Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Større togulykke ved Hillerød
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 9
Større togulykke ved Hillerød
Af Henrik Hansen. 23/04-26, 07:39.
Seneste redigering: 23/04-26, 07:43 af Henrik Hansen
Der her er til morgen sket en større togulykke ved Hillerød, hvor to af lokalbanens tog er kørt sammen. Der skulle desværre være flere tilskadekomne.

https://ekstrabladet.dk/krimi/article11157352.ece

Citat fra: Henrik Hansen Dato 23/04-26, 07:39Der her er til morgen sket en større togulykke ved Hillerød, hvor to af lokalbanens tog er kørt sammen. Der skulle desværre være flere tilskadekomne.

https://ekstrabladet.dk/krimi/article11157352.ece

TV2 Kosmopol følger i sin live-blog udviklingen løbende: https://www.tv2kosmopol.dk/hilleroed/togulykke-i-nordsjaelland-3df1d .

Sikke en skrækkelig ulykke. Uden jeg overhovedet har nogen bemyndigelse eller viden om ulykken, er det objektivt set et godt eksempel på, at en frontal kollision i en overkørsel sker, når mange ting forinden er gået galt.

Stakkels passagerer, stakkels lokoførere og stakkels trafikledere deroppe.

Større togulykke ved Hillerød
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 23/04-26, 08:34.
Der er ret forvirrende meldinger om hvor præcist ulykken er sket, men ud fra de billeder der er kommet mener jeg at det er ved overskæringen af Helsingevej ved frakørslen fra Isterødvejen nordpå.

*Her*

Er der nogen som er bedre kendt med stedet, som ved hvordan udsynet er? Har lokoførerne mon haft tilstrækkelig tid til at kunne aktivere nødbremse og flygte fra førerpladsen, samt advare passagerer?

Ved Kagerup. Sikke noget... ::)
Håber at alle tilskadekomne kommer sig.

Citat fra: banemanden Dato 23/04-26, 08:31.....
Stakkels passagerer, stakkels lokoførere og stakkels trafikledere deroppe.

Ja, det er enhver jernbanemands mareridt.

Region Hovedstaden har oplyst, at fire personer meldes i kritisk tilstand efter togulykken. I alt har regionen konstateret 17 patienter.

Heldigvis er det yderst sjældent, at frontalsammenstød sker på de enkeltsporede privatbaner; selv erindrer jeg den uhyggelige ulykke ved Firhøj 1. maj 1997 som den seneste.

Jf. de fotos, der hidtil er offentliggjort, er det LINT-togene 115-215 og 116-216, der er impliceret.

Yes kollisionen er skedt lige ved overkørsel 06 (km 3,1) Helsingevej (frakørseln fra vej 19).

Årsagen skal vi nok ikke spekulere på endnu.
Men hvis ikke signalsystemet har gået fulstændig amok så må ju det ene tog haft rødt lys i sin udkørselsignal.

Skrækkeligt er det i hvert fald.

Forfærdeligt er det.
Undre mig at Sverige tilbyder hjælp.
Har vi ikke et beredskab der kan klare det?
Eller er omfanget større end som so?

Men fedt, at hjælpe kan komme.

Citat fra: Larsmadsen Dato 23/04-26, 09:55Forfærdeligt er det.

Hvis vores beredskab er så dårligt, at det ikke kan klare en større ulykke med 15-20 tilskadekomne, så ser det sort - rigtig sort ud.

Nu har beredskabet så klaret opgaven godt og tilsyneladende uden de store udfordringer, så vi får næppe brug fra hjælp fra Sverige denne gang, men pænt at tilbyde det.

Citat fra: Larsmadsen Dato 23/04-26, 09:55Forfærdeligt er det.

Det er en rimelig standardprocedure, mest af alt en venskabelig håndsrækning

Efter, at politiet i Helsingør har holdt en kort pressekonference, hvor der henvises til deres og Havarikommissionens kommende undersøgelser, har DR2 afæsket IDA's "jernbaneekspert" hans teorier om forholdene ved banen og evt. årsager til ulykken.

Hans udsagn får mig til at tænke, at "eks" betyder "forhenværende", men hvad betyder "pert"?

I hans sted ville jeg have takket "nej tak" til et interview.

M.v.h.
Niels
tidl. direktør for Hovedstadens Lokalbaner

Citat fra: Niels Munch Dato 23/04-26, 10:54Efter, at politiet i Helsingør har holdt en kort pressekonference, hvor der henvises til deres og Havarikommissionens kommende undersøgelser, har DR2 afæsket IDA's "jernbaneekspert" hans teorier om forholdene ved banen og evt. årsager til ulykken.

Hans udsagn får mig til at tænke, at "eks" betyder "forhenværende", men hvad betyder "pert"?

I hans sted ville jeg have takket "nej tak" til et interview.

M.v.h.
Niels
tidl. direktør for Hovedstadens Lokalbaner

Jeg studsede også lidt over det interview med Kristian Madsen. Da han sagde, at det her ikke kunne være en signalforbikørsel fordi overkørslen var aktiveret og han samtidig kaldte ATC for ATP (Som jo i sig selv ikke er forkert - ATP findes fx på metroen og s-tog) kunne jeg godt mærke, at man savnede nogle andre der måske lige ventede lidt med at konkludere.

Specielt fordi.... Overkørslen skulle jo være aktiveret. Der kom jo et tog nordfra.

Citat fra: banemanden Dato 23/04-26, 11:31Jeg studsede også lidt over det interview med Kristian Madsen. Da han sagde, at det her ikke kunne være en signalforbikørsel fordi overkørslen var aktiveret og han samtidig kaldte ATC for ATP (Som jo i sig selv ikke er forkert - ATP findes fx på metroen og s-tog) kunne jeg godt mærke, at man savnede nogle andre der måske lige ventede lidt med at konkludere.
Togkontrolsystemet på Gilleje-Helsingør kaldes også ATP (en letvægtsudgave af ATC). Så han er ikke galt på den. og det system eller noget tilsvarende kunne være på de andre Lokaltog-strækninger. Et andet system kunne være ETCS 1 LS, når alle togsæt alligevel har ETCS udstyr. Men det koster at få det...

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 9

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak