det er et amatøragtigt setup, hvis man ikke har en form for fasttrack fra - i dette tilfælde - letbanefører via kontrolcenter til Midttrafik. Det gav i hvert fald en amatøragtig oplevelse i går, som var fuldstændig unødvendig.

Letbane infosystem
Af banemanden. 23/03-26, 21:38.
Skærmene på hovedstadens Letbane styres af kontrolrummet i det omgang, at de skriver teksten der står i dem og sidder og kalder ud. De automatiske beskeder og andet har de ingen kontrol over.

Man skal dog huske på, at de to der sidder på vagt og overvåger togene både snakker med førerne, finder personale til togene, håndterer driftproblemet, snakker med passagerer i opkaldspunktet og disponerer togdriften på samme tid. Derudover overvåger og kobler de kørestrømmen, hvis der er problemer med det, mens de skal informere ud både eksternt og internt. At sige de har travlt når der sker noget, er en underdrivelse. Det er ikke private trafikoperatører forundt, at kunne mande ekstra op i tilfælde af driftstop som man fx kender det med pauseture og ekstrature i kommandoposterne rundt omkring i Banedanmark.

Jeg kan dog berolige jer med, at der ikke er nogle mellemled fra Letbaneføreren til trafiklederen i den anden ende af radioen :) De taler direkte sammen, såfremt der kaldes op.

Det er, som med så meget andet, en prioritering man hele tiden skal afveje. For dem er fem minutter vanvittigt kort tid og hvis valget står mellem at fjerne skriftlig information i skærmene eller give togvej så togdriften reelt kan komme i gang, så vælger man togdriften, og lige efter informationen.

I går var der bøvl den anden vej og det gør unægteligt, at alle tog på et tidspunkt vil være fanget i problemet - samtidig kan du også være fanget i, at driften er ved at blive genoprettet, og på Ejby og Rødovre Nord har situationen været der kom tog, mens den mellem Ishøj og Glostrup var, at der ikke var et eneste tog. Systemerne til passagerinformationen kan en del, men det er den samme besked der sendes ud på hele strækningen da det både er hurtigst og dækker det overordnede billede bedst.
Meldingerne der bliver kaldt ud og skrevet er dog bestemt af Hovedstadens Letbane. Det er alt fra de ord der bliver brugt, kommasætningen og hvilken rækkefølge du siger tingene i og bliver henvist til.

Det har de ønsket operatøren skulle efterleve, så det gør man selvfølgelig.

Der er i øvrigt ingen kontrolrum i Danmark umiddelbart, der har en stor knap de kan trykke på, så alle skærmene går i sort eller skriver "ingen trafikinformation - vi beklager". Særligt sidste melding er... Ja. Hvis du gerne vil have MERE arbejde i et driftstop, så er det bare det du skal skrive. Det er ikke kun misvisende, det er også løgn. Man vælger det, der dækker langt de fleste.

Hvor gerne man end vil tro det, så er der ikke en eneste der sidder derinde og tænker, at nu skal de give forkert information ;)

Gå op Sider:[1]
Veterantog kalenderSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak