Citat fra: Henning T. Dato 30/03-26, 14:54Citat fra: mgameing123 Dato 30/03-26, 11:41Siden der er en del der har behov for at udtryk en del om de Østjyske busruter (mig inkluderet) og der er også en del at vi altid ender med at sabotere andre tråd. Skal vi ik bare start en mega tråd til de Østjyske busruter eller bare generelt busruterne i Danmark?
Men vi kan start med at tale om hvordan kan vi redde den kollektiv trafik ud på landet?
Stammer fra Midtjylland. Én af de ting jeg har lagt mærke er enkeltbilletter, 24-timers billetter mv. i Midttrafik købt i busser kun gælder busser og letbane - ikke DSB-tog og GoCollective tog. På Sjælland gælder billetten både busser og tog. I Skåne er takssystemet endnu simplere, og der er mange med tog og busser. For at få flere over i den kollektive skal der gøres noget ved takstsystemet.
Og så specielt Randers, kommer man til Randers med tog er det svært at komme videre med bus. Det gælder til dels også Aarhus.
Nu vil jeg faktisk sige at jeg elsker den nuværende takstsystem fordi den er bare perfekt til når man tager nogen dumme tur. Ligesom hvis du rejser fra Vejle til Herning så skal man betale 130 kr. med rejsekort
Men hvis du rejser fra Vejle til Give via Herning (med 1 times ophold) så koster det kun 68 kr. på rejsekort også hvis du bruger din rejsekort nr. 2 mellem Give og Vejle på retur så betaler du i alt 122,40 kr. for at rejs frem og tilbage mens med kontantbillet fra Give til Vejle betaler du så 136 kr.
Takstsystemet er virkelig godt, hvis du bare lære hvordan den fungere.
Så hvordan fungere den spørger i nok om?
Det er meget simpelt! Det hele handler om de antal zoner du rejser og tidsgyldigheden i zonen (se mere her og gå i underkategori tidsgyldighed:)
https://staging.midttrafik.dk/kundeservice/rejseregler/tidsgyldighed-og-aldersgraenser/Så lad os sige du skulle hurtig handle ind i Vejle og du bor i Give. Give til Vejle er 5 zoner og du har 1 time og 45 minutter til at fuldføre rejsen. Men lad os sige du har brugt meget mindre end 1h 45 min du har og du faktisk når lige tilbage til Jelling indenfor 1t 15 min (Give til Jelling er så 3 zoner og det har en tidsgyldighed på 1t 15 min) så selvom du "skiftet tog i Vejle" så betaler du stadig kun for de 3 zoner. så hvis du kører på rejsekort mellem Give og Jelling via Vejle (35 kr. også derefter enkeltbillet til 44 kr) så betaler du "kun" 79 kr. for turen fremfor 108,80 kr.
Håber det hjælper jer med at spare penge!