Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB overvejer længere rejsetid og færre tog for at overholde tidsplaner
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: mikkelwf Dato  3/06-26, 05:35
Citat fra: pjl Dato  2/06-26, 19:42SÅ er vi der igen, har du set/prøvet den store acceleration i MR ver. 2? Jeg har ikke...

Kunne du ikke, for læsbarheden, og for andre nemmere kan forstå dine (nogle gange lettere famlende pointer), holde dig til at toget hedder IC5, og ikke RE5 eller MR v2, eller hvad fanden du finder på af øgenavne næste gang.

Du hjælper ikke ligefrem dig selv, eller dine pointer, med den adfærd.
(Og ja, vi har vist alle sammen fattet du hader dét tog).

Du forstod den endda.

Citat fra: pjl Dato  3/06-26, 09:08
Citat fra: pjl Dato  2/06-26, 19:42SÅ er vi der igen, har du set/prøvet den store acceleration i MR ver. 2? Jeg har ikke...

Kunne du ikke, for læsbarheden, og for andre nemmere kan forstå dine (nogle gange lettere famlende pointer), holde dig til at toget hedder IC5, og ikke RE5 eller MR v2, eller hvad fanden du finder på af øgenavne næste gang.

Du forstod den endda.
Men det gjordt jeg ikke indtil han oversat det til noget vi alle kan forstå.

Citat fra: mgameing123 Dato  4/06-26, 13:47

Du forstod den endda.

Hørt. Skal nok tale ordentligt om DSB og deres tog, det går nogle op i...

Citat fra: pjl Dato  4/06-26, 20:15
Citat fra: mgameing123 Dato  4/06-26, 13:47

Du forstod den endda.

Hørt. Skal nok tale ordentligt om DSB og deres tog, det går nogle op i...
Det er ikke fordi folk siger du skal tale positiv om dem. Altså jeg tror hellere ikke på at IC5 kommer til at være et godt tog undtaget dens accelerationsevner. Den elendig komfort i Talgo virkelig for mig til at bekymre mig om hvordan komforten i IC5 kommer til at være.

Noget jeg har tænkt over er Banedanmarks disponeringsregel "et rettidigt tog har retten til at forblive rettidigt" der ofte har nogle negative konsekvenser.

På Aarhus-Aalborg har det ofte betydet at Arriva/GoCo får lov til at køre lige foran et lettere forsinket DSB-tog mellem Aarhus og Langå, hvilket øger DSB-togets forsinkelse betragteligt pga. standsningsmønsteret og tophastigheden for regionaltoget. Der vil i de fleste tilfælde også være væsentligt flere passagerer ombord på DSB-toget.
Med Nordjyske Jernbaners udvidelse til Hobro sker det samme nu også her, hvor regionaltoget afgår mod Aalborg ca. 6 minutter efter lyntoget efter planen. Er lyntoget forsinket mere end ca. 8 minutter så sendes NJ afsted først med stop på alle stationer og en tophastighed på 120 km/t. Det betyder samtidig også at forbindelsen mellem DSB og NJ i Hobro misses og folk får 1 times ekstra rejsetid. I går aftes kom det DSB-tog jeg var med lidt forsinket ud af Aarhus, men indhentede noget inden Hobro så vi nåede foran NJ. Jeg bemærkede at der sad 1 passager i NJ-toget da vi ankom til Hobro, mens der var en håndfuld der skiftede fra vores tog til NJ. 

I dagtimerne har NJ desuden en holdetid på 8 minutter i Aalborg, så det er ikke fordi at en senere afgang fra Hobro/Skørping forplanter sig nord for Aalborg. Kommer DSB-toget bag ved NJ betyder det til gengæld ofte en delaflysning Aalborg-Aalborg Lufthavn-Aalborg.

"Et rettidigt tog har retten til at forblive rettidigt" er sådan en rigtig skrivebordsstrategi der samtidig fjerner disponeringsretten hos medarbejderne ude i driften. Problemet er nok at man bliver målt på antal forsinkelser (2:59+ minutter) og ikke på den samlede forsinkelse i minutter. Det ville være bedre med en mere pragmatisk tilgang, hvor man vurderer konsekvenserne fra gang til gang. I nogle tilfælde er det rigtig at et rettidigt tog skal have prioritering over et forsinket tog, mens det i andre tilfælde skaber større forsinkelser for flere passagerer.

Anders

'Tog til tiden' eller 'Passagerer til tiden'.

Så det stik modsat ved Køge Nord.
Her får regionaltoget fra Køge  pænt lov til at vente.
Hvis der kommer et forsinket ic tog ind samtidig.

Citat fra: andersj Dato  7/06-26, 12:45Noget jeg har tænkt over er Banedanmarks disponeringsregel "et rettidigt tog har retten til at forblive rettidigt" der ofte har nogle negative konsekvenser.

På Aarhus-Aalborg har det ofte betydet at Arriva/GoCo får lov til at køre lige foran et lettere forsinket DSB-tog mellem Aarhus og Langå, hvilket øger DSB-togets forsinkelse betragteligt pga. standsningsmønsteret og tophastigheden for regionaltoget. Der vil i de fleste tilfælde også være væsentligt flere passagerer ombord på DSB-toget.
Med Nordjyske Jernbaners udvidelse til Hobro sker det samme nu også her, hvor regionaltoget afgår mod Aalborg ca. 6 minutter efter lyntoget efter planen. Er lyntoget forsinket mere end ca. 8 minutter så sendes NJ afsted først med stop på alle stationer og en tophastighed på 120 km/t. Det betyder samtidig også at forbindelsen mellem DSB og NJ i Hobro misses og folk får 1 times ekstra rejsetid. I går aftes kom det DSB-tog jeg var med lidt forsinket ud af Aarhus, men indhentede noget inden Hobro så vi nåede foran NJ. Jeg bemærkede at der sad 1 passager i NJ-toget da vi ankom til Hobro, mens der var en håndfuld der skiftede fra vores tog til NJ. 

I dagtimerne har NJ desuden en holdetid på 8 minutter i Aalborg, så det er ikke fordi at en senere afgang fra Hobro/Skørping forplanter sig nord for Aalborg. Kommer DSB-toget bag ved NJ betyder det til gengæld ofte en delaflysning Aalborg-Aalborg Lufthavn-Aalborg.

"Et rettidigt tog har retten til at forblive rettidigt" er sådan en rigtig skrivebordsstrategi der samtidig fjerner disponeringsretten hos medarbejderne ude i driften. Problemet er nok at man bliver målt på antal forsinkelser (2:59+ minutter) og ikke på den samlede forsinkelse i minutter. Det ville være bedre med en mere pragmatisk tilgang, hvor man vurderer konsekvenserne fra gang til gang. I nogle tilfælde er det rigtig at et rettidigt tog skal have prioritering over et forsinket tog, mens det i andre tilfælde skaber større forsinkelser for flere passagerer.
Dilemmaet er måske, hvis NJ bliver 'påtvunget' en forsinkelse,  som de er uden skyld i. Med den effekt det kan have på deres trafikstatistik og måske kontraktbetaling...

At gøre 3 minutter til målet på hele jernbanen og for alle tog er måske også at stramme den noget, specielt når det så betyder missede skift og 1 times forsinkelse for nogle passagerer. I Tyskland bruger man jo f.x. 15 minutter på fjernbanen og tit mærker man jo ikke 10-15 minutters forsinkelse ind i Aarhus eller København med mindre man så misser en forbindelse. Omvendt er det jo enormt kritisk for pendlere, der kun skal 1 eller 2 stop.

Citat fra: Krabsen Dato  7/06-26, 14:58Dilemmaet er måske, hvis NJ bliver 'påtvunget' en forsinkelse,  som de er uden skyld i. Med den effekt det kan have på deres trafikstatistik og måske kontraktbetaling...

Forsinkelsesårsager bliver dokumenteret og operatører hæfter ikke for forsinkelser der skyldes infrastrukturforvalteren.

Det er derfor man arbejder med både operatørpunktlighed (hvad er togselskabet selv skyld i) og kundepunktlighed (den samlede forsinkelse som kunden oplever uanset årsag).

Strategien er helt klart udarbejdet efter at reducere antallet af forsinkede tog og ikke reducere den samlede forsinkelse. Hvis NJ sendes 4 minutter forsinket fra Hobro efter et 10 minutter forsinket lyntog, så er Banedanmark pludselig skyld i forsinkelsen på NJ-toget grunden disponering. Om lyntoget så ankommer 10 minutter eller 25 minutter forsinket til Aalborg er ligegyldigt.

Citat fra: mpp Dato  7/06-26, 19:30At gøre 3 minutter til målet på hele jernbanen og for alle tog er måske også at stramme den noget, specielt når det så betyder missede skift og 1 times forsinkelse for nogle passagerer. I Tyskland bruger man jo f.x. 15 minutter på fjernbanen og tit mærker man jo ikke 10-15 minutters forsinkelse ind i Aarhus eller København med mindre man så misser en forbindelse. Omvendt er det jo enormt kritisk for pendlere, der kun skal 1 eller 2 stop.

I Tyskland gælder et tog efter 5:59 som forsinket i både fjern- og regionaltog. Der kan være strengere krav i eksempelvis S-Bahn netværk.

Anders

Citat fra: andersj Dato  7/06-26, 22:13Det er derfor man arbejder med både operatørpunktlighed (hvad er togselskabet selv skyld i) og kundepunktlighed (den samlede forsinkelse som kunden oplever uanset årsag).

Gør man stadig det? Det er ikke længere del af DSB's trafikkontrakt, for eksempel. Så de bliver ikke længere målt på operatørpunktlighed, og den bliver heller ikke opgjort. Det eneste, der tæller nu, er kundepunktligheden - i hvert fald for DSB.

Citat fra: RasmusD Dato  7/06-26, 23:02
Citat fra: andersj Dato  7/06-26, 22:13Det er derfor man arbejder med både operatørpunktlighed (hvad er togselskabet selv skyld i) og kundepunktlighed (den samlede forsinkelse som kunden oplever uanset årsag).

Gør man stadig det? Det er ikke længere del af DSB's trafikkontrakt, for eksempel. Så de bliver ikke længere målt på operatørpunktlighed, og den bliver heller ikke opgjort. Det eneste, der tæller nu, er kundepunktligheden - i hvert fald for DSB.

Det kan der være noget om i DSB <-> Banedanmark forholdet, men det bliver stadig registeret og også brugt overfor GoCollective.

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/06-26, 00:56
Citat fra: RasmusD Dato  7/06-26, 23:02

Det kan der være noget om i DSB <-> Banedanmark forholdet, men det bliver stadig registeret og også brugt overfor GoCollective.
Man opgør fortsat løbende DSB's, BDK's og eksterne forholds andel af forsinkelserne

Men Banedanmarks registreringer er blevet anfægtet af Jernbanenævnet jvf. nævnets hjemmeside.

JH

Gå op Sider: 1 2 [3]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak