Citat fra: andersj Dato 28/03-26, 15:30Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/03-26, 14:38Citat fra: Per Holm Dato 28/03-26, 13:40Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/03-26, 12:36... sidelagt på Silkeborgvejs nordlige side, vil betyde at kun busser på vej ud af Aarhus ville kunne benytte sig af det, hvis det blev anlagt så busser også kunne kører i tracéet.
Hvorfor så negativ?
Hvis der er plads til to togsæt ved siden af hinanden, måske endda på modsat kurs, vil der vel også være plads til to busser?
Det kan godt fysisk lade sig gøre, men jeg tror ikke det vil være nogen smart trafikløsning at have busser der krydser fra højre vejbane, tværs over modkørende trafik og over i den 'forkerte' side af vejen, bare så de kan krydse over selv samme modkørende trafik tilbage til højre vejbane igen 1,2 kilometer længere nede af vejen, især taget i betragtning at det ikke lige er det stykke af Silkeborgvej hvor trafikken er mest kritisk. Man kunne godt ende i en situation hvor busserne skulle holde og vente ved lys for at svinge til og fra letbanetracéet i længere tid end det der ville blive sparet ved at køre adskilt fra bilerne.
Har du set linjeføringen på Hovedstadens Letbane?
Men det var også mere en generelt kommentar til at man ikke kan have både busbaner og letbanetracé på det samme stræk og hvis man havde planlagt at tracéet på Silkeborgvej skulle kunne bruges til busser også havde man nok valgt et andet design. Men det er som sådan ikke noget problem at have busbaner i siden af vejen og et effektivt trafikstyringssystem.
Man kan ikke rigtig sammenligne de to, ikke uden at man ændre gevaldigt i den måde som letbanetracéet på Silkeborgvej implementeres. Hovedstadens Letbane kan nemt krydse vejen fordi der er lyskryds med prioritering til det, ligesom at tracéet er udformet til formålet. På Silkeborgvej kommer letbanetracéet slet ikke til at have noget med lyskrydsene ved Tinesvej og Stenbækvej, hvor busserne ville skulle ind og ud, at gøre, derfor vil busser ikke bare lige kunne køre ind og ud af tracéet, selv hvis det blev bygget til busser også. De ville skulle dreje af Silkeborgvej og så derefter dreje op på letbanetracéet. Man kunne muligvis godt designe sig ud af det med nogle store ombygninger af krydsende, men med den temmelig beskedne mængde bustrafik der er på det stykke af Silkeborgvej tvivler jeg på det vil være hverken pengene eller besværet værd.