Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- X2000 København-Stockholm
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
X2000 København-Stockholm
Af anho. 7/04-26, 12:46.
Citat fra: Thorfinn Dato  7/04-26, 11:31(Hamborg)-København-Malmö-Oslo ser jeg de næste mange år som en mulig nattogsforbindelse.

Jeg tvivler på at der kommer nogen betydelig mængde af nattogspassagerer mellem Oslo og København, når der nu allerede er en glimrende natfærge der sidder meget tungt på dét marked og giver langt bedre mulighed for at strække benene undervejs end noget tog kan opnå.

Måske nattog Oslo-Hamborg kunne give mening, men der ville næppe være mange passagerer til at stige på/af i København, hverken i den ene eller anden retning.

X2000 København-Stockholm
Af mpp. 7/04-26, 14:20.
Citat fra: anho Dato  7/04-26, 12:46Jeg tvivler på at der kommer nogen betydelig mængde af nattogspassagerer mellem Oslo og København, når der nu allerede er en glimrende natfærge der sidder meget tungt på dét marked og giver langt bedre mulighed for at strække benene undervejs end noget tog kan opnå.

Måske nattog Oslo-Hamborg kunne give mening, men der ville næppe være mange passagerer til at stige på/af i København, hverken i den ene eller anden retning.

Færgen afgår om eftermiddagen, hvilket nok er for tidligt for en del rejsende. Man kunne sagtens forestille sig et marked for et nattog, der tog 8-10 timer, hvor man kunne sove når man stod på og stige af lige efter man vågnede. Jeg tror mange tager færgen for hyggens skyld (eller fordi de har bil med) men den er ikke så oplagt som et tog, hvis man f.x. er forretningsrejsende.

Næste spørgsmål kan så være, hvor længe det giver mening med nattog, efterhånden som banen bliver udbygget. Kommer man ned på 5-6 timer i dagtog ville jeg nok foretrække bare at tage det tidligste dagtog (f.x. med afgang klokken 5), hvis jeg havde møder i Oslo og ikke ville flyve.

X2000 København-Stockholm
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/04-26, 14:38.
Citat fra: anho Dato  6/04-26, 22:45Man kan så nok stadig spare lidt ekstra tid på København-Malmö strækningen ved f.eks. at skære ned på fyldtiden mellem de to byer; gennemsnitshastigheden på strækningen er kun 60 km/t. Med simplificering af København H og kapacitetsudvidelse på CPH må man forvente at man kan skære en del minutter fra... men næppe mere end 10.
Uden regeringserklæringer fra de to lande vil det nok ikke gå at reducere den buffertid der er afsat til grænseformaliteter. Så længe disse er en mulighed der nårsomhelst kan sættes i værk må jernbanevirksomhederne nødvendigvis tage dem i regning.

Om internationale tog skal standse i Tårnby kan selvfølgelig diskuteres men så længe der ikke er nogen veje udenom vil der ikke rigtig være noget at vinde her.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: anho Dato  7/04-26, 12:46
Citat fra: Thorfinn Dato  7/04-26, 11:31(Hamborg)-København-Malmö-Oslo ser jeg de næste mange år som en mulig nattogsforbindelse.

Jeg tvivler på at der kommer nogen betydelig mængde af nattogspassagerer mellem Oslo og København, når der nu allerede er en glimrende natfærge der sidder meget tungt på dét marked og giver langt bedre mulighed for at strække benene undervejs end noget tog kan opnå.

Måske nattog Oslo-Hamborg kunne give mening, men der ville næppe være mange passagerer til at stige på/af i København, hverken i den ene eller anden retning.

"Spritbådene" til Kiel og København er sikkert fine hvad angår visse former for touristisk trafik. Men man"taber" 2-3 timer ved at skifte fra skib til tog.


Jeg drømmer om:
  Hamborg      19:30
  København    22:00
  Malmø           22:30
  Oslo          6:00
   -> Lillehammer   8:00
  Bergen       12:30

Så kan man nå morgenkaffe med Kjetil André Aamodt på Olympialøypa men man skal køre furt eller bliver man skudt af Ole Einar Bjørndalen :-)
Måske bare som ugentlig nattog i sæsonen (hvis Snälltåget læser med :-)

kun drømme.


Citat fra: Thorfinn Dato  8/04-26, 09:24
Citat fra: anho Dato  7/04-26, 12:46
Citat fra: Thorfinn Dato  7/04-26, 11:31(Hamborg)-København-Malmö-Oslo ser jeg de næste mange år som en mulig nattogsforbindelse.

Jeg tvivler på at der kommer nogen betydelig mængde af nattogspassagerer mellem Oslo og København, når der nu allerede er en glimrende natfærge der sidder meget tungt på dét marked og giver langt bedre mulighed for at strække benene undervejs end noget tog kan opnå.

Måske nattog Oslo-Hamborg kunne give mening, men der ville næppe være mange passagerer til at stige på/af i København, hverken i den ene eller anden retning.

"Spritbådene" til Kiel og København er sikkert fine hvad angår visse former for touristisk trafik. Men man"taber" 2-3 timer ved at skifte fra skib til tog.


Jeg drømmer om:
  Hamborg      19:30
  København    22:00
  Malmø           22:30
  Oslo          6:00
   -> Lillehammer   8:00
  Bergen       12:30

Så kan man nå morgenkaffe med Kjetil André Aamodt på Olympialøypa men man skal køre furt eller bliver man skudt af Ole Einar Bjørndalen :-)
Måske bare som ugentlig nattog i sæsonen (hvis Snälltåget læser med :-)

kun drømme.


Hamborg København på 2 1/2 time vil det være realistisk?
Ved godt det er med Femern færdig.

X2000 København-Stockholm
Af anho. 8/04-26, 15:29.
Seneste redigering: 8/04-26, 15:33 af anho
Citat fra: Larsmadsen Dato  8/04-26, 12:33Hamborg København på 2 1/2 time vil det være realistisk?
Ved godt det er med Femern færdig.

Det er den planlagte køretid, ifølge alt der er blevet udmeldt indtil videre. Rutens længde er lige under 350 km, og det meste af turen kan køres med 200 km/t. Undtagelsen er København-Ringsted med mulighed for 250 km/t (dog ikke med det nuværende materiel), og Hamborg-Lübeck hvor man kun kan køre 160 km/t.

Hvis man bare kunne holde 200 km/t hele vejen, uden stop undervejs og uden behov for køretidsreserve, så kunne man få turen ned under 2 timer. Men med den rettidighed vi kender fra både danske og i særdeleshed tyske fjerntog, er det nok en god ide med en del køretidsreserve.

Hvis man i fremtiden bygger højhastighedsbane Lübeck-Hamborg og Køge-Vordingborg, kunne man potentielt få et direkte tog ned på omkring 1½ time. Det er nok ønsketænkning, da det ville kræve samme ambitionsniveau som vi ser i Frankrig og Spanien.

Citat fra: mpp Dato  7/04-26, 14:20Færgen afgår om eftermiddagen, hvilket nok er for tidligt for en del rejsende. Man kunne sagtens forestille sig et marked for et nattog, der tog 8-10 timer, hvor man kunne sove når man stod på og stige af lige efter man vågnede. Jeg tror mange tager færgen for hyggens skyld (eller fordi de har bil med) men den er ikke så oplagt som et tog, hvis man f.x. er forretningsrejsende.

Næste spørgsmål kan så være, hvor længe det giver mening med nattog, efterhånden som banen bliver udbygget. Kommer man ned på 5-6 timer i dagtog ville jeg nok foretrække bare at tage det tidligste dagtog (f.x. med afgang klokken 5), hvis jeg havde møder i Oslo og ikke ville flyve.
Jeg tror ikke at nattog nogensinde bliver relevante for forretningsrejsende under alle omstændigheder. Men korrekt at færgen tager ret tidligt afsted. Det kan de dog godt ændre hvis det bliver nødvendigt for konkurrencen; færgen ligger stille i flere timer i løbet af natten.

Citat fra: Thorfinn Dato  8/04-26, 09:24"Spritbådene" til Kiel og København er sikkert fine hvad angår visse former for touristisk trafik. Men man"taber" 2-3 timer ved at skifte fra skib til tog.

Enig, min kommentar gik mest på passagerer mellem København og Oslo. Hvis man kører toget videre end de to byer, kan det begynde at give mening. Det skal bare kunne tiltrække alle sine passagerer fra folk der ikke kun rejser mellem Oslo og København, men starter i en af de to byer og skal videre end den anden.

X2000 København-Stockholm
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 8/04-26, 21:58.
I en fjern fortid var jeg ret ofte i Stockholm i tjensteligt øjemed. Jeg fulgtes ofte med en kollega og det skete oftest med "pyjamasflyveren" tidligt fra Kastrup så vi kunne være i Kista ved 9-tiden.
Vi var der ofte et par dage og det var ikke superkritisk at vi var der kl. 9.
Der talte vi om at det kunne være sjovt at tage det nye X2000 den ene eller begge veje, men det blev dog kun ved snakken da det dengang alligevel tog lidt tid.

Vi arbejdede ofte i flyveren med lige at løbe de præsentationer igennem vi havde forberedt, og der kunne vi sådan set godt have brugt længere tid f.eks. i toget.

Så det kan altså under de rette omstændigheder godt bruges selv om det taget lidt længere tid. Just saying.

X2000 København-Stockholm
Af mpp. 8/04-26, 23:20.
Citat fra: anho Dato  8/04-26, 15:29Jeg tror ikke at nattog nogensinde bliver relevante for forretningsrejsende under alle omstændigheder. Men korrekt at færgen tager ret tidligt afsted. Det kan de dog godt ændre hvis det bliver nødvendigt for konkurrencen; færgen ligger stille i flere timer i løbet af natten.

Jeg tror nu nok der er et publikum blandt forretningsfolk til nattog uden at forretningsrejsende alene kan bære forbindelserne. Det samme gælder for så vidt også for andre transportformer, hvor man har et mix af forretningsrejsende og fritidsrejsende. Der er en del, der selv kan vælge transportform (indenfor et budget) og de kan jo sagtens lokkes.

Derudover er der også tit en tendens til at vi stirrer os blinde i ruter mellem de store byer, når vi vurderer togets vs fly. Det er selvfølgeligt sværere for toget at konkurrere mellem de store byer, der allerede er godt forbundne med fly, men togets fordel stiger jo, jo længere vi kommer fra en lufthavn. Tag f.x. en tur som Kolding–Berlin, hvor man næsten lige så godt kan tage toget hele vejen til Berlin, da man ellers har en lang tur til en lufthavn. Her kan det jo sagtens være, at styrken for et eventuelt nattog ikke vil være turen Oslo–København men nogle andre stationer på vejen, hvor toget er den klart bedste løsning.

"men togets fordel stiger jo, jo længere vi kommer fra en lufthavn. Tag f.x. en tur som Kolding–Berlin, hvor man næsten lige så godt kan tage toget hele vejen til Berlin, da man ellers har en lang tur til en lufthavn. Her kan det jo sagtens være, at styrken for et eventuelt nattog ikke vil være turen Oslo–København men nogle andre stationer på vejen, hvor toget er den klart bedste løsning"

Korrekt, og derfor man ofte ikke får sovet ordentligt i et nattog, hvis man ikke er en dybt-sovende passager!

Citat fra: anho Dato  8/04-26, 15:29Jeg tror ikke at nattog nogensinde bliver relevante for forretningsrejsende under alle omstændigheder.

I mit nuværende firma havde vil lige udbud af rejsebureau. Vi krævede at de kunne sælge os togbilletter - også i udlandet. Vi fik 1 konditionmæssig tilbud. Men hold kæft hvad er de ringe til togrejser.

Jeg tog mange forretningsrejser med CityNyightLine Aurora - Nürnberg, Köln, Karlsruhe ...
De var lidt forundret at jeg altid sagde: vi kan da godt mødes 7:30


Citat fra: Thorfinn Dato 10/04-26, 12:28I mit nuværende firma havde vil lige udbud af rejsebureau. Vi krævede at de kunne sælge os togbilletter - også i udlandet. Vi fik 1 konditionmæssig tilbud. Men hold kæft hvad er de ringe til togrejser.

Det kan have noget at gøre med at efter nattogenes uddøen og delvise genopstandelse bruger de nye nattogsoperatører alle en fly-lignende prissætning med priser der svinger med efterspørgslen pr. afgang, hvilket de traditionelle (CIV) distributionskanaler for internationale togbilletter ikke kan håndtere?

(Den slags prissætning er rigtignok også udbredt for dagfjerntog, men der er det mit indtryk at der for det meste findes en (forholdsvis høj) standardpris som man kan udstede billetter til gennem de traditionelle systemer).

X2000 København-Stockholm
Af mpp. 10/04-26, 14:05.
Det store problem er vel, at togselskaberne sagtens kan sælge billetterne via deres egne kanaler, da nattogene bliver fyldt alligevel. For flyselskaberne er fordelen ved rejsebureauer at de kan sælge til nogle passagerer, de ellers ikke ville kunne nå. Samtidig ender serviceforpligtelsen hos rejsebureauet, hvilket også kan være smart.

Det gør det også svært at overføre modellen 1-til-1 til tog, bl.a. når det kommer til forsinkelser. Her har passagerene nogle rettigheder til at tage næste tog, uanset at de ikke har fået printet en ny billet/boardingkort. Det kan så give nogle oplagte problemer, hvis folk med en orangebillet til et 7-morgentog bliver forsinkede og regner med, at de kan komme med det væsentligt dyrere 8-morgentog f.x. Fly har her den fordel, at der er skarp adgangskontrol til flyet, hvilket helt naturligt gør passagerene til en medspiller, når regningen for forsinkelser skal fordeles mellem flyselskaberne.

Man kan så overveje, om togselskabernes erhvervsløsninger kan bruges. DSB har f.x. en erhvervsløsning, hvor medarbejderne kan sende regningen til firmaet, og det er der givetvist også andre togselskaber, der har. Ikke så smart som at have et enkelt rejsebureau, men dog trods alt en løsning, hvis man skal have fat i de billigste billetter.

Citat fra: Henning Makholm Dato 10/04-26, 13:21
Citat fra: Thorfinn Dato 10/04-26, 12:28I mit nuværende firma havde vil lige udbud af rejsebureau. Vi krævede at de kunne sælge os togbilletter - også i udlandet. Vi fik 1 konditionmæssig tilbud. Men hold kæft hvad er de ringe til togrejser.

Det kan have noget at gøre med at efter nattogenes uddøen og delvise genopstandelse bruger de nye nattogsoperatører alle en fly-lignende prissætning med priser der svinger med efterspørgslen pr. afgang, hvilket de traditionelle (CIV) distributionskanaler for internationale togbilletter ikke kan håndtere?

Det er ikke kun nattog. Skønt de kan booke flybilletter til en polynesisk småø, kan jeg forstår at de ikke kan sælge nightJet. öBB gider ikke så langvarige reservationer. Amadeus har grænser.

Det er fx. også noget så simpelt som en togbillet i udlandet. fx. Frankfurt Lufthavn Station til Würzburg, en tur fra København til Skövde og sådan noget "ret simpelt".

Gå op Sider: 1 2 3 [4]
DSB S 729ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak