Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- hvorfor er jernbanen så sårbar
Gå ned Sider:[1] 2 3
En nedrevet ledning, og det er breaking news, at det halve af landet er i kaos. Man tør dårligt tænke på , hvordan det ville være hvis de potentielle stigninger i passagertal allerede var blevet en realitet.

Er det bare sådan det er? Er det det samme i andre lande? eller prioriterer man ikke robusthed i danmark? Hvad skal vi overhovedet med alle de ledninger, når batteritog kan præstere konstant bedre?

Citat fra: ThomasTT Dato 15/04-26, 01:52En nedrevet ledning, og det er breaking news, at det halve af landet er i kaos. Man tør dårligt tænke på , hvordan det ville være hvis de potentielle stigninger i passagertal allerede var blevet en realitet.

Er det bare sådan det er? Er det det samme i andre lande? eller prioriterer man ikke robusthed i danmark? Hvad skal vi overhovedet med alle de ledninger, når batteritog kan præstere konstant bedre?
Det eneste jeg tror man kan gøre det er at firespor eller byg dublerende baner. Så hvis f.eks. der er nedrevet køreledninger i den ene bane så kan man bare flyt tog til at køre i den anden.

hvorfor er jernbanen så sårbar
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 15/04-26, 07:04.
Citat fra: mgameing123 Dato 15/04-26, 06:57Så hvis f.eks. der er nedrevet køreledninger i den ene bane så kan man bare flyt tog til at køre i den anden.
Nutidens sikkerhed ved arbejde på banen vil ikke tillade tog, der passerer arbejdsstedet med 250 km/t i nabosporet. Og er ledningerne revet rigtigt ned så de ligger på jorden ligger de højst sandsynligt i nabosporene også.

Gårsdages hændelse var også helt i særklasse. Det var ikke en nedreven køreledning, der lammede al togtrafikken - den var bare et symptom på det rigtige problem. Nemlig en fejl på en køreledning et andet sted, der så forårsagede skader på alle de el-tog, der kørte under den. Og nogle af disse tog med skadede strømaftagere rev så køreledninger ned.

Derfor stoppede man alle elektriske tog. Fordi man ikke vidste hvor den bagvedliggende fejl var, eller hvor mange eltog der potentielt var blevet skadet af den. Så for at undgå yderligere skader, standsede de alt.

Jernbanen er heftigt optimeret og effektiv, hvilker er godt til dagligt men giver ekstra udfordringer ved store nedbrud. Men denne her type hændelse er vist aldrig sket før i Danmark. Nok kan jernbanen være sårbar, men jeg ved ikke om den er særligt. Jeg har da engang stået i Heathrow lufthavn og konstateret at mit - og samtlige andre - fly var aflyst på grund af tåge, og der stod man i kø i 5 timer bare for at komme ud af afgangsterminalen.

Citat fra: RasmusD Dato 15/04-26, 07:22Men denne her type hændelse er vist aldrig sket før i Danmark.
Jeg kan huske, at en fejl i tunnelen ved Svanemøllen, også medførte at man lukkede S-tog ned i nogle timer indtil fejlen blev fundet. Her var skete det en formiddag og det blev opdaget så hurtig at trafikken kun i mindre grad blev påvirket i mindre grad om eftermiddagen. Men her var det overvågningen, som fangede fejl i kulbanerne, så vidt jeg kan huske, medførte det ikke en køreledningsnedfald.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/04-26, 07:04
Citat fra: mgameing123 Dato 15/04-26, 06:57Så hvis f.eks. der er nedrevet køreledninger i den ene bane så kan man bare flyt tog til at køre i den anden.
Nutidens sikkerhed ved arbejde på banen vil ikke tillade tog, der passerer arbejdsstedet med 250 km/t i nabosporet. Og er ledningerne revet rigtigt ned så de ligger på jorden ligger de højst sandsynligt i nabosporene også.
Jeg taler ikke om dobbeltsporret jernbaner. Jeg taler om en bane som Hovedgård - Hasselager eller Vestfyn højhastighed. Hvis der på problemer ved f.eks. Skanderborg så kan man bare indsæt togbusser til dem der skal til Skanderborg imens alle andre tog kan køre via Hovedgård - Hasselager.

