Citat fra: Henning Makholm Dato 27/04-26, 14:21Det jeg forsøger at sige (men det lykkes vist ikke særlig godt?) er at "konfigureres til signalet og de telegrammer man vil sende" er noget ekstra i forhold til at "tage standardvaren ned fra hylden", som jeg håbede det ville være muligt at undgå ved at skære funktionaliteten helt ind til benet. Én lampe. (Måske en reservetråd med identisk betydning). Ét universelt hårdtkodet telegram "stop, for helvede".
Du argumentere for en ønske til et miniLEU, som jeg ikke set på markedet, som kun bruger et lampe. Jeg vil nøjes med fakta.... For man jo ikke kommet til at få ETCS til den type baner generelt. Så der skal nok flere produkter i kataloget, som passer bedre til mindre baner, når efterspørgslen bliver større.
Der er et krav, at der skal være mindst 2 typer af telegrammer: Et at tillade at køre forbi og en til stop. For toget ved at den kører over en balise og den skal give et eller andet tilbage til toget. Ellers er det er fejl, som toget skal stoppe på.
Og det er stadig mest sikkert, at bruge den grønne lampe. En rød lampe alene kan være slukket af andre grunde end at den grønne er tændt. Fx at der mangler strøm.
Ellers er den simpel løsning på Hornbæk-banen kun godkendt til 75 km/t med kun 2 typer af telegrammer. Hvis vil håndtere højere hastighed på strækningen, så må man bruge en standard LEU på I-signalet, så togets systemet ved om toget skal stoppe ved I-signalet, stoppe på stationen for rødt eller må kører igennem stationen med strækningshastigheden. U-signalet kan godt bruge en simpel miniLEU..
Citat fra: Henning Makholm Dato 27/04-26, 14:21Jeg forestiller mig -- men måske tager jeg fejl? -- at "konfigureres til signalet" (og den deraf følgende skrivning af dokumentation, validering og godkendelse) fuldstændig må dominere omkostningen ved at udstyre et signal, i forhold til det fysiske arbejde med at skrue udstyret fast.
Da man designet ATC-topstop fandet man ud af, at det var lettere håndtere at få en konfigurerbar balise end at få godkendt et antal varianter med hardcoded telegrammer.
Og i Schweiz blev baliserne kodet om, da ETCS baseline var klar til niveau 1 LS, da man i første omgang en national togkontrol (EuroZUB og EuroSIGNUM) baseret på Europa-baliseret med brug af de gamle systemer og efter var det kodet både til det nationale system og ETCS. For på et eller andet tidspunkt kunne være at man skal ændre et eller andet i telegrammet. Fx fordi der er kommet højere hastighed på strækningen. For strækningshastigheden overvågens allerede. Der er i dag ATC-baliser på privatbanerne for at fortælle toget om det.