Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Større togulykke ved Hillerød
Gå ned Sider: 1 ... 7 8 [9]
Citat fra: Nordexpress Dato 26/04-26, 08:54Hvis man skulle introducere endnu en teoretisk mulighed er det vel, at lkf har fået et ildefindende eller noget der er værre, og at dødsmandsknappen har været blokeret - eller heller ikke har bragt toget til standsning.

Da ingen har svaret endnu, kunne jeg godt tænke mig at bringe spørgsmålet op igen. Jeg ved godt, at scenariet næppe er sandsynligt, men jeg kender ikke til detaljerne i dødmandsanlæggets virkemåde, så måske fagfolk kan oplyse os?

Skal man trykke på dm-knap/pedal, eller gælder fx andre betjeninger af førerbordet også som signal til toget om, at lkf er ved bevidsthed?

Det går vel ikke at holde pedalen vedvarende nede, hvis man besvimer med foden på den - den skal vel løsnes indimellem?

Jeg har ikke kunnet finde konkrete oplysninger om, hvor ofte man skal betjene dødmandsanordningen i en Lint41, men der er ca. 1,2 km +/~  fra  Slotspavillonen (Spg) til uheldsstedet omkring ovk. 06. Så langt kan man vel ikke køre uden at toget farebremses? Eller måske kan man lige nøjagtig?...

Følgende er KUN er regneeksempel:

Hvis vi nu siger, at man skal "trykke på knappen" to gange i minuttet, og der gives en vis tidsmargen, før toget bremses ved manglende resktion), )giver det max ét minuts køretid (30 sek siden sidste tryk + 30 sek uden lkf respons, det er nok ikke så meget, men jeg kender ikke det rigtige tal).

1,2 km på 60 s = 72 km/t
Så det kan måske ikke udelukkes, hvis toget allerede er i topfart ved passage af Spg?

Citat fra: Gustav Hansen Dato 27/04-26, 03:09... Hvorfor acceptere vi at sikkerhedsniveauet på offentlig vej er så elendigt sammenlignet med jernbanerne? ... så er det ikke spor utænkeligt at kravene til sikkerheden på vores veje strammes op.

Jeg ville meget gerne være enig, og jeg støtter din indgangsvinkel. Men vi rammer ind i det problem, at mange - nok endda de gennemsnitlige - bilister, antager kørsel som deres ret, og køre efter deres lyst. Befolkningen i helhed ser ikke det at køre bil, som et privilegie under ansvar, for den store risiko det indebære, men en triviel daglig rutine og fritidsbehov, som mange også køre efter (her henviser jeg til hastighed- og regelovertrædelser, samt tilsidesættelse af komfort hensyn til beboere)

Biologien i mennesker spiller helt givent en rolle. Vi ser ikke trafikken som end intuitiv fare. Stå ved siden af en vej, hvor billerne køre 50, og den kan være acceptabelt. Køre de 80 eller hurtigere, så er det lidt ubehageligt. Men mest i komfort og velvære, jeg har aldrig mødt end, og jeg føler heller ikke selv, en akut livsfare, når en bil passerer en på en landevej. Hvilket man i den grad er, når man ser det overfor de mange andre ting, vi bliver bange eller rædselsslagen for. 1 tons stål med 80 km/t, der køre nærmest direkte mod sig, og ender med at passerer få meter forbi.

Og uden at indoktrinerer folk til at accepterer dette, hvilket jeg ikke mener vi skal bruge tid og ressourcer på, for at få samtlige med, vil være en kæmpe opgave og samfundsresource, så når vi aldrig til et punkt, hvor vi kan få vejtrafikken til at blive så sikker som fly, tog og skibstrafikken. Vi tilnærmer os, ved langsomt at regulerer og håndhæve, samt at indrette infrastrukturen til at håndterer os menneskers dårlige evne til at køre bil og vejtrafik. Cyklister er ikke bedre, bare mindre skadelige.

Citat fra: Jonas1983 Dato 27/04-26, 08:24
Citat fra: Nordexpress Dato 26/04-26, 08:54Hvis man skulle introducere endnu en teoretisk mulighed er det vel, at lkf har fået et ildefindende eller noget der er værre, og at dødsmandsknappen har været blokeret - eller heller ikke har bragt toget til standsning.

Da ingen har svaret endnu, kunne jeg godt tænke mig at bringe spørgsmålet op igen. Jeg ved godt, at scenariet næppe er sandsynligt, men jeg kender ikke til detaljerne i dødmandsanlæggets virkemåde, så måske fagfolk kan oplyse os?

Skal man trykke på dm-knap/pedal, eller gælder fx andre betjeninger af førerbordet også som signal til toget om, at lkf er ved bevidsthed?

Det går vel ikke at holde pedalen vedvarende nede, hvis man besvimer med foden på den - den skal vel løsnes indimellem?

Jeg har ikke kunnet finde konkrete oplysninger om, hvor ofte man skal betjene dødmandsanordningen i en Lint41, men der er ca. 1,2 km +/~  fra  Slotspavillonen (Spg) til uheldsstedet omkring ovk. 06. Så langt kan man vel ikke køre uden at toget farebremses? Eller måske kan man lige nøjagtig?...

Følgende er KUN er regneeksempel:

Hvis vi nu siger, at man skal "trykke på knappen" to gange i minuttet, og der gives en vis tidsmargen, før toget bremses ved manglende resktion), )giver det max ét minuts køretid (30 sek siden sidste tryk + 30 sek uden lkf respons, det er nok ikke så meget, men jeg kender ikke det rigtige tal).

1,2 km på 60 s = 72 km/t
Så det kan måske ikke udelukkes, hvis toget allerede er i topfart ved passage af Spg?

https://www.udogse.dk/doedsensvigtig/

Dødmandsanordningen forhindrer nok ulykker til at den er værd at have, men den er ikke ufejlbarlig.

Desværre (i denne sammenhæng!) er hjerner gode til at blive ved med at følge simple mål ("hold toget kørende") et stykke tid efter evnen til at vælge rationelt mellem vigtige og uvigtige mål er bukket under for et akut-men-delvist funktionssvigt. Og reflekshandlinger (som dødmandspedalen uvægerligt bliver til når man betjener den 37 timer om ugen i årevis) kan blive ved med at virke endnu længere.

Gå op Sider: 1 ... 7 8 [9]

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 200 kr.

Læs mere
VNJ MB 53

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak