Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- X2000 København-Stockholm
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 5
Ifølge den her artikel (se under overskriften "Ännu oklart om X2000 till Köpenhamn") mangler det godkendelse for de ombyggede X2000 at køre i Danmark. SJ håber, at godkendelsen lige er på vej, fordi de må genuddanne deres personale før trafikken kan genoptages over broen.

https://jarnvagar.nu/sjs-nya-snabbtag-testas-i-tyskland/

Det er nu en meget behagelig tur, som bestemt kan anbefales, også når den tager fem timer - ligesom til Hamburg.

Og selvfølgelig tager travle folk, der skal til et møde et fly op til Stockholm.

Men helt afhængig hvor i Stockholm, man befinder sig, så kan der være langt ud til Arlanda. Og selv folk, der kører i egen bil til lufthavnene skal planlægge ganske meget parkeringstid.

Skulle man nu stå foran Centralstationen i Stockholm og ville til København H, så er den absolut minimale tid man må beregne ½ time til Arlanda, 1 time i lufthavnen, 1t15 i flyet og ½ time fra gate til KH. Det giver 3h15. Medens X2000 tager fem timer og er langt mere afslappet. Og med taxa eller bus til Arlanda tager det længere tid.

Jeg besøgte den nylige Optimeet messe for mødebookere og konferencearrangører i Bella Centret. Et aktuelt gennemgående tema i år til forretningskonferencerne er afslapning rundt om møderne, nyde tid med kollegerne, gå i spa - man er på vej væk fra temaet jo mere stress jo bedre. Tro det eller lad' være!

Så bliver det jo blot et spørgsmål om at kunne markedsføre togturen.

Skulle SJ ik også begynd med at køre til Aarhus et eller andet tidspunkt?

X2000 København-Stockholm
Af TraSwe. 1/04-26, 20:49.
Citat fra: mgameing123 Dato  1/04-26, 16:23Skulle SJ ik også begynd med at køre til Aarhus et eller andet tidspunkt?

Det har jeg aldrig hørt at de har udtalt sig om.

Citat fra: TraSwe Dato  1/04-26, 20:49
Citat fra: mgameing123 Dato  1/04-26, 16:23Skulle SJ ik også begynd med at køre til Aarhus et eller andet tidspunkt?

Men der var en eller anden der vil køre til Aarhus og konkurrer mod DSB.

Af Svend. 1/04-26, 21:22.
Citat fra: mgameing123 Dato  1/04-26, 21:02

Men der var en eller anden der vil køre til Aarhus og konkurrer mod DSB.

Det lyder også som en dårlig ide......

Af Ottoemil. 1/04-26, 21:26.
Seneste redigering: 1/04-26, 21:32 af Ottoemil
Godaften i forummet
Om 'en eller anden, som vil køre til Aarhus og konkurrere med DSB':
Der er ret gode søgemuligheder her i forum, og en simpel søgning serverede dette:
https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1641.0.html
v.h.
Ottoemil

Men derfor har de nu gjort det:
https://www.tv2fyn.dk/fyn/konkurrence-med-dsb-er-svenske-tog-pa-vej-mod-fyn

Citat fra: Time will tell Dato  1/04-26, 21:36

Artiklen er fra 2019 og projektet er for længst droppet..

Citat fra: mikkelwf Dato  1/04-26, 22:42

Det er jeg godt klar over, men TraSwe havde aldrig hørt om det.

"Droppet" er måske lidt stort ord at bruge. SJ får som bekendt mindst 25 nye tog - samt alle ombyggede X2000 godkendt til kørsel i Danmark. Det er en lidt voldsom investering for at køre fra Malmø til Hovedbanegården. Det skal nok komme frem igen - især hvis rammevilkårene ændrer sig.

/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  2/04-26, 12:21

"Droppet" er måske lidt stort ord at bruge. SJ får som bekendt mindst 25 nye tog - samt alle ombyggede X2000 godkendt til kørsel i Danmark. Det er en lidt voldsom investering for at køre fra Malmø til Hovedbanegården. Det skal nok komme frem igen - især hvis rammevilkårene ændrer sig.

/Lasse

Men vi er enige om at planen "Fyn 2-3 år" aldrig rigtig blev til noget og at SJ ikke under nogen omstændigheder kommer til Århus før der er strøm.

Min kommentar gik udelukkende på det der var beskrevet i artiklen, ikke eventuelle efterfølgende planer.

Nen jeg vil da gerne indrømme at "Jylland senere" har så tilpas meget elastik, at det nok kommer til at passe på et tidspunkt.. 

Strømen Fredericia - Aalborg skulle gerne være klar sidt på året

Citat fra: Lyntoget Dato  3/04-26, 01:58Strømen Fredericia - Aalborg skulle gerne være klar sidt på året
Som et lille ( gammelt) barn
Synes godt nok, der er mange bolde i luften.
Men mest nogen som er udskudt, forsinket,aflyst.
Det er der så mange grunde til, så vi skal nok bare være lidt mere tålmodige når det er jernbane vi taler om.
God påske.

Citat fra: Larsmadsen Dato  3/04-26, 09:27Synes godt nok, der er mange bolde i luften.
Men mest nogen som er udskudt, forsinket,aflyst.
Elektrificering til Aalborg er meget højt prioriteret, så andre strækninger må vente. Det kunne være interessant at få at vide, hvor der arbejdes og hvor der mangler.

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  2/04-26, 12:21"Droppet" er måske lidt stort ord at bruge. SJ får som bekendt mindst 25 nye tog - samt alle ombyggede X2000 godkendt til kørsel i Danmark. Det er en lidt voldsom investering for at køre fra Malmø til Hovedbanegården. Det skal nok komme frem igen - især hvis rammevilkårene ændrer sig.

Hvad for en brugersegment vil SJ gå efter? Dem som er villig at betale en høj pris eller den som i dag bruger bus og orange billetter? Snälltåget har jo indsendt ansøgning, så de kommer vel først med deres tog til Aarhus.

Citat fra: Larsmadsen Dato 30/03-26, 14:17
Citat fra: anho Dato 30/03-26, 13:45Så vidt jeg husker var der 5 tog pr dag pr retning mellem Stockholm C og København H. Men det kan være jeg husker forkert.

SJs langsigtede planer er vist at køre København-Stockholm i stiv timedrift. De planlægger også direkte tog København-Göteborg som i hvert fald til at begynde med vil starte med en noget lavere frekvens, men på sigt skal de også op og køre i... enten timedrift eller totimesdrift, kan ikke lige huske det.
Göteborg, skal i ønske skyen, kører Oslo København?
Som vist omtalt i anden tråd,  mening med H-H fast forbindelse. Men det er vist ikke på denne side af 2050.
DSB og VY har planer om at kører København-Oslo. Og SJ vil også kører på strækningen til Oslo, når de har nok tog i overskud, når Göteborg-København er dækket ind.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 5

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak