Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Søger div. tog-signaler
Gå ned Sider:[1] 2
Kære alle og god påske

Jeg håber det er her mit indlæg må ligge ellers håber jeg, at admin vil oplyse mig om andet.

Jeg ser desværre de gamle signaler forsvinde langs banerne.. For mig er det utrolig trist, da jeg synes de er indbegrebet af dansk historie- taget deres alder og mangeårige funktion i betragtning. Men sådan er det jo.

Jeg søger gamle signaler til salg, og kigger særligt efter et ranger-signal, som nok er noget nær umulige at hitte. Men signaler såsom togvejs- og udkørselssignal, måske et fremskudt signal?
- Eller hvad folk nu ligger inde med, som er i pæn stand.

Hilsen Tommy

Søger div. tog-signaler
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 2/04-26, 13:15.
Du skal nok have fat i Bane Danmark, eller opspore hvilken produkthandler signalerne sælges til og så købe dem der.

Jeg synes at huske, at det har været oppe at vende før. Og at konklusionen desværre var lidt nedslående.

Kort sagt er signalerne ofte malet med blyholdig maling, og derfor kan man ikke  sælge eller på anden måde overlade dem til privatpersoner.

Søger div. tog-signaler
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/04-26, 13:29.
De sidste gamle signaler var vel dem fra Borris som i 2002 blev pillet ned?

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  2/04-26, 13:29De sidste gamle signaler var vel dem fra Borris som i 2002 blev pillet ned?

Siden er der jo nedtaget "et hav" af daglyssignaler i f.m. implementeringen af ERTMS.

Citat fra: RasmusD Dato  2/04-26, 13:28Jeg synes at huske, at det har været oppe at vende før. Og at konklusionen desværre var lidt nedslående.

Kort sagt er signalerne ofte malet med blyholdig maling, og derfor kan man ikke  sælge eller på anden måde overlade dem til privatpersoner.

Hvis de ikke må sælges til private... ...mon der så kan være en forretning for en virksomhed i at købe et antal og fjerne malingen på forsvarlig vis og enten sælge dem videre rå eller renovere dem før salg?

/ Viktoria - Arktisk Ingeniør

Citat fra: Niels Munch Dato  2/04-26, 16:40Siden er der jo nedtaget "et hav" af daglyssignaler i f.m. implementeringen af ERTMS.
Jeg har ikke set det "hav". Banedanmark indgik aftale starten sidste år med et firma om at fjerne de gamle signaler. Men jeg har endnu ikke set en strækning hvor der fjernet signaler... Jeg kigger på S-tog og øst området.

Citat fra: steenth Dato  2/04-26, 18:09Jeg har ikke set det "hav". Banedanmark indgik aftale starten sidste år med et firma om at fjerne de gamle signaler. Men jeg har endnu ikke set en strækning hvor der fjernet signaler... Jeg kigger på S-tog og øst området.

Næstved-Nykøbing F er der fjernet mange, hvis ikke alle signaler. Jeg mener også der er fjernet en del mellem Næstved-Køge.

I vest er der også forsvundet mange signaler mellem Lunderskov og Esbjerg.

Søger div. tog-signaler
Af steenth. 2/04-26, 18:47.
Seneste redigering: 2/04-26, 18:53 af steenth
Citat fra: RasmusD Dato  2/04-26, 18:16
Citat fra: steenth Dato  2/04-26, 18:09Jeg har ikke set det "hav". Banedanmark indgik aftale starten sidste år med et firma om at fjerne de gamle signaler. Men jeg har endnu ikke set en strækning hvor der fjernet signaler... Jeg kigger på S-tog og øst området.

Næstved-Nykøbing F er der fjernet mange, hvis ikke alle signaler. Jeg mener også der er fjernet en del mellem Næstved-Køge.
Mellem Næstved og Køge (inklusiv) er ikke fjernt nogen signaler. Jeg har set nogle få signaler, som er fjernet i Køge. Syd for Vordingborg er der mange af signalerne fjernet i forbindelse med ombygning af Nykøbing F og anlæg af dobbeltspor - så det er gjort via et andet projekt.

Citat fra: Per Holm Dato  2/04-26, 13:29De sidste gamle signaler var vel dem fra Borris som i 2002 blev pillet ned?

Hvis de gamle signaler der dem, der er blevet brugt indtil det digitale system blev altiveret, så står der stadig nogle oldinge i Horsens bla. :)

Men er der nogen, der har nogen til salg herinde? :-)

Søger div. tog-signaler
Af 1993matias, Kh. 2/04-26, 20:14.
Jeg har været i kontakt med BaneDanmark, hvor de afviser at sælge til private (dog uden en begrundelse). De vendte aldrig tilbage på mit spørgsmål om, hvilken skrothandler (eller lignende), de bruger.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Jeg ville også ønske mig et PU-signal, der kunne være et flot møbel på mit kontor.

Men som jeg husker det fra sidst det var oppe, er problemet at en lang række af de ældre signaler har en masse bly i sig - herunder i malingen. Da der ikke er styr på hvilke signaler der er bly-frie, er det besluttet at ingen af dem må sælges til andet end omsmeltning.

Desværre.

Citat fra: bjarkemm Dato  3/04-26, 09:41Jeg ville også ønske mig et PU-signal, der kunne være et flot møbel på mit kontor.

Men som jeg husker det fra sidst det var oppe, er problemet at en lang række af de ældre signaler har en masse bly i sig - herunder i malingen. Da der ikke er styr på hvilke signaler der er bly-frie, er det besluttet at ingen af dem må sælges til andet end omsmeltning.

Desværre.

Det er korrekt, at der er mange der er blymalet, men dette kan man dog gøre noget ved, ved at tilføre et nyt lag almindelig maling ovenpå. Det forsejler det farlige maling

Søger div. tog-signaler
Af Frank A. 5/04-26, 10:46.
En mulighed kunne være at få et metalværksted til at lave en efterligning. En hurtig google-søgning på modelbanefolkets danske signaler ledte mig til nogle super grundige beskrivelser med mål mm. Prøv at se her :

https://www.blokposten.dk/sikr/sign/dag/sign-dag.htm

PU-signaler:
https://www.blokposten.dk/sikr/sign/dag/sign-pu.htm

DV-signaler:
https://www.blokposten.dk/sikr/sign/dag/sign-dv.htm

Hovedsignaler:
https://www.blokposten.dk/sikr/sign/dag/sign-h.htm

En fin detalje er, at når du har målene kan du lave en bestilling hvor signalets størrelse skaleres til dit behov.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak