Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Indvidelse af Ny Kastrup lufthavn station (uge 18)
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Det er sjovt at Sund & Bælt holder fast i de gamle hvide ure, når alt andet aptering på de nye perroner er standard DSB/Banedanmark udstyr. Derudover benytter Sund & Bælt også køreledningsmaster i rustfrit stål, mens Banedanmark benytter corten stål. Dog er masterne på Storbæltsbroen også i corten stål.

Her et pressefoto fra Sund & Bælt:

Anders

Citat fra: andersj Dato  1/05-26, 10:49Det er sjovt at Sund & Bælt holder fast i de gamle hvide ure, når alt andet aptering på de nye perroner er standard DSB/Banedanmark udstyr.
Måske de bare har en medarbejder der forstår at brugervenlighed i godt design trumfer skiftende modeluner? Prøv at sammenligne med billedet øverst i denne artikel, hvor uret har nogenlunde samme vinkel og position i forhold til fotografen. Jeg ved godt hvilket ur jeg har nemmest ved at aflæse.

Citat fra: AndreasM Dato  1/05-26, 11:04
Citat fra: andersj Dato  1/05-26, 10:49Det er sjovt at Sund & Bælt holder fast i de gamle hvide ure, når alt andet aptering på de nye perroner er standard DSB/Banedanmark udstyr.
Måske de bare har en medarbejder der forstår at brugervenlighed i godt design trumfer skiftende modeluner? Prøv at sammenligne med billedet øverst i denne artikel, hvor uret har nogenlunde samme vinkel og position i forhold til fotografen. Jeg ved godt hvilket ur jeg har nemmest ved at aflæse.

"Dark mode" er på ingen måde en modelune..

Jeg kan slet ikke bruge hverken min telefon eller mac hvis de ikke er skiftet til dark mode :) (Ja jeg ved godt det ikke 1:1 er det samme som et fysisk ur, men indtil en skør forsker kan lave et fysisk ur, der kan lave det samme farveskift, må man jo vælge..)

Citat fra: mikkelwf Dato  1/05-26, 11:14"Dark mode" er på ingen måde en modelune..

Jeg kan slet ikke bruge hverken min telefon eller mac hvis de ikke er skiftet til dark mode :) (Ja jeg ved godt det ikke 1:1 er det samme som et fysisk ur, men indtil en skør forsker kan lave et fysisk ur, der kan lave det samme farveskift, må man jo vælge..)
Jo, det er i den grad et modelune når man tror man bare kan overføre skærmdesign til et fysisk objekt og slippe godt afsted med det, og det skriver du jo reelt også selv.

Citat fra: mikkelwf Dato  1/05-26, 11:14

Det er bevisligt mindre synligt...

Citat fra: AndreasM Dato  1/05-26, 11:24
Citat fra: mikkelwf Dato  1/05-26, 11:14"Dark mode" er på ingen måde en modelune..

Jo, det er i den grad et modelune når man tror man bare kan overføre skærmdesign til et fysisk objekt og slippe godt afsted med det, og det skriver du jo reelt også selv.

Jeg skriver intet om at jeg forestrækker mørkt eller lyst fysisk design. "Man" her refererer her til hhv. BDK og Sund og Bælt.

Citat fra: pjl Dato  1/05-26, 11:36

Det er bevisligt mindre synligt...

Det er intet bevis i din udtalelse - men det er jo ligesom det plejer at være med dig..

Citat fra: mikkelwf Dato  1/05-26, 12:05
Citat fra: pjl Dato  1/05-26, 11:36

Det er intet bevis i din udtalelse - men det er jo ligesom det plejer at være med dig..

Hvor er det synd for dig at du ikke kan google, men i og med kontrasten er lavere, gør det læsbarhedem værre, har du viden om UI ved du også at "det skal man holde sig fra": https://medium.com/@h_locke/why-dark-mode-causes-more-accessibility-issues-than-it-solves-54cddf6466f5

Ej at forglemme, at Sund&Bælt har et budget der er prioriteret noget anderledes. Den overdækkede del af CPH Lufthavn er ikke just i indfarvet beton, men i travertin, som de selv tog ned og valgte fysisk sammen med granitfliserne på gulvet. Der må fx heller ikke hænge reklamer på væggene og arkitekterne bag har et nært forhold til Lufthavnen generelt.

Hvis der skulle travertin på væggene på alle stationer, ville vores tanker om skandaler hos Banedanmark være udelukkende om det :D

Og det viser jo blot, at uanset hvad man vælger vil der være nogle, der af den ene eller den anden grund foretrækker det modsatte...

Indvidelse af Ny Kastrup lufthavn station (uge 18)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/05-26, 18:52.
Citat fra: banemanden Dato  2/05-26, 14:58Hvis der skulle travertin på væggene på alle stationer, ville vores tanker om skandaler hos Banedanmark være udelukkende om det :D

Lad os nu først se nogle kalkulationer.

Jeg husker i midt-firserne en minister blev ålet for en luksuriøs belægning i stedet for simpel linoleum i lufthavnens midterste finger. Da tallene så kom på bordet viste det sig af linoleum skulle fornys tre gange i marmorens levetid og derved samlet ville blive meget dyrere.

Den dyreste løsning var derfor den billigste.

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: banemanden Dato  2/05-26, 14:58Ej at forglemme, at Sund&Bælt har et budget der er prioriteret noget anderledes. Den overdækkede del af CPH Lufthavn er ikke just i indfarvet beton, men i travertin, som de selv tog ned og valgte fysisk sammen med granitfliserne på gulvet. Der må fx heller ikke hænge reklamer på væggene og arkitekterne bag har et nært forhold til Lufthavnen generelt.

Hvis der skulle travertin på væggene på alle stationer, ville vores tanker om skandaler hos Banedanmark være udelukkende om det :D
Måske har de bare generelt en anden holdning til deres infrastruktur. Hvis man kører en tur ude i landskabet, så kan man stort set altid finde rester efter større eller mindre sporarbejder langs Banedanmarks strækninger, gamle sveller og lignende. Strækningen over Amager står altid velfriseret, og sådanne efterladenskaber er påtalt og fjernet med det samme. Som Per skriver, det koster nok på den korte bane og vindes på den lange.

Citat fra: Per Holm Dato  2/05-26, 18:52
Citat fra: banemanden Dato  2/05-26, 14:58Hvis der skulle travertin på væggene på alle stationer, ville vores tanker om skandaler hos Banedanmark være udelukkende om det :D

Lad os nu først se nogle kalkulationer.

Jeg husker i midt-firserne en minister blev ålet for en luksuriøs belægning i stedet for simpel linoleum i lufthavnens midterste finger. Da tallene så kom på bordet viste det sig af linoleum skulle fornys tre gange i marmorens levetid og derved samlet ville blive meget dyrere.

Den dyreste løsning var derfor den billigste.

"Luksuriøs belægning" vs linoleum er jeg ikke sikker på, vil være modsvarende til en væg af beton og en væg af travertin.

Citat fra: AndreasM Dato  2/05-26, 21:30
Citat fra: banemanden Dato  2/05-26, 14:58Ej at forglemme, at Sund&Bælt har et budget der er prioriteret noget anderledes. Den overdækkede del af CPH Lufthavn er ikke just i indfarvet beton, men i travertin, som de selv tog ned og valgte fysisk sammen med granitfliserne på gulvet. Der må fx heller ikke hænge reklamer på væggene og arkitekterne bag har et nært forhold til Lufthavnen generelt.

Måske har de bare generelt en anden holdning til deres infrastruktur. Hvis man kører en tur ude i landskabet, så kan man stort set altid finde rester efter større eller mindre sporarbejder langs Banedanmarks strækninger, gamle sveller og lignende. Strækningen over Amager står altid velfriseret, og sådanne efterladenskaber er påtalt og fjernet med det samme. Som Per skriver, det koster nok på den korte bane og vindes på den lange.

Den står "velfriseret" fordi der ikke er plads til at lægge sveller langs sporet. Til gengæld måtte man forhandle med dem i lidt over 3 år om at få skiftet billedrørsskærmene på stationerne ud, så de lignede de øvrige i landet. Sund&bælt forstod ikke helt, hvorfor det var nødvendigt ikke at have defekte skærme hængende du ikke længere kunne købe. Og når strækningen er plaget af fejl, på signaler, kabler, strøm og ledninger er det ikke fordi det er prioriteret højt.

Men omvendt kan man jo sige, at Ørestad St. Og CPH Lufthavn vel har bevist sit værd hver især. Både travertin og beton har overlevet uden at fordyre sig selv yderligere i levetiden. Mon ikke også de nye perroner overlever uden det store vedligehold?

Men sådan kan vi både finde ost og huller i alting :) Min pointe var nu, og er stadig, selv efter jeres input, at de har et væsentligt andet budget end mand andetsteds har haft til at lave fx Vinge St.

Indvidelse af Ny Kastrup lufthavn station (uge 18)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/05-26, 10:48.
Seneste redigering: 3/05-26, 10:50 af Per Holm
Citat fra: banemanden Dato  3/05-26, 07:56Men sådan kan vi både finde ost og huller i alting :)

" ♫ ... dann fliegen gleich ♫ die Löcher ...   ♫ "

Jeg lægger ikke halsen på blokken for at materialevalget er helt nøjagtigt refereret men husker at Jens Bilgrav-Nielsen efterhånden var blevet tilspurgt så mange gange at han efterhånden kunne beløbene udenad.

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak