(Udenfor kontekst:)
Citat fra: Per Holm Dato 28/03-26, 13:40Hvis der er plads til to togsæt ved siden af hinanden, måske endda på modsat kurs, vil der vel også være plads til to busser?
Ikke nødvendigvis. Manuelt styrede busser skal bruge mere frirum omkring sig end letbanetog som man ved holder sig pæcist til skinnerne.
Der findes systemer med busveje hvor bussernes sidestyring overtages af ledeskinner langs siderne, og de kan godt kombineres med sporvognsspor i samme tracé. Men selv om de har været i drift flere steder i verden, synes de at haven en tendes til at blive opgivet igen når nyhedens begejstring har lagt sig og de oprindeligt anskaffede busser er ved at være udskiftningsmodne.
(Og det må også være en udfordring at opnå lav indstigning både ved stoppesteder langs almindelig vej og ved stationer på busvejen hvor der er høj nok perron til at gøre plads til ledeskinnen).