Citat fra: mgameing123 Dato 15/04-26, 10:51
Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/04-26, 07:04
Citat fra: mgameing123 Dato 15/04-26, 06:57Så hvis f.eks. der er nedrevet køreledninger i den ene bane så kan man bare flyt tog til at køre i den anden.
Nutidens sikkerhed ved arbejde på banen vil ikke tillade tog, der passerer arbejdsstedet med 250 km/t i nabosporet. Og er ledningerne revet rigtigt ned så de ligger på jorden ligger de højst sandsynligt i nabosporene også.
Jeg taler ikke om dobbeltsporret jernbaner. Jeg taler om en bane som Hovedgård - Hasselager eller Vestfyn højhastighed. Hvis der på problemer ved f.eks. Skanderborg så kan man bare indsæt togbusser til dem der skal til Skanderborg imens alle andre tog kan køre via Hovedgård - Hasselager.

Det ville uden tvivl forbedre resiliensen i forhold til mange problemer, men det ville bare ikke have hjulpet på gårsdagens problem. De nedrevne ledninger ved Ringsted og København blev hurtigt identificeret og kunne så fikses. Men man kunne stadig ikke køre tog på Sjælland overhovedet, for man vidste ikke hvor fejlen sad!

Den sad så ude et sted på Vestsjælland, langt væk fra der hvor ledningerne var blevet revet ned. Når man ingen anelse har om hvor fejlen er opstået, så hjælper ekstra parallelle baner intet, for fejlen kunne jo være på enhver af dem.

Citat fra: anho Dato 15/04-26, 11:02
Citat fra: mgameing123 Dato 15/04-26, 10:51
Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/04-26, 07:04
Citat fra: mgameing123 Dato 15/04-26, 06:57Så hvis f.eks. der er nedrevet køreledninger i den ene bane så kan man bare flyt tog til at køre i den anden.
Nutidens sikkerhed ved arbejde på banen vil ikke tillade tog, der passerer arbejdsstedet med 250 km/t i nabosporet. Og er ledningerne revet rigtigt ned så de ligger på jorden ligger de højst sandsynligt i nabosporene også.
Jeg taler ikke om dobbeltsporret jernbaner. Jeg taler om en bane som Hovedgård - Hasselager eller Vestfyn højhastighed. Hvis der på problemer ved f.eks. Skanderborg så kan man bare indsæt togbusser til dem der skal til Skanderborg imens alle andre tog kan køre via Hovedgård - Hasselager.

Det ville uden tvivl forbedre resiliensen i forhold til mange problemer, men det ville bare ikke have hjulpet på gårsdagens problem. De nedrevne ledninger ved Ringsted og København blev hurtigt identificeret og kunne så fikses. Men man kunne stadig ikke køre tog på Sjælland overhovedet, for man vidste ikke hvor fejlen sad!

Den sad så ude et sted på Vestsjælland, langt væk fra der hvor ledningerne var blevet revet ned. Når man ingen anelse har om hvor fejlen er opstået, så hjælper ekstra parallelle baner intet, for fejlen kunne jo være på enhver af dem.
Men også generelt imens der er sporarbejde så gøre det tingene meget lettere ved at man kan "bare" send togene på parallelle banen.

Citat fra: mgameing123 Dato 15/04-26, 12:56Men også generelt imens der er sporarbejde så gøre det tingene meget lettere ved at man kan "bare" send togene på parallelle banen.

Det gør man også. Har man dobbeltspor kan man arbejde på et enkelt spor og er der 4 spor, laver man oftest sporarbejdet, så man har 2 spor åbne. Det gør det dog ikke problemløst for passagerene, da man jo har planlagt den almindelige trafik efter hvor mange spor der er, så færre spor leder til færre tog, forsinkelser eller en anden serviceforringelse.

Citat fra: mpp Dato 15/04-26, 13:12
Citat fra: mgameing123 Dato 15/04-26, 12:56Men også generelt imens der er sporarbejde så gøre det tingene meget lettere ved at man kan "bare" send togene på parallelle banen.

Det gør man også. Har man dobbeltspor kan man arbejde på et enkelt spor og er der 4 spor, laver man oftest sporarbejdet, så man har 2 spor åbne. Det gør det dog ikke problemløst for passagerene, da man jo har planlagt den almindelige trafik efter hvor mange spor der er, så færre spor leder til færre tog, forsinkelser eller en anden serviceforringelse.
Bedre end togbusser siger passagertallene.

Citat fra: ThomasTT Dato 15/04-26, 01:52En nedrevet ledning, og det er breaking news, at det halve af landet er i kaos. Man tør dårligt tænke på , hvordan det ville være hvis de potentielle stigninger i passagertal allerede var blevet en realitet.

Er det bare sådan det er? Er det det samme i andre lande? eller prioriterer man ikke robusthed i danmark? Hvad skal vi overhovedet med alle de ledninger, når batteritog kan præstere konstant bedre?


Resiliens kræver redundans. Redundans koster penge. Det danske politiske system har ikke prioriteret at investere i redundans og resiliens af de danske jernbaner.

Præcis ligesom det politiske system ikke har prioriteret at lave to parallelle motorveje, så der altid er en ledig, hvis den anden er spærret.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/04-26, 07:04
Citat fra: mgameing123 Dato 15/04-26, 06:57Så hvis f.eks. der er nedrevet køreledninger i den ene bane så kan man bare flyt tog til at køre i den anden.
Nutidens sikkerhed ved arbejde på banen vil ikke tillade tog, der passerer arbejdsstedet med 250 km/t i nabosporet. Og er ledningerne revet rigtigt ned så de ligger på jorden ligger de højst sandsynligt i nabosporene også.

Øhh, jo. Man kan godt arbejde i sporet, selvom der er drift i nabosporet.
Man skal blot have korrekt sikkerhedsafstand.

Og 250kmt køres der ikke i DK, der er spor bygget til 250kmt, men det vedligeholdes kun til 200kmt.

Citat fra: Pawn Dato 15/04-26, 23:31
Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/04-26, 07:04
Citat fra: mgameing123 Dato 15/04-26, 06:57Så hvis f.eks. der er nedrevet køreledninger i den ene bane så kan man bare flyt tog til at køre i den anden.
Nutidens sikkerhed ved arbejde på banen vil ikke tillade tog, der passerer arbejdsstedet med 250 km/t i nabosporet. Og er ledningerne revet rigtigt ned så de ligger på jorden ligger de højst sandsynligt i nabosporene også.

Øhh, jo. Man kan godt arbejde i sporet, selvom der er drift i nabosporet.
Man skal blot have korrekt sikkerhedsafstand.

Og 250kmt køres der ikke i DK, der er spor bygget til 250kmt, men det vedligeholdes kun til 200kmt.
Øh mener du det?
Bygger man til 250 kmt, men sidenhen "forfalder" vedligeholdelse er kun til 200 kmt.
Så man kun må kører 200 kmt?
Altså hurtigt en permanent hastighed nedsættelse.

At man ikke har materiel til 250 er en anden snak.

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 15/04-26, 22:50Præcis ligesom det politiske system ikke har prioriteret at lave to parallelle motorveje, så der altid er en ledig, hvis den anden er spærret.
Hvis en motorvej lukkes, kan man køre udenom ad andre veje. Det samme ses på jernbanerne i Sverige eller Tyskland, hvor man blot kører en omvej ad mindre baner.

Desværre har man i Danmark en jernbanestruktur, der mest af alt ligner en lang hovedbane (København - Ålborg) med en masse sidebaner (f.eks. til Esbjerg, Struer eller Nykøbing F). Der er stort set ikke muligheder for at "køre udenom" med undtagelse af strækningen København - Ringsted/Næstved. Er der derfor lukket et sted vest for Ringsted, så er der altså helt lukket.
En bonus ved at bygge parallelle baner for højhastighed er jo så, at man har en god omkørselsmulighed ved hændelser. Det er selvfølgelig ikke det, der skal styre anlægget af nye baner, men det giver en tiltrængt robusthed i systemet.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Gå op Sider:[1] 2 3

LNJ SM 13

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak