Citat fra: Larsmadsen Dato 8/04-26, 12:33Hamborg København på 2 1/2 time vil det være realistisk?
Ved godt det er med Femern færdig.
Det er den planlagte køretid, ifølge alt der er blevet udmeldt indtil videre. Rutens længde er lige under 350 km, og det meste af turen kan køres med 200 km/t. Undtagelsen er København-Ringsted med mulighed for 250 km/t (dog ikke med det nuværende materiel), og Hamborg-Lübeck hvor man kun kan køre 160 km/t.
Hvis man bare kunne holde 200 km/t hele vejen, uden stop undervejs og uden behov for køretidsreserve, så kunne man få turen ned under 2 timer. Men med den rettidighed vi kender fra både danske og i særdeleshed tyske fjerntog, er det nok en god ide med en del køretidsreserve.
Hvis man i fremtiden bygger højhastighedsbane Lübeck-Hamborg og Køge-Vordingborg, kunne man potentielt få et direkte tog ned på omkring 1½ time. Det er nok ønsketænkning, da det ville kræve samme ambitionsniveau som vi ser i Frankrig og Spanien.
Citat fra: mpp Dato 7/04-26, 14:20Færgen afgår om eftermiddagen, hvilket nok er for tidligt for en del rejsende. Man kunne sagtens forestille sig et marked for et nattog, der tog 8-10 timer, hvor man kunne sove når man stod på og stige af lige efter man vågnede. Jeg tror mange tager færgen for hyggens skyld (eller fordi de har bil med) men den er ikke så oplagt som et tog, hvis man f.x. er forretningsrejsende.
Næste spørgsmål kan så være, hvor længe det giver mening med nattog, efterhånden som banen bliver udbygget. Kommer man ned på 5-6 timer i dagtog ville jeg nok foretrække bare at tage det tidligste dagtog (f.x. med afgang klokken 5), hvis jeg havde møder i Oslo og ikke ville flyve.
Jeg tror ikke at nattog nogensinde bliver relevante for forretningsrejsende under alle omstændigheder. Men korrekt at færgen tager ret tidligt afsted. Det kan de dog godt ændre hvis det bliver nødvendigt for konkurrencen; færgen ligger stille i flere timer i løbet af natten.
Citat fra: Thorfinn Dato 8/04-26, 09:24"Spritbådene" til Kiel og København er sikkert fine hvad angår visse former for touristisk trafik. Men man"taber" 2-3 timer ved at skifte fra skib til tog.
Enig, min kommentar gik mest på passagerer mellem København og Oslo. Hvis man kører toget videre end de to byer, kan det begynde at give mening. Det skal bare kunne tiltrække alle sine passagerer fra folk der ikke kun rejser mellem Oslo og København, men starter i en af de to byer og skal videre end den anden.