Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Hvilken lukkede jernbane vil i genåbne?
Gå ned Sider:[1] 2
Hvis man kunne med garanti åbne en lukket jernbane strækning i Danmark, hvilken vil i redde fra fortidens beslutninger?

Jeg vil enten vælge Haderslev banen eller Diagonalbanen fra Bramming til Laurbjerg

Hvilken lukkede jernbane vil i genåbne?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/05-26, 23:24.
Midtsjællandske jernbane.

Godt spørgsmål. Der er en del gode kandidater.

Thisted-Fjerritslev-Aalborg f.eks.

Aalborg-Aars/Viborg-Aars

Nærum-Vedbæk

Gørlev-Værslev

Tommerup-Assens

Odense-Kerteminde-Martofte

Næstved-Slagelse

Og selvfølgelig Diagonalbanen fra Bramming til Langå.

Det er svært at vælge hvis man blot skal prioritere én.

Hvis jeg skulle prioritere ville det nok være Tommerup-Assens til at starte med. Med den lille ændring af at i stedet for at blive ført ind til Tommerup station at banen blev ledt direkte mod Odense. Den bane har nu en parallel busforbindelse der kører hvert kvarter i myldretiden, alt imens bussen ikke betjener byerne mellem Odense og Assens særlig godt. Det ville være ideelt at genåbne banen som en lokalbane med direkte lokaltog ind til Odense.

Citat fra: Danskjävlar Dato  4/05-26, 23:32Godt spørgsmål. Der er en del gode kandidater.

Thisted-Fjerritslev-Aalborg f.eks.

Aalborg-Aars/Viborg-Aars

Nærum-Vedbæk

Gørlev-Værslev

Tommerup-Assens

Odense-Kerteminde-Martofte

Næstved-Slagelse

Og selvfølgelig Diagonalbanen fra Bramming til Langå.

Det er svært at vælge hvis man blot skal prioritere én.

Hvis jeg skulle prioritere ville det nok være Tommerup-Assens til at starte med. Med den lille ændring af at i stedet for at blive ført ind til Tommerup station at banen blev ledt direkte mod Odense. Den bane har nu en parallel busforbindelse der kører hvert kvarter i myldretiden, alt imens bussen ikke betjener byerne mellem Odense og Assens særlig godt. Det ville være ideelt at genåbne banen som en lokalbane med direkte lokaltog ind til Odense.

Ja fleste af dem tænkte jeg også over, for flere kunne nemt skabe en passe nye passagerer for hovedbanen. Tænkte over hvad kunne gribe flest nye passagerer til netværket. Hvis man genskabte diagonalbanen og gjorde nogle sving blødere og derefter lave en ny bane fra Grindsted-Billund-Vejle, så vil man nok se en stor stigning.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/05-26, 23:24Midtsjællandske jernbane.
Problemet med den er at det sidste stykke til Hillerød aldrig åbnede, så det er ikke klart at hele strækningen er "på hylderne" for dette tankeeksperiment.

Og Ringsted-Hvalsø-Frederikssund isoleret set er måske ikke superinteressant.

Haderslevbanen kunne være relevant fordi den er relativt velholdt og ville være ret let at sætte i drift igen. Spørgsmålet er mere hvor mange passagerer den ville få.

Diagonalbanen ville absolut give et velkomment løft til transporten mellem mange af de mindre og mellemstore byer, særligt i den store transportørken omkring Grindsted, men dens snoede forløb ville stadig give en rimelig langsom tur på det meste af strækningen. Den ville nok mest blive relevant for korte og mellemlange ture, men ikke for lange ture.

Midtsjællandske Jernbane kan jeg ikke se fidusen ved. Man ville skulle genopbygge næsten hele den lukkede del af banen fra bunden af, og et betydeligt stræk går gennem områder med meget lav befolkningstæthed. Og uden forbindelsen til Hillerød og Helsingør vil den nok lide samme skæbne som i første omgang. Så ville jeg hellere bruge penge på at bygge Viktoriabanen (Ring 6), Hillerød-Slangerup-Roskilde.

Odense-Kerteminde ville være god at få med på jernbanenettet, men i stedet for at genåbne den sydlige (og noget snørklede) baneføring, tror jeg det ville være bedre at forlænge letbanen fra Seden til Munkebo og Kerteminde, som et tram-train.

---

Mine egne bud er Høng-Kalundborg Jernbane, Viborg-Herning Jernbane, og Assensbanen.

En tredjedel af Høng-Kalundborg Jernbane er bevaret som veteranbane, og på resten af strækningen er traceet bevaret selvom sporene er fjernet. Dermed kan man med en relativt lille investering give transporten mellem Slagelse og Kalundborg, og der er netop opstået en ret tæt pendlertrafik på den rute i takt med at Novo har udvidet. Man burde kunne få rejsetiden ned under 30 minutter (med stop i Høng, Gørlev, og Kalundborg Øst undervejs), hvormed man kun behøver 2-3 togsæt for at køre i halvtimesdrift.

Traceet for Viborg-Herning er også i stor grad bevaret, og de steder hvor den ikke er, kan man rimelig let finde en ny rute til jernbanen langs åben mark. Den vil skære direkte igennem en af de største 'lommer' uden jernbanebetjening og forbinde to af landets mellemstore byer. Banen følger en meget lige og direkte rute og kan rimelig let gives et stop ved Midtjyllands Lufthavn, som står til at genoptage passagertrafikken snart.

Assensbanen er blevet relevant nu hvor Ny Bane Vestfyn snart er færdig og de fynske kommuner presser på for et "fynsk S-tog". Så burde man i hvert fald kigge på om det giver mening at genåbne Assensbanen som pendlerbane til Odense. Som nævnt ovenfor har ruten busser i kvartersdrift i dag.

Citat fra: anho Dato  4/05-26, 23:47Haderslevbanen kunne være relevant fordi den er relativt velholdt og ville være ret let at sætte i drift igen. Spørