Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Østjysk Busruter
Østjysk Busruter
Af mgameing123. 30/03-26, 11:41.
Siden der er en del der har behov for at udtryk en del om de Østjyske busruter (mig inkluderet) og der er også en del at vi altid ender med at sabotere andre tråd. Skal vi ik bare start en mega tråd til de Østjyske busruter eller bare generelt busruterne i Danmark?

Men vi kan start med at tale om hvordan kan vi redde den kollektiv trafik ud på landet?

Østjysk Busruter
Af Henning T.. 30/03-26, 14:54.
Citat fra: mgameing123 Dato 30/03-26, 11:41Siden der er en del der har behov for at udtryk en del om de Østjyske busruter (mig inkluderet) og der er også en del at vi altid ender med at sabotere andre tråd. Skal vi ik bare start en mega tråd til de Østjyske busruter eller bare generelt busruterne i Danmark?

Men vi kan start med at tale om hvordan kan vi redde den kollektiv trafik ud på landet?

Stammer fra Midtjylland. Én af de ting jeg har lagt mærke er enkeltbilletter, 24-timers billetter mv. i Midttrafik købt i busser kun gælder busser og letbane - ikke DSB-tog og GoCollective tog. På Sjælland gælder billetten både busser og tog. I Skåne er takssystemet endnu simplere, og der er mange med tog og busser. For at få flere over i den kollektive skal der gøres noget ved takstsystemet.

Og så specielt Randers, kommer man til Randers med tog er det svært at komme videre med bus. Det gælder til dels også Aarhus.

Østjysk Busruter
Af mgameing123. 30/03-26, 20:26.
Citat fra: Henning T. Dato 30/03-26, 14:54
Citat fra: mgameing123 Dato 30/03-26, 11:41Siden der er en del der har behov for at udtryk en del om de Østjyske busruter (mig inkluderet) og der er også en del at vi altid ender med at sabotere andre tråd. Skal vi ik bare start en mega tråd til de Østjyske busruter eller bare generelt busruterne i Danmark?

Men vi kan start med at tale om hvordan kan vi redde den kollektiv trafik ud på landet?

Stammer fra Midtjylland. Én af de ting jeg har lagt mærke er enkeltbilletter, 24-timers billetter mv. i Midttrafik købt i busser kun gælder busser og letbane - ikke DSB-tog og GoCollective tog. På Sjælland gælder billetten både busser og tog. I Skåne er takssystemet endnu simplere, og der er mange med tog og busser. For at få flere over i den kollektive skal der gøres noget ved takstsystemet.

Og så specielt Randers, kommer man til Randers med tog er det svært at komme videre med bus. Det gælder til dels også Aarhus.
Nu vil jeg faktisk sige at jeg elsker den nuværende takstsystem fordi den er bare perfekt til når man tager nogen dumme tur. Ligesom hvis du rejser fra Vejle til Herning så skal man betale 130 kr. med rejsekort

Men hvis du rejser fra Vejle til Give via Herning (med 1 times ophold) så koster det kun 68 kr. på rejsekort også hvis du bruger din rejsekort nr. 2 mellem Give og Vejle på retur så betaler du i alt 122,40 kr. for at rejs frem og tilbage mens med kontantbillet fra Give til Vejle betaler du så 68 kr.

Østjysk Busruter
Af mgameing123. 30/03-26, 20:42.
Citat fra: Henning T. Dato 30/03-26, 14:54
Citat fra: mgameing123 Dato 30/03-26, 11:41Siden der er en del der har behov for at udtryk en del om de Østjyske busruter (mig inkluderet) og der er også en del at vi altid ender med at sabotere andre tråd. Skal vi ik bare start en mega tråd til de Østjyske busruter eller bare generelt busruterne i Danmark?

Men vi kan start med at tale om hvordan kan vi redde den kollektiv trafik ud på landet?

Stammer fra Midtjylland. Én af de ting jeg har lagt mærke er enkeltbilletter, 24-timers billetter mv. i Midttrafik købt i busser kun gælder busser og letbane - ikke DSB-tog og GoCollective tog. På Sjælland gælder billetten både busser og tog. I Skåne er takssystemet endnu simplere, og der er mange med tog og busser. For at få flere over i den kollektive skal der gøres noget ved takstsystemet.

Og så specielt Randers, kommer man til Randers med tog er det svært at komme videre med bus. Det gælder til dels også Aarhus.
Nu vil jeg faktisk sige at jeg elsker den nuværende takstsystem fordi den er bare perfekt til når man tager nogen dumme tur. Ligesom hvis du rejser fra Vejle til Herning så skal man betale 130 kr. med rejsekort

Men hvis du rejser fra Vejle til Give via Herning (med 1 times ophold) så koster det kun 68 kr. på rejsekort også hvis du bruger din rejsekort nr. 2 mellem Give og Vejle på retur så betaler du i alt 122,40 kr. for at rejs frem og tilbage mens med kontantbillet fra Give til Vejle betaler du så 136 kr.

Takstsystemet er virkelig godt, hvis du bare lære hvordan den fungere.

Så hvordan fungere den spørger i nok om?
Det er meget simpelt! Det hele handler om de antal zoner du rejser og tidsgyldigheden i zonen (se mere her og gå i underkategori tidsgyldighed:) https://staging.midttrafik.dk/kundeservice/rejseregler/tidsgyldighed-og-aldersgraenser/

Så lad os sige du skulle hurtig handle ind i Vejle og du bor i Give. Give til Vejle er 5 zoner og du har 1 time og 45 minutter til at fuldføre rejsen. Men lad os sige du har brugt meget mindre end 1h 45 min du har og du faktisk når lige tilbage til Jelling indenfor 1t 15 min (Give til Jelling er så 3 zoner og det har en tidsgyldighed på 1t 15 min) så selvom du "skiftet tog i Vejle" så betaler du stadig kun for de 3 zoner. så hvis du kører på rejsekort mellem Give og Jelling via Vejle (35 kr. også derefter enkeltbillet til 44 kr) så betaler du "kun" 79 kr. for turen fremfor 108,80 kr.

Håber det hjælper jer med at spare penge!

Østjysk Busruter
Af mgameing123. 30/03-26, 20:43.
Citat fra: mgameing123 Dato 30/03-26, 20:42
Citat fra: Henning T. Dato 30/03-26, 14:54
Citat fra: mgameing123 Dato 30/03-26, 11:41Siden der er en del der har behov for at udtryk en del om de Østjyske busruter (mig inkluderet) og der er også en del at vi altid ender med at sabotere andre tråd. Skal vi ik bare start en mega tråd til de Østjyske busruter eller bare generelt busruterne i Danmark?

Men vi kan start med at tale om hvordan kan vi redde den kollektiv trafik ud på landet?

Stammer fra Midtjylland. Én af de ting jeg har lagt mærke er enkeltbilletter, 24-timers billetter mv. i Midttrafik købt i busser kun gælder busser og letbane - ikke DSB-tog og GoCollective tog. På Sjælland gælder billetten både busser og tog. I Skåne er takssystemet endnu simplere, og der er mange med tog og busser. For at få flere over i den kollektive skal der gøres noget ved takstsystemet.

Og så specielt Randers, kommer man til Randers med tog er det svært at komme videre med bus. Det gælder til dels også Aarhus.
Nu vil jeg faktisk sige at jeg elsker den nuværende takstsystem fordi den er bare perfekt til når man tager nogen dumme tur. Ligesom hvis du rejser fra Vejle til Herning så skal man betale 130 kr. med rejsekort

Men hvis du rejser fra Vejle til Give via Herning (med 1 times ophold) så koster det kun 68 kr. på rejsekort også hvis du bruger din rejsekort nr. 2 mellem Give og Vejle på retur så betaler du i alt 122,40 kr. for at rejs frem og tilbage mens med kontantbillet fra Give til Vejle betaler du så 136 kr.

Takstsystemet er virkelig godt, hvis du bare lære hvordan den fungere.

Så hvordan fungere den spørger i nok om?
Det er meget simpelt! Det hele handler om de antal zoner du rejser og tidsgyldigheden i zonen (se mere her og gå i underkategori tidsgyldighed:) https://staging.midttrafik.dk/kundeservice/rejseregler/tidsgyldighed-og-aldersgraenser/

Så lad os sige du skulle hurtig handle ind i Vejle og du bor i Give. Give til Vejle er 5 zoner og du har 1 time og 45 minutter til at fuldføre rejsen. Men lad os sige du har brugt meget mindre end 1h 45 min du har og du faktisk når lige tilbage til Jelling indenfor 1t 15 min (Give til Jelling er så 3 zoner og det har en tidsgyldighed på 1t 15 min) så selvom du "skifter tog i Vejle" så betaler du stadig kun for de 3 zoner. så hvis du kører på rejsekort mellem Give og Jelling via Vejle (35 kr. også derefter enkeltbillet til 44 kr) så betaler du "kun" 79 kr. for turen fremfor 108,80 kr.

Håber det hjælper jer med at spare penge!

Østjysk Busruter
Af mgameing123. 30/03-26, 20:43.
Citat fra: mgameing123 Dato 30/03-26, 20:43
Citat fra: mgameing123 Dato 30/03-26, 20:42
Citat fra: Henning T. Dato 30/03-26, 14:54
Citat fra: mgameing123 Dato 30/03-26, 11:41Siden der er en del der har behov for at udtryk en del om de Østjyske busruter (mig inkluderet) og der er også en del at vi altid ender med at sabotere andre tråd. Skal vi ik bare start en mega tråd til de Østjyske busruter eller bare generelt busruterne i Danmark?

Men vi kan start med at tale om hvordan kan vi redde den kollektiv trafik ud på landet?

Stammer fra Midtjylland. Én af de ting jeg har lagt mærke er enkeltbilletter, 24-timers billetter mv. i Midttrafik købt i busser kun gælder busser og letbane - ikke DSB-tog og GoCollective tog. På Sjælland gælder billetten både busser og tog. I Skåne er takssystemet endnu simplere, og der er mange med tog og busser. For at få flere over i den kollektive skal der gøres noget ved takstsystemet.

Og så specielt Randers, kommer man til Randers med tog er det svært at komme videre med bus. Det gælder til dels også Aarhus.
Nu vil jeg faktisk sige at jeg elsker den nuværende takstsystem fordi den er bare perfekt til når man tager nogen dumme tur. Ligesom hvis du rejser fra Vejle til Herning så skal man betale 130 kr. med rejsekort

Men hvis du rejser fra Vejle til Give via Herning (med 1 times ophold) så koster det kun 68 kr. på rejsekort også hvis du bruger din rejsekort nr. 2 mellem Give og Vejle på retur så betaler du i alt 122,40 kr. for at rejs frem og tilbage mens med kontantbillet fra Give til Vejle betaler du så 136 kr.

Takstsystemet er virkelig godt, hvis du bare lære hvordan den fungere.

Så hvordan fungere den spørger i nok om?
Det er meget simpelt! Det hele handler om de antal zoner du rejser og tidsgyldigheden i zonen (se mere her og gå i underkategori tidsgyldighed:) https://staging.midttrafik.dk/kundeservice/rejseregler/tidsgyldighed-og-aldersgraenser/

Så lad os sige du skulle hurtig handle ind i Vejle og du bor i Give. Give til Vejle er 5 zoner og du har 1 time og 45 minutter til at fuldføre rejsen. Men lad os sige du har brugt meget mindre end 1h 45 min du har og du faktisk når lige tilbage til Jelling indenfor 1t 15 min (Give til Jelling er så 3 zoner og det har en tidsgyldighed på 1t 15 min) så selvom du "skifter tog i Vejle" så betaler du stadig kun for de 3 zoner. så hvis du kører på rejsekort mellem Give og Jelling via Vejle (35 kr. også derefter enkeltbillet til 44 kr) så betaler du "kun" 79 kr. for turen fremfor 108,80 kr.

Håber det hjælper jer med at spare penge!

Østjysk Busruter
Af Niels Munch. 30/03-26, 22:28.
Citat fra: mgameing123 Dato 30/03-26, 11:41.....
Skal vi ik bare start en mega tråd til de Østjyske busruter eller bare generelt busruterne i Danmark?
.....

Så'n skal det hurtigt blive en mega tråd ;D .

Østjysk Busruter
Af Larsmadsen. 31/03-26, 09:39.
Citat fra: Niels Munch Dato 30/03-26, 22:28
Citat fra: mgameing123 Dato 30/03-26, 11:41.....
Skal vi ik bare start en mega tråd til de Østjyske busruter eller bare generelt busruterne i Danmark?
.....

Så'n skal det hurtigt blive en mega tråd ;D .
Det er jo lidt uden for forummets normale, men fylder meget, både i debat og trafikken.
Så måske webmaster vil overveje at lave en gruppe/fane, for bus, omgivende trafik. Ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Bare en tanke.

Østjysk Busruter
Af steenth. 31/03-26, 10:23.
Citat fra: Larsmadsen Dato 31/03-26, 09:39Det er jo lidt uden for forummets normale, men fylder meget, både i debat og trafikken.
Så måske webmaster vil overveje at lave en gruppe/fane, for bus, omgivende trafik. Ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Bare en tanke.
Jeg efterlyser også et alternativ for dem, som mere interesseret i busdrift. For jeg er mest interesseret i baner. Og busruter i Østjylland er meget langt væk fra det jeg er interesseret i...

Østjysk Busruter
Af Niels Munch. 31/03-26, 10:40.
Seneste redigering: 31/03-26, 10:45 af Niels Munch
Desværre lukkede dette forum for businteresserede i 2017: https://off-peak.dk/ex-bussnak.php .

Nu & da smutter der en rutebil med ovre på det historiske forum; men så er det oftest, fordi bussen har haft relation til DSB, en privatbane eller sporvej.

Denne forening https://busfronten.dk/wp/2-om-busfronten/ har et medlemsforum.

M.v.h.
Niels

Østjysk Busruter
Af Lyntoget. 31/03-26, 16:02.
Nu kører der hvis slet ingen busser
Vejle Jelling Give 
så men er nødt til og bruge toget ?

Østjysk Busruter
Af mgameing123. 31/03-26, 20:36.
Citat fra: Lyntoget Dato 31/03-26, 16:02Nu kører der hvis slet ingen busser
Vejle Jelling Give 
så men er nødt til og bruge toget ?
Det passer så ik helt. 211 Givskud - Jelling - Vejle har stadig en enkelt morgenafgang der starter i Give kl. 6.36. og i Givskud kan man godt skift til 115 hvis man skal til Give.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak