Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tømme løfter igen igen igen!
Gå ned Sider:[1] 2
Tømme løfter igen igen igen!
Af milo. 15/04-26, 11:54.
Seneste redigering: 15/04-26, 11:56 af milo
Det er utroligt at togtrafikken (undtagen S-togene) på hele Sjælland kan stoppe totalt.
DSB og BaneDanmark lover gang på gang, at nu bliver det bedre, men virkeligheden er en helt anden.
Den ene gang er det sporene, den næste er det signalsystemmerne, eller også køreledningsanlæggene, eller nedbrud på selve togene.
Det kører bare for DSB og BaneDanmark, med det er desværre mod afgrunden.

milo

Undskyld, men jeg synes virkelig det er useriøst at kræve at der aldrig må gå noget galt. Det kan ikke lade sig gøre. Vi kan godt være enige om at der er punkter hvor tingene skal gøres bedre, men de har ingen betydning for risikoen for at helt urelaterede problemer og fejl kan opstå. Et nedbrudt tog har som udgangspunkt ingen betydning for risikoen for skader på skinner, ligesom at problemer med signalsystmer ikke har nogen betydning for skader på køreledninger. Derfor giver det ikke mening at behandle dem som en gruppe og kritisere på tværs af dem.

Det er vist ikke spor useriøst, hvis du spørger de tusinder af passagerer der står og venter og venter.
Der er jo ikke tale om ét lille antal fejl og forstyrrelser i driften. Jeg tror derimod at passagererner kun ønsker at toget kører, og kører stabilt. 

Tømme løfter igen igen igen!
Af Niels Munch. 15/04-26, 14:41.
Seneste redigering: 15/04-26, 14:44 af Niels Munch
Undskyld, men hvor mange tråde skal vi så have om denne sag: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,3117.0.html ?

Og i denne tråd diskuteres årsag og løsninger etc.: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,3116.0.html .

Citat fra: milo Dato 15/04-26, 14:30Det er vist ikke spor useriøst, hvis du spørger de tusinder af passagerer der står og venter og venter.
Der er jo ikke tale om ét lille antal fejl og forstyrrelser i driften. Jeg tror derimod at passagererner kun ønsker at toget kører, og kører stabilt. 


Pålidelighed og rettidighed af tog handler om årsagerne der skaber problemerne, ikke hvad passagerene eller nogen andre går og synes. Det er ulogisk at sige at driftsforstyrrelser i alle arter er et symptom af samme årsag, for der er et hav af forskellige årsager, mange uden noget sammenhæng med hinanden. Derfor er det useriøst bare at klage over at der er problemer uden at kigge på hvorfor. Hvis et fly styrter ned grundet en motorfejl så blander man det heller ikke sammen med at et andet fly styrtede ned grundet en fejl på en vinge. Vi kommer ingen vejene medmindre vi kigger på hvad problemerne og årsagerne til dem er.

Citat fra: milo Dato 15/04-26, 14:30Det er vist ikke spor useriøst, hvis du spørger de tusinder af passagerer der står og venter og venter.
Der er jo ikke tale om ét lille antal fejl og forstyrrelser i driften. Jeg tror derimod at passagererner kun ønsker at toget kører, og kører stabilt. 


Prøv nu lige at læse hvad der blev skrevet før du svarer. Der var ingen der sagde at problemerne ikke er seriøse. Det er din forventning om at der aldrig må opstå problemer, som er useriøs.

Der er mange steder hvor det er ganske rimeligt at være kritisk overfor DSB og BaneDanmark - for eksempel manglen på funktionelle elevatorer på stationerne, og problemerne med disponering af personale. Det er problemer der burde være løst meget hurtigere efter de blev identificeret.
Situationen i går, derimod, er et unikum; noget tilsvarende er aldrig før sket i al den tid der har været elektrisk togdrift her i Danmark, og det var derfor fuldstændigt uforudsigeligt. Det er dramatisk og giver indtryk, men man kan ikke rigtig klandre BaneDanmark for ikke at have forudset det.

Desuden vil jeg pointere at din opfattelse ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheden. Antallet af signalfejl er faktisk faldet drastisk på alle de strækninger hvor ETCS er blevet installeret. Det er nemt nok at se de negative hændelser og så tænke at situationen er blevet værre, men det er meget sværere at se de hændelser der ikke længere forekommer på grund af forbedringer i infrastruktur.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/04-26, 14:51Pålidelighed og rettidighed af tog handler om årsagerne der skaber problemerne, ikke hvad passagerene eller nogen andre går og synes. Det er ulogisk at sige at driftsforstyrrelser i alle arter er et symptom af samme årsag, for der er et hav af forskellige årsager, mange uden noget sammenhæng med hinanden. Derfor er det useriøst bare at klage over at der er problemer uden at kigge på hvorfor. Hvis et fly styrter ned grundet en motorfejl så blander man det heller ikke sammen med at et andet fly styrtede ned grundet en fejl på en vinge. Vi kommer ingen vejene medmindre vi kigger på hvad problemerne og årsagerne til dem er.

Det er i sidste ende passagernes 'synes', der bestemmer om de tager toget eller ej, ikke hvad jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere kan komme med af forklaringer og 'undskyldninger. For passageren er det eneste væsentlige nemlig, om toget kører eller ej.

Hvad årsagen er og hvordan den ene part kan skyde skylden på den anden er passagerne inderligt ligegyldigt i situationen - de konstaterer bare, at nu er toget igen forsinket/aflyst - og tager efterfølgende deres valg ud fra dette.

Årsagen skal selvfølgelig findes og den skal også forklares ud til et bredere publikum, så de ansvarlige får 'ende på slibestenen' næste gang noget tilsvarende sker. Det er den eneste måde at konstaterer, om man har tilegnet sig noget læring fra sidste tilsvarende hændelse eller ej.

Det bliver interessant at følge, om man ændre på procedure og planer efter i går, eller om man vælger at se det som en isoleret hændelse, som aldrig vil ske igen i samme omfang, for så er vi status-quo, og har netop ikke tildraget os noget læring.

Citat fra: Henrik Hansen Dato 15/04-26, 16:25
Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/04-26, 14:51Pålidelighed og rettidighed af tog handler om årsagerne der skaber problemerne, ikke hvad passagerene eller nogen andre går og synes. Det er ulogisk at sige at driftsforstyrrelser i alle arter er et symptom af samme årsag, for der er et hav af forskellige årsager, mange uden noget sammenhæng med hinanden. Derfor er det useriøst bare at klage over at der er problemer uden at kigge på hvorfor. Hvis et fly styrter ned grundet en motorfejl så blander man det heller ikke sammen med at et andet fly styrtede ned grundet en fejl på en vinge. Vi kommer ingen vejene medmindre vi kigger på hvad problemerne og årsagerne til dem er.

Det er i sidste ende passagernes 'synes', der bestemmer om de tager toget eller ej, ikke hvad jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere kan komme med af forklaringer og 'undskyldninger. For passageren er det eneste væsentlige nemlig, om toget kører eller ej.

Hvad årsagen er og hvordan den ene part kan skyde skylden på den anden er passagerne inderligt ligegyldigt i situationen - de konstaterer bare, at nu er toget igen forsinket/aflyst - og tager efterfølgende deres valg ud fra dette.

Årsagen skal selvfølgelig findes og den skal også forklares ud til et bredere publikum, så de ansvarlige får 'ende på slibestenen' næste gang noget tilsvarende sker. Det er den eneste måde at konstaterer, om man har tilegnet sig noget læring fra sidste tilsvarende hændelse eller ej.

Det bliver interessant at følge, om man ændre på procedure og planer efter i går, eller om man vælger at se det som en isoleret hændelse, som aldrig vil ske igen i samme omfang, for så er vi status-quo, og har netop ikke tildraget os noget læring.

Hvad passagerene synes har rigtig nok en betydning for deres (vores) valg, men nu handler debatten jo om hvad der er galt og hvordan det løses, ikke hvordan passagerene opfatter situationen, det er en anden sag. En vigtig sag, men en som ikke har betydning for hvilke problemer der opstår og hvor ofte.

Citat fra: milo Dato 15/04-26, 14:30Det er vist ikke spor useriøst, hvis du spørger de tusinder af passagerer der står og venter og venter.
Der er jo ikke tale om ét lille antal fejl og forstyrrelser i driften. Jeg tror derimod at passagererner kun ønsker at toget kører, og kører stabilt. 


At sige at passagererne kun ønsker, at togene kører stabilt er en gratis konstatering. Du ville aldrig høre nogle af dem sige, at de ønsker togene kører ustabilt, ligesom du ALDRIG vil finde noget togpersonale der synes, at det er fedt at være fanget 4-6 timer i fyldte togsæt med de mennesker de faktisk godt kan lide at få sikkert og hurtigst muligt frem, men som lige om hjørnet lader al deres vrede gå ud over dem.
Alle vil gerne hjem og ingen vinder på, at sådan en hændelse sker.

Du kan glæde dig over, at det nye signalsystem leverer en høj rettidighed og en virkelig stabil drift, modsat hvad man sikkert kan tro når man bare sidder og læser nyhederne om forsinkelsen af systemet. Men det er sikkert også galt :)

Mht signalproblemer, så er forskellen nu nok også, at de er blevet meget sjældnere, men til gengæld større. Altså at det går ned i en hel landsdel ad gangen.
Det skaber helt naturligt store overskrifter og gule bjælker i pressen, hvor det før i tiden gav en note, at nu var der problemer mellem Langå og Viborg. Dem kunne der godt komme ret mange af uden det skabte den helt store opsigt eller debat.
Så virkeligheden for signalsystemet er at færre passagerer bliver forsinkede, men de bliver det samtidigt og det vækker meget mere opsigt. Den effekt bliver ikke mindre af at man så har alle omlægningerne og aflysningerne som følge af de store sporarbejder, og det ryger så ned i gryden sammen med en begivenhed som den i denne uge.
På den anden side - ja, problemerne har forskellige årsager. Men mange forskellige problemer kan også tyde på ledelsesproblemer, og jeg synes at både Banedanmark og DSB virker som om der godt kan være noget at komme efter her. Jeg tænker for DSB's vedkommende især på planlægningssystemet, hvis implementering må siges at være en gedigen fiasko, selv om erfaringer fra Sverige både pegede på at der kunne komme problemer, og muligvis også hvordan de kunne løses eller undgås. I stedet virkede det som om der skete det som alt for tit er sket med IT-projekter her i landet. Man insisterer på at det skal være en succes og lukker så øjnene for resten (ja Sundhedsplatform, jeg kigger på dig...)
Banedanmark virker som om de endelig er ved at komme lidt op på hesten og ankomme til en virkelighed med både højere aktivitetsniveau, mere komplicerede projekter at styre og højere krav til anlæggenes ydeevne. Det er især ting som deres systematiske tilgang til vurdering af prioritering af projekter og fx den overvågning af dræn mv, som er ved at blive implementeret. Men hvor langt det har sat sig ned i systemet endnu, er svært at vurdere.

At sige det nye signalsystem levere en høj rettighed, er der nok en del delte meninger om.

Der er plads til rigtige mange forbedringer, og noget mere håndværk fra de unge mennesker der sidder nede i TKC og styre slagets gang.

Citat fra: vollensir Dato 17/04-26, 20:21At sige det nye signalsystem levere en høj rettighed, er der nok en del delte meninger om.

Der er plads til rigtige mange forbedringer, og noget mere håndværk fra de unge mennesker der sidder nede i TKC og styre slagets gang.

De er både unge, midaldrende og ældre, dem der sidder i TKC Vest. De har sammenlagt utroligt mange års erfaring med trafikstyring, men som de øvrige trafikledere i de danske togselskaber, er det jo mennesker og fysisk udstyr de sidder med som kan fejle. Deres job er jo, at styre det - særligt når noget ikke går som det skal. Det er deres håndværk.

"Delte meninger" er ikke en del af beregningen af rettidighed.
De parametre man måler på viser i hvert fald en ret fin rettidighed. Særligt sammenlignet med samme områder før de overgik til ETCS og til det øvrige ATC dækkede område i Danmark.
De ret få problemer eller nedbrud man har haft får ret stor opmærksomhed, men sammenlignet med ATC er det vand. Der er dagligt mange og store fejl relateret direkte til ATC, men det er selvfølgelig mere kedeligt at alt er 7 minutter forsinket i 10 timer hver eneste dag, end at et nedbrud gør at alt holder stille.

Jeg forstår godt, at man kan have aversioner mod det nye, forkærlighed for traditioner og så videre, men jeg vil da henlede tankerne til de lokomotivførere der har fortalt, hvor rædsomt de første 10 år med ATC var for dem og hvor modbydeligt det moderne stads var.

Lad os få fakta på banen og ikke "jeg tror " eller andet udokumenteret.

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 19/04-26, 19:36Lad os få fakta på banen og ikke "jeg tror " eller andet udokumenteret.

JH

Hvis alt i dette forum skulle være baseret på fakta, så ville der jo kun komme ét indlæg hver 14. dag..

 ;D  ;D  ;D

Citat fra: Jens Hansen Dato 19/04-26, 19:36Lad os få fakta på banen og ikke "jeg tror " eller andet udokumenteret.

JH
Ja, kunne være interessant at se stat på rettigheder på ting som relaterer sig til signal,sikkerheds systemet.
Jylland er nok sjoveste at se. Da der er de længst, og sammenhæng system. I gamle dag så jeg talene generelt i " ud og se"

Gå op Sider:[1] 2
Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak