Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Fikspunkter
Fikspunkter
Af vestjyden. 29/04-26, 15:04.
Fikspunkter til opmåling af landskaber

https://www.klimadatastyrelsen.dk/data/danmarks-fikspunktsregister

Punktet på min lokale station Varde Banegård

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Mvh Vestjyden

Fikspunkter
Af vestjyden. 29/04-26, 15:09.
Det højeste punkt i Varde Isbjerg er kun 30 m

Mvh Vestjyden

Fikspunkter
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/04-26, 15:31.
I fik jo en istid færre derude vest på så koterne nåede kva færre morænematerialer ikke så højt op.

Til gengæld kan i glæde jer over at materialerne fra jeres råstofgrave kan bruges til betonfremstilling uden risiko for alkali-kiselreaktioner.

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Fikspunkter
Af vestjyden. 29/04-26, 15:42.
Citat fra: Per Holm Dato 29/04-26, 15:31I fik jo en istid færre derude vest på så koterne nåede kva færre morænematerialer ikke så højt op.

Til gengæld kan i glæde jer over at materialerne fra jeres råstofgrave kan bruges til betonfremstilling uden risiko for alkali-kiselreaktioner.

Tak for Geologisk info. Det eneste jeg ved er at der en god udsigt fra Isbjerg trods de 30 m, da resten er pandekagefladt 

Mvh Vestjyden

Fikspunkter
Af vestjyden. 29/04-26, 17:34.
Banedanmark har også deres egne punkter. Punktet under infoskærmen på Varde Station:

https://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/datasets/fikspunkter-open-data

Mvh Vestjyden

Fikspunkter
Af Thorfinn. 30/04-26, 18:01.
Jernbanernes væsen gør at man har brug for fikspunkter i landskabet. Dem finder du derfor mange af langs banerne. Typisk kan du se den næste.
Jeg har selv sat nogle kotemærker på vores ejendom - så kan man arbejde videre derfra med en krydslaser og teodoliten kan blive i skuffen. Koordinaterne er ikke så vigtige her i byen - huset står de klassiske 20 alen fra vejmidte. Men sådan kan man selvfølgelig ikke afsætte et banetrace. ;-)

Tænk at man ved simpelt triangulering med instrumenter fra 1880erne kunne bygge 15 km tunnel fra begge sider og ramme.

Fikspunkter
Af Theis Andersen. 8/05-26, 13:04.
Der er også sådan et fint gammelt DSB-fikspunkt her på Københavns Hovedbanegård ved spor 1. Jeg har også engang fået fortalt, at nulstenen ligger inde under Hovedbanen, og at den køreledningsmast, der står ved spor 1 helt op til banegården, skulle være nummer 1, og at det er derfra, man tæller ud. Men om begge dele er rigtigt, ved jeg ikke.

Gå op Sider:[1]

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak