Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Venstre Ordfører vil erstatte Galten banen med hurtigbus som allerede findes
Gå ned Sider:[1] 2
https://stiften.dk/trafik/ordfoerer-vil-erstatte-tog-med-hurtigbusser-de-findes-dog-allerede-og-er-ret-langsomme

Okay den her artikel fra Århus Stiftstiderne er så godt. Her prøvede en Venstre Ordfører at sige at man kunne erstatte Galtenbanen med hurtigbusser som kunne klare opgaven lige så godt men hvad han ikke tænkt over er at bustilbuddene allerede findes.

124 Aarhus - Ringkøbing på strækningen Aarhus - Silkeborg lige nu tager dobbelt så lang tid som toget gør.

Og rute 113 tager næsten en halvanden time at komme fra Silkeborg til Aarhus.

Tak Stiftstiderne for at sæt Venstre på plads!

Links til køreplanerne:
124: https://www.midttrafik.dk/media/36341/124_k25_01012026-herning-turist-ua.pdf
113: https://www.midttrafik.dk/media/36304/113_helaar-01012026-ua.pdf

Opdatering!
Stiftstiderne har lavet det om til en betalingsartikel men her er en link til før betalingsmuren kom: https://web.archive.org/web/20260324200136/https://stiften.dk/trafik/ordfoerer-vil-erstatte-tog-med-hurtigbusser-de-findes-dog-allerede-og-er-ret-langsomme

Mne ellers hvad synes i?

Jag tycker att politikens resonemang är besynnerligt konstigt när en tänkt expressbusslinje (som redan finns) är långsamare än tågen idag. Med andra ord håller inte ens argumentationen tätt mot nollalternativet att inge göra några investeringar alls.

Hälsningar
Axel L

Citat fra: Axel L Dato 26/03-26, 11:37Jag tycker att politikens resonemang är besynnerligt konstigt när en tänkt expressbusslinje (som redan finns) är långsamare än tågen idag. Med andra ord håller inte ens argumentationen tätt mot nollalternativet att inge göra några investeringar alls.

Hälsningar
Axel L
Politicians here in Denmark will basically do anything but invest in public transport.

Det skal dog lige nævnes at 124 kun tager dobbelt så lang tid sammenlignet med tog på den nye bane. I dag er rejsetiden nogenlunde ens om man tager toget over Skanderborg eller 124 direkte mellem Aarhus og Silkeborg. Hvis man skal til sygehuset eller midtbyen i Silkeborg er 124 endda hurtigst.

Anders


[/quote]
Citat fra: andersj Dato 26/03-26, 12:21Det skal dog lige nævnes at 124 kun tager dobbelt så lang tid sammenlignet med tog på den nye bane. I dag er rejsetiden nogenlunde ens om man tager toget over Skanderborg eller 124 direkte.

Det skyldes udelukkende ombygningen af Aarhus H. Når den er overstået, tager det 41 minutter med tog. 124'eren tager mellem 49 og 62 minutter afhængig af tidspunktet på dagen.

Citat fra: andersj Dato 26/03-26, 12:21Det skal dog lige nævnes at 124 kun tager dobbelt så lang tid sammenlignet med tog på den nye bane. I dag er rejsetiden nogenlunde ens om man tager toget over Skanderborg eller 124 direkte.

Det skyldes udelukkende ombygningen af Aarhus H. Når den er overstået, tager det 41 minutter med tog. 124'eren tager mellem 49 og 62 minutter afhængig af tidspunktet på dagen.
[/quote]

Ja også har rute 124 større chance for at få forsinkelser på ruten dels pga. trafikken i Aarhus og også pga. rutens længde.

CitatDet helt store problem opstår dog på strækningen ind og ud af Aarhus, hvor bussen kører i blandet trafik. Her vil det ikke være muligt at hæve hastigheden.
Lund, H.. (2026, 23. marts). Ordfører vil erstatte tog med hurtigbusser - de findes dog allerede og er ret langsomme. Aarhus Stiftstidende .

Det er selvfølgelig også meget absolut, at skrive at det er fuldstændig umuligt at gøre noget ved den blandede trafik på Silkeborgvej. Det er jeg uenig i! Jeg vil umiddelbart skønne, at der mellem Herningmotorvejen og ringvejen er tilstrækkeligt plads til anlæggelse af busspor i begge retninger. Igennem Åbyhøj er det i hvert fald muligt at anlægge busspor i én retning. Disse busspor ville så også komme bybusserne 4A og 11 til gode. Men det ville jo kræve tilsvarende store investeringer og byggeri i bynært område. Især fordi Silkeborgvej kun er tosporet og man nok mange steder skal rykke fortovet for at kunne gøre vejen bredere for busspor. Om ikke andet er der langt flere naboer man kommer til at genere for at få en rejsetidsforbedring på måske nogle minutter i myldretiden.
Man får nok mere for pengene i tid og komfort ved at anlægge jernbanen (og færre naboer at slås med)

Citat fra: thade Dato 27/03-26, 06:38
CitatDet helt store problem opstår dog på strækningen ind og ud af Aarhus, hvor bussen kører i blandet trafik. Her vil det ikke være muligt at hæve hastigheden.
Lund, H.. (2026, 23. marts). Ordfører vil erstatte tog med hurtigbusser - de findes dog allerede og er ret langsomme. Aarhus Stiftstidende .

Det er selvfølgelig også meget absolut, at skrive at det er fuldstændig umuligt at gøre noget ved den blandede trafik på Silkeborgvej. Det er jeg uenig i! Jeg vil umiddelbart skønne, at der mellem Herningmotorvejen og ringvejen er tilstrækkeligt plads til anlæggelse af busspor i begge retninger. Igennem Åbyhøj er det i hvert fald muligt at anlægge busspor i én retning. Disse busspor ville så også komme bybusserne 4A og 11 til gode. Men det ville jo kræve tilsvarende store investeringer og byggeri i bynært område. Især fordi Silkeborgvej kun er tosporet og man nok mange steder skal rykke fortovet for at kunne gøre vejen bredere for busspor. Om ikke andet er der langt flere naboer man kommer til at genere for at få en rejsetidsforbedring på måske nogle minutter i myldretiden.
Man får nok mere for pengene i tid og komfort ved at anlægge jernbanen (og færre naboer at slås med)
Silkeborgvej burde få busbaner uanset hvad. Alle strækninger med A bus burde have busbaner hvor muligt og nødvendigt selvfølglig.

Der er masser af planer om nye busbaner i Aarhus. Ingen af dem skal anlægges på Silkeborgvej.

Der skal, hvis alt går som planlagt, etableres letbane på Silkeborgvej fra Stenbækvej til City Vest. Der er der ikke plads til busbane.

Det er der heller ikke fra ringvejen og ind til midtbyen.

Skulle der så være plads til en stump busbane fra motorvejen og ind til Stenbækvej, vil højeste tilladte hastighed stadig ikke kunne hæves og bussen vil stadig få baghjul i forhold til et batteritog med 120-140 kilometer i timen.

Citat fra: Mester Dato 27/03-26, 23:23Der skal, hvis alt går som planlagt, etableres letbane på Silkeborgvej fra Stenbækvej til City Vest. Der er der ikke plads til busbane.

Nu er det også et særligt dansk fænomen at busser ikke må/kan køre på letbanetracé. Det går fint mange steder i udlandet.

Anders

Citat fra: andersj Dato 27/03-26, 23:41
Citat fra: Mester Dato 27/03-26, 23:23Der skal, hvis alt går som planlagt, etableres letbane på Silkeborgvej fra Stenbækvej til City Vest. Der er der ikke plads til busbane.

Nu er det også et særligt dansk fænomen at busser ikke må/kan køre på letbanetracé. Det går fint mange steder i udlandet.

Den forventede placering af letbanetracéet, sidelagt på Silkeborgvejs nordlige side, vil betyde at kun busser på vej ud af Aarhus ville kunne benytte sig af det, hvis det blev anlagt så busser også kunne kører i tracéet. Det er desværre den modsatte vej, ind mod byen, der har behovet busbaner.

Venstre Ordfører vil erstatte Galten banen med hurtigbus som allerede findes
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/03-26, 13:40.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/03-26, 12:36... sidelagt på Silkeborgvejs nordlige side, vil betyde at kun busser på vej ud af Aarhus ville kunne benytte sig af det, hvis det blev anlagt så busser også kunne kører i tracéet.

Hvorfor så negativ?

Hvis der er plads til to togsæt ved siden af hinanden, måske endda på modsat kurs, vil der vel også være plads til to busser?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 28/03-26, 13:40
Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/03-26, 12:36... sidelagt på Silkeborgvejs nordlige side, vil betyde at kun busser på vej ud af Aarhus ville kunne benytte sig af det, hvis det blev anlagt så busser også kunne kører i tracéet.

Hvorfor så negativ?

Hvis der er plads til to togsæt ved siden af hinanden, måske endda på modsat kurs, vil der vel også være plads til to busser?
Vel også spørgsmål om bilister kan finde ud af der modsatrettede trafik til højre for dem?

Personligt synes jeg det er pænt når letbane kører i et græs belte.

OT
Synes det så ud som der er plantet et og andet langs HL, kørte i bil mellem Herlev bymidte og Frederikssunds motorvejen

(Udenfor kontekst:)

Citat fra: Per Holm Dato 28/03-26, 13:40Hvis der er plads til to togsæt ved siden af hinanden, måske endda på modsat kurs, vil der vel også være plads til to busser?

Ikke nødvendigvis. Manuelt styrede busser skal bruge mere frirum omkring sig end letbanetog som man ved holder sig pæcist til skinnerne.

Der findes systemer med busveje hvor bussernes sidestyring overtages af ledeskinner langs siderne, og de kan godt kombineres med sporvognsspor i samme tracé. Men selv om de har været i drift flere steder i verden, synes de at haven en tendes til at blive opgivet igen når nyhedens begejstring har lagt sig og de oprindeligt anskaffede busser er ved at være udskiftningsmodne.

(Og det må også være en udfordring at opnå lav indstigning både ved stoppesteder langs almindelig vej og ved stationer på busvejen hvor der er høj nok perron til at gøre plads til ledeskinnen).

Gå op Sider:[1] 2

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak