Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- X2000 København-Stockholm
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
X2000 København-Stockholm
Af SVR. 30/03-26, 12:05.
X2000 i deres moderniserede form begynde igen til efteråret at køre København-Stockholm.

Spændende med priser nu hvor Snälltåget nu også kører strækningen.

Derudover kan vi vente og finde ud af hvor ofte det så bliver. (Hvor ofte var det dengang inden de indstillede driften i '24?)

Også godt for de svensk rejsende der vil syd på eller kommer syd fra - nu er der gode forbindelser med skift på hovedbanegården.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/direkte-togforbindelse-mellem-koebenhavn-og-stockholm-vender-tilbage

X2000 København-Stockholm
Af anho. 30/03-26, 13:45.
Så vidt jeg husker var der 5 tog pr dag pr retning mellem Stockholm C og København H. Men det kan være jeg husker forkert.

SJs langsigtede planer er vist at køre København-Stockholm i stiv timedrift. De planlægger også direkte tog København-Göteborg som i hvert fald til at begynde med vil starte med en noget lavere frekvens, men på sigt skal de også op og køre i... enten timedrift eller totimesdrift, kan ikke lige huske det.

Citat fra: anho Dato 30/03-26, 13:45Så vidt jeg husker var der 5 tog pr dag pr retning mellem Stockholm C og København H. Men det kan være jeg husker forkert.

SJs langsigtede planer er vist at køre København-Stockholm i stiv timedrift. De planlægger også direkte tog København-Göteborg som i hvert fald til at begynde med vil starte med en noget lavere frekvens, men på sigt skal de også op og køre i... enten timedrift eller totimesdrift, kan ikke lige huske det.
Göteborg, skal i ønske skyen, kører Oslo København?
Som vist omtalt i anden tråd,  mening med H-H fast forbindelse. Men det er vist ikke på denne side af 2050.

X2000 København-Stockholm
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/03-26, 16:41.
Der flyver 17 fly fra 07:00 morgen til næsten midnat fra CPH til ARN (Stockholm), så der er jo potentiale til en del togafgange.

X2000 København-Stockholm
Af TraSwe. 30/03-26, 17:52.
Det er ikke mange der tror på at X2000 kommer til at kører i Danmark lige foreløbigt hvis man tror folk på gulvet i SJ.

SJ selv har udskudt og udskudt den plan flere gange allerede.

X2 tager stadig ifølge køreplanen 4½ time mellem Malmø og Stockholm, hvilket nok ikke er attraktivt for de fleste flyrejsende selv hvis toget kører direkte fra København.

Tog kunne godt opnå konkurrencedygtige rejsetider med en dedikeret højhastighedsbane hele vejen og færre/ingen stop undervejs ... men jeg tror ikke svenskerne står på spring for at finansiere dét.

X2000 København-Stockholm
Af mpp. 30/03-26, 20:48.
Der har været snak om "nye stambaner" i Sverige, hvor man ville køre med 320 km/t mellem Stockholm og Gøteborg/Malmø (vist nok i et tilsvarende Y som i dag). Det er så blevet reduceret i scope, men der skal stadig bygges ny kapacitet så der er plads til alle togene. Lidt samme historie som med timeplanen i Danmark, man fik en borgerlig regering og så blev planerne reduceret.

Det sagt tager det også noget tid at komme fra lufthavnen til Stockholm by og det reducerer forskellen mellem tog og fly en del. Hvis man så også kunne få fyldt toget op i København kunne man køre med færre stop i Sverige og speede tingene op yderligere på den måde. Min oplevelse med toget har været, at det først blev fyldt op efter Lund og først var helt fyldt tættere på Stockholm. I praksis er det mest et svensk tog, der så har en afstikker til København. Man kunne givetvist spare en masse tid, hvis man kunne fylde toget helt op i København og så kunne et andet tog betjene byerne i Sydsverige.

X2000 København-Stockholm
Af Castrol. 30/03-26, 21:11.
Hvad angår kortere rejsetider København-Stockholm realiseres de først gradvist fra 2035 og frem med hhv Ostlänken og fire spor Lund-Hässleholm.
Der er nok næppe tale om mere end højst op til 20-30 minutter, der kan spares i tillæg til en mere robust drift og flere afgange. Men det er måske også tilstrækkeligt.

Citat fra: Henning Makholm Dato 30/03-26, 18:00X2 tager stadig ifølge køreplanen 4½ time mellem Malmø og Stockholm, hvilket nok ikke er attraktivt for de fleste flyrejsende selv hvis toget kører direkte fra København.

Tog kunne godt opnå konkurrencedygtige rejsetider med en dedikeret højhastighedsbane hele vejen og færre/ingen stop undervejs ... men jeg tror ikke svenskerne står på spring for at finansiere dét.


Nu taler du om to ting, du taler om Malmø - Stockholm og om København - Stockholm (hvilket i sig selv er lidt noget rod for argumentationen).

Så hvilken rute er det specifikt du taler om når du taler om "nok ikke er attraktiv"?

Hvis man ser på set samlede antal af afgange mellem Malmø og Stockholm dagligt (både SJ og Snälltåget), så det det helt uden for diskussion, at der er et behov og et kundegrundlag.

At SJ begynder at køre direkte igen til København vil kun øge efterspørgslen (Snälltåget er fint nok, men det er godt nok nogle kreaturvogne sammenlignet med X2000, selv i den gamle slidte udgave).

Hvis det er rejsetiden du anfægter, så kan man jo passende sammenligne med København - Hamborg, som har sammenlignelig rejsetid via jernbanen. Hvor mange flyver til Hamborg - kontra tager toget?

Hvor pålidelige er SJ med X2000 mellem Malmø og Stockholm?

Jeg overvejer at tage turen til sommer, da jeg ikke kan flyve.

Citat fra: mikkelwf Dato 30/03-26, 22:53Nu taler du om to ting, du taler om Malmø - Stockholm og om København - Stockholm (hvilket i sig selv er lidt noget rod for argumentationen).
Jeg går ud fra at den opnåelige køretid Malmø-Stockholm er en nedre grænse for den opnåelige køretid København-Stockholm.

X2000 København-Stockholm
Af anho. 31/03-26, 03:20.
Citat fra: Castrol Dato 30/03-26, 21:11Hvad angår kortere rejsetider København-Stockholm realiseres de først gradvist fra 2035 og frem med hhv Ostlänken og fire spor Lund-Hässleholm.
Der er nok næppe tale om mere end højst op til 20-30 minutter, der kan spares i tillæg til en mere robust drift og flere afgange. Men det er måske også tilstrækkeligt.

Ostlänken alene kommer til at skære omkring 40 minutter af rejsetiden, ifølge det jeg har kunnet finde. Så kommer Malmö-Stockholm ned på omkring 3:50 og København-Stockholm bliver omkring 4½ time - væsentligt bedre end i dag. Men den skulle gerne under 4 timer for rigtigt at konkurrere med flyene, og det vil så enten kræve meget mere højhastighedsbane i Sverige, eller Europaspåret (sparer 30 minutter mellem København og Stockholm).


Citat fra: mpp Dato 30/03-26, 20:48Der har været snak om "nye stambaner" i Sverige, hvor man ville køre med 320 km/t mellem Stockholm og Gøteborg/Malmø (vist nok i et tilsvarende Y som i dag). Det er så blevet reduceret i scope, men der skal stadig bygges ny kapacitet så der er plads til alle togene. Lidt samme historie som med timeplanen i Danmark, man fik en borgerlig regering og så blev planerne reduceret.

De nuværende store intercity-ruter går ad Södra Stambanan (Malmö-Stockholm), Västra Stambanan (Stockholm-Göteborg) og Västkustbanan (Malmö-Göteborg) og har meget lidt overlap mellem hinanden. Det kan bedre beskrives som en trekant end som et Y.

Projekt Nya Stambanor involverede et Y, hvor højhastighedsbanerne fra hver af de store byer skulle mødes i Jönköping.

Det gør mig egentlig nysgerrig: hvordan skal Stockholm-Göteborg togene køre efter Ostlänken åbner? Den nuværende rute går nord om Vättern, men det giver ikke mening at tage Ostlänken sydpå og så køre nordpå igen. Man kunne tage Ostlänken til Linköping og så Södra Stambanan til Nässjö, men ruten derfra og til Göteborg er meget langsom og kringlet.
De planlægger en højhastighedsbane mellem Göteborg og Borås, men så mangler man stadig strækningerne Borås-Jönköping og Jönköping-Södra Stambanan.
Har de så bare tænkt sig at fortsætte med at køre Stockholm-Göteborg ad den gamle bane, selv efter Ostlänken åbner? Det kan se sådan ud.

Nå, men i hvert fald: alt tyder på at Nya Stambanor som et samlet projekt er dødt, men at man stadig går efter det som langsigtet mål. Men nu er planen at udbygge banerne efterhånden som kapaciteten bliver nødvendig, frem for at gøre det for hastighedens skyld.

Citat fra: SVR Dato 30/03-26, 12:05X2000 i deres moderniserede form begynde igen til efteråret at køre København-Stockholm.

Spændende med priser nu hvor Snälltåget nu også kører strækningen.

Derudover kan vi vente og finde ud af hvor ofte det så bliver. (Hvor ofte var det dengang inden de indstillede driften i '24?)

Også godt for de svensk rejsende der vil syd på eller kommer syd fra - nu er der gode forbindelser med skift på hovedbanegården.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/direkte-togforbindelse-mellem-koebenhavn-og-stockholm-vender-tilbage

Planen er at trafikken begynder fra uge 38. Men da togene stadigt ikke er godkendt i DK efter ombygning så skal vi nok ikke regne med det.

Citat fra: mpp Dato 30/03-26, 20:48Der har været snak om "nye stambaner" i Sverige, hvor man ville køre med 320 km/t mellem Stockholm og Gøteborg/Malmø (vist nok i et tilsvarende Y som i dag). Det er så blevet reduceret i scope, men der skal stadig bygges ny kapacitet så der er plads til alle togene. Lidt samme historie som med timeplanen i Danmark, man fik en borgerlig regering og så blev planerne reduceret.

Det sagt tager det også noget tid at komme fra lufthavnen til Stockholm by og det reducerer forskellen mellem tog og fly en del. Hvis man så også kunne få fyldt toget op i København kunne man køre med færre stop i Sverige og speede tingene op yderligere på den måde. Min oplevelse med toget har været, at det først blev fyldt op efter Lund og først var helt fyldt tættere på Stockholm. I praksis er det mest et svensk tog, der så har en afstikker til København. Man kunne givetvist spare en masse tid, hvis man kunne fylde toget helt op i København og så kunne et andet tog betjene byerne i Sydsverige.

Dette koncept har man prøvet i form af tog der kunder standser i Lund og Hässleholm mellem Malmø og Stockholm men rejsetiden bliver ikke god da det er utroligt mange tog gennem Sverige (gods, regionalt osv). Muligvis noget man kan kigge på igen først hvornår alle de nye baner er færdige om cirka 30 år fra nu.

X2000 København-Stockholm
Af Ollebrum. 31/03-26, 07:12.
Seneste redigering: 31/03-26, 07:14 af Ollebrum
Citat fra: anho Dato 31/03-26, 03:20
Citat fra: Castrol Dato 30/03-26, 21:11Hvad angår kortere rejsetider København-Stockholm realiseres de først gradvist fra 2035 og frem med hhv Ostlänken og fire spor Lund-Hässleholm.
Der er nok næppe tale om mere end højst op til 20-30 minutter, der kan spares i tillæg til en mere robust drift og flere afgange. Men det er måske også tilstrækkeligt.

Ostlänken alene kommer til at skære omkring 40 minutter af rejsetiden, ifølge det jeg har kunnet finde. Så kommer Malmö-Stockholm ned på omkring 3:50 og København-Stockholm bliver omkring 4½ time - væsentligt bedre end i dag. Men den skulle gerne under 4 timer for rigtigt at konkurrere med flyene, og det vil så enten kræve meget mere højhastighedsbane i Sverige, eller Europaspåret (sparer 30 minutter mellem København og Stockholm).


Citat fra: mpp Dato 30/03-26, 20:48Der har været snak om "nye stambaner" i Sverige, hvor man ville køre med 320 km/t mellem Stockholm og Gøteborg/Malmø (vist nok i et tilsvarende Y som i dag). Det er så blevet reduceret i scope, men der skal stadig bygges ny kapacitet så der er plads til alle togene. Lidt samme historie som med timeplanen i Danmark, man fik en borgerlig regering og så blev planerne reduceret.

De nuværende store intercity-ruter går ad Södra Stambanan (Malmö-Stockholm), Västra Stambanan (Stockholm-Göteborg) og Västkustbanan (Malmö-Göteborg) og har meget lidt overlap mellem hinanden. Det kan bedre beskrives som en trekant end som et Y.

Projekt Nya Stambanor involverede et Y, hvor højhastighedsbanerne fra hver af de store byer skulle mødes i Jönköping.

Det gør mig egentlig nysgerrig: hvordan skal Stockholm-Göteborg togene køre efter Ostlänken åbner? Den nuværende rute går nord om Vättern, men det giver ikke mening at tage Ostlänken sydpå og så køre nordpå igen. Man kunne tage Ostlänken til Linköping og så Södra Stambanan til Nässjö, men ruten derfra og til Göteborg er meget langsom og kringlet.
De planlægger en højhastighedsbane mellem Göteborg og Borås, men så mangler man stadig strækningerne Borås-Jönköping og Jönköping-Södra Stambanan.
Har de så bare tænkt sig at fortsætte med at køre Stockholm-Göteborg ad den gamle bane, selv efter Ostlänken åbner? Det kan se sådan ud.

Nå, men i hvert fald: alt tyder på at Nya Stambanor som et samlet projekt er dødt, men at man stadig går efter det som langsigtet mål. Men nu er planen at udbygge banerne efterhånden som kapaciteten bliver nødvendig, frem for at gøre det for hastighedens skyld.

Idag deles sporene mellem "Malmø"-togene og "Gøteborg"-togene mellem Katrineholm og Stockholm.

Hvornår Ostlänken er på plads så skabes det bedre plads til flere tog mellem Gøteborg og Stockholm via den gamle bane Västra Stambanan.

Gøteborgstogene kommer altsa at køre via den gamle bane og Malmøtogene via Ostlänken.

Du kan se det som at Gøtenborgstogene er tog mellem København og Roskilde og Malmøtogene er tog mellem København og Nykøbing F. De delt spor tidligere men køres nu primært ikke på de samme spor på en delstrækning.

Gå op Sider:[1] 2 3 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak