Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Indvidelse af Ny Kastrup lufthavn station (uge 18)
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Citat fra: Henning Makholm Dato 27/04-26, 17:11En del af "problemet" er at selv om der er bygget nye perroner, er sporanlægget stadig det samme som blev designet til en adskillelse af person- og godstrafik. Det er heller ikke muligt at køre fra spor 2 mod Sverige uden at blokere det vestgående hovedspor.

Planen var at bygge to transversaler for at opnå "fuld retningsdrift". Jeg ved ikke om disse transversaler allerede er etableret og afventer ETCS, om de er droppet eller om de endnu ikke er etableret.

Det man kører med nu er det der er kaldt for "reduceret retningsdrift".

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Ifølge de sporspærringer jeg har set på banedanmarks netredegørelse.
Så kommer transversalerne som noget af det sidste.

Der bliver spærret i forlængelsen af spor 1 og 2 ud mod Sverige fra i dag og de næste par måneder, hvor transversalen til kørsel fra spor 2 til spor 1 mod Sverige bliver lagt i, og køreledningsanlægget ombygges. Selve transversalen bliver dog ikke taget i brug før udrulningen af ETCS.

Det betyder så imens dette arbejde foregår, at alle tog til/fra Sverige benytter spor 11 og 12, mens tog til/fra Klargøringscenteret benytter spor 1 og 2. Man har endnu ikke lagt sig fast på en sporbenyttelse i normal drift, udover at tog til/fra Sverige logisk nok som udgangspunkt bruger spor 1 mod Sverige og spor 12 mod København.

Citat fra: RasmusD Dato 27/04-26, 17:57Regionaltoget mod Slagelse 18:05 (der kører over Vigerslev og ikke kommer til København H) kører fra spor 2. Det skal også op mod klargøringscenteret for at vende, men jeg vil tro at de måske vender det allerede i spor 60 for at spare tid.
Nu findes der ikke noget spor 60 i Kastrup, men udgangspunktet er at alle tog skal som minimum helt ud i spor 31-36 da der skiftes personale. Derudover holder materiellet en times tid, så det er ikke samme materiel der ankommer :52 og afgår :05. Det sker dog en sjælden gang imellem at den plan ændres og man vender ved perron i Kastrup.

Ja, så må vi vente på den endelige løsning. Det naturlige havde været at bygge en bred perron mellem spor 11 pg 12, så de rejsende mod Kh kunne vente og tage første tog uanset spor. Nu har man sparet nogle penge og gjort stationen følsom for ændringer i didste øjeblik. Det tager 4-5 minutter at skifte perron.
Men kundevenlighed må vige for økonomien. Det ser vi også i Hillerød, hvor man sparer en gangtunnel bort.

Citat fra: sil1207 Dato 28/04-26, 04:22Det betyder så imens dette arbejde foregår, at alle tog til/fra Sverige benytter spor 11 og 12, mens tog til/fra Klargøringscenteret benytter spor 1 og 2. Man har endnu ikke lagt sig fast på en sporbenyttelse i normal drift, udover at tog til/fra Sverige logisk nok som udgangspunkt bruger spor 1 mod Sverige og spor 12 mod København.

Faktisk giver spor 2 til tog mod Sverige og tog til klargøringscentret i spor 1 en mindre konflikt ud mod klargøringscentret. Så helt logisk er det ikke, men det giver så kun mening at bruge spor 2 til tog til Sverige hvis hastigheden på transversalerne er høj nok.

Citat fra: sil1207 Dato 28/04-26, 04:22Nu findes der ikke noget spor 60 i Kastrup, men udgangspunktet er at alle tog skal som minimum helt ud i spor 31-36 da der skiftes personale. Derudover holder materiellet en times tid, så det er ikke samme materiel der ankommer :52 og afgår :05. Det sker dog en sjælden gang imellem at den plan ændres og man vender ved perron i Kastrup.

Jeg fik lige læst galt i TIB i farten 😅 jeg mener selvfølgelig spor 42. Det er indrettet med standsningsmærker til hurtig vending, så man ikke behøver køre helt op i 30'erne.

Som en del af åbningen bliver der fortalt at der bliver plads til yderligere 10 tog i timen til Lufthavnen. Kan man gå ud fra at dette formentligt kun bliver flere Øresundstog, for hvis jeg selv skulle ønske noget, så skulle de give Lufthavn-Slagelse toget 30 min drift i det mindste.

Vh Enzo Rosenhoff 🙂

Det kommer vel an på så meget. Der er også ønske om tog til lufthavnen fra Kystbanen igen, men så kommer det jo an på kapaciteten der. Slagelse–Roskilde–Ny Ellebjerg–Lufthavnen virker dog oplagt, da det vel kører udenom flaskehalsene ved hovedbanen

Citat fra: mpp Dato 29/04-26, 14:14Det kommer vel an på så meget. Der er også ønske om tog til lufthavnen fra Kystbanen igen, men så kommer det jo an på kapaciteten der. Slagelse–Roskilde–Ny Ellebjerg–Lufthavnen virker dog oplagt, da det vel kører udenom flaskehalsene ved hovedbanen
Det er fordi Kbh H er en (3 + 1) endestation (Kopfbahnhof). Hvis man byggede en bane i tunnel ud af nordenden af den til ca. Tårnby Station ville den være en 2 + 2 Station uden flaskehals problemer, og de ekstra tog over København S mod Kastrup kunne spares væk.

Indvidelse af Ny Kastrup lufthavn station (uge 18)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/04-26, 15:20.
Seneste redigering: 29/04-26, 15:25 af Per Holm
Foreløbig er stationen jo slet ikke i nærheden af at være færdig.

Det vil tidligst blive næste forår at der er ilagt en transversal Cph sporene 1-2 og transversalen og alt andet strkn. 11 Phm-(Ig)/(Kh) er kommet under ERTMS-kontrol.

På det tidspunkt vil det nye område med sporskifter SE for Ig (overhalings- og vendestationen) stadig være under udførelse - på godt og ondt.

Men der har da været forlydender om at den "direkte" forbindelse Od/Sg-Cph ad Sydlig Jernbanekorridor er ønsket tildelt 6 kanaler i timen. Måske lidt optimistisk men selv med to kanaler i timen vil turen direkte til Nel kunne blive et tiltrækkende alternativ til at skulle ind over det centrale København.

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Time will tell Dato 28/04-26, 08:29
Citat fra: sil1207 Dato 28/04-26, 04:22Det betyder så imens dette arbejde foregår, at alle tog til/fra Sverige benytter spor 11 og 12, mens tog til/fra Klargøringscenteret benytter spor 1 og 2. Man har endnu ikke lagt sig fast på en sporbenyttelse i normal drift, udover at tog til/fra Sverige logisk nok som udgangspunkt bruger spor 1 mod Sverige og spor 12 mod København.

Faktisk giver spor 2 til tog mod Sverige og tog til klargøringscentret i spor 1 en mindre konflikt ud mod klargøringscentret. Så helt logisk er det ikke, men det giver så kun mening at bruge spor 2 til tog til Sverige hvis hastigheden på transversalerne er høj nok.
Mit oplæg var også kun ment som når sporspærringerne i spor 1 og 2 hæves her til juni, så kun i perioden frem til at Kastrup overgår til ETCS og sporlayoutet kan benyttes fuldt ud. Det fik jeg dog ikke formuleret på nogen måde  :)

Men du har ret i at spor 2 mod Sverige og spor 1 til afsluttende tog giver bedre mening når det kommer til rangeringen til klargøringscentret. De eksisterende transversaler tættest på perronerne mod vest er til 60 km/t. Det er nok ikke et problem i sig selv. Jeg ved dog ikke hvad hastigheden bliver i den nye østlige transversal.

Citat fra: DRT Dato 29/04-26, 14:02Som en del af åbningen bliver der fortalt at der bliver plads til yderligere 10 tog i timen til Lufthavnen. Kan man gå ud fra at dette formentligt kun bliver flere Øresundstog, for hvis jeg selv skulle ønske noget, så skulle de give Lufthavn-Slagelse toget 30 min drift i det mindste.

Gad vide om det så er 5 pr retning eller 10 pr retning, og om det tager højde for kapacitetsbegrænsninger på resten af Øresundsbanen.

Citat fra: Per Holm Dato 29/04-26, 15:20Men der har da været forlydender om at den "direkte" forbindelse Od/Sg-Cph ad Sydlig Jernbanekorridor er ønsket tildelt 6 kanaler i timen. Måske lidt optimistisk men selv med to kanaler i timen vil turen direkte til Nel kunne blive et tiltrækkende alternativ til at skulle ind over det centrale København.

Hvis der skal køre 6 tog i timen via Ring Syd (hvilket jo slet ikke er en garanti), hvad har man så tænkt sig at gøre med de nuværende tog fra Hovedbanegården ud af Vestbanen? Jeg kan se at der lige nu kører 6 tog i timen i myldretiden mellem København H og Roskilde, men for kun et par år tilbage har man i myldretiden kunnet komme helt op på 9 passagertog mellem København H og Roskilde hver time.

12 tog i timen (6 til Lufthavnen og 6 til Hovedbanegården) burde være til at håndtere, men 15 tog kunne godt gå hen og blive stramt - særligt når der også skal være plads til 2 godstogskanaler.

Citat fra: anho Dato 29/04-26, 23:11Hvis der skal køre 6 tog i timen via Ring Syd (hvilket jo slet ikke er en garanti), hvad har man så tænkt sig at gøre med de nuværende tog fra Hovedbanegården ud af Vestbanen? Jeg kan se at der lige nu kører 6 tog i timen i myldretiden mellem København H og Roskilde, men for kun et par år tilbage har man i myldretiden kunnet komme helt op på 9 passagertog mellem København H og Roskilde hver time.

12 tog i timen (6 til Lufthavnen og 6 til Hovedbanegården) burde være til at håndtere, men 15 tog kunne godt gå hen og blive stramt - særligt når der også skal være plads til 2 godstogskanaler.

Den fulde "Ring Syd" plan indbefattede tre nye tog pr. time og omlægning af to eksisterende tog fra København H til lufthavnen. Indtil videre har man blot omlagt København-Slagelse togene til lufthavnen.

Ring Syd togene ville ikke standse i Tårnby pga. kapacitetsforhold, da Ørestad også ville skulle udbygges med to ekstra perronspor ligesom Glostrup, for at sikre samtidig ind- og udkørsel.

Ring Syd er dog også betinget af at man ikke inddrager to af de fire strækningsspor til S-tog mellem Høje Taastrup og Roskilde.

Her et linjediagram fra beslutningsgrundlaget fra 2017 uden godstog - det er den øverste blå linje der kører idag:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Indvidelse af Ny Kastrup lufthavn station (uge 18)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/04-26, 06:44.
Mon ikke deltagerne i NJS årsmøde i tirsdags, i forbindelse med hvilket DSBs fremtidsplaner blev præsenteret, nu har den nyeste og mest aktuelle viden på området?

Vi kan håbe at den viden på et tidspunkt flyder videre til os andre her i forum ...

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: andersj Dato 22/04-26, 14:39Indvielsen finder sted på mandag og ifølge pressemeddelelsen vil perronerne blive taget i brug allerede samme eftermiddag.

Pressemeddelelse fra Sund & Bælt: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/14891409/invitation-til-pressen-sund-and-baelt-indvier-udvidelsen-af-kobenhavns-lufthavns-station-mandag-den-27-april?publisherId=13559443&lang=da

..... og siden har vi herinde kunnet nyde godt af div. analyser af, hvad man kan - og ikke kan - få ud af den "nye" station, når den er helt færdig.

Og imens har jeg tænkt på, om ikke vore læsere "vest for Valby Bakke" kunne tænke sig at se nogle fotos af det nyindviede perronanlæg m.v. således, at også de kan få syn for sagn.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 [2] 3 4
ContecRailVeterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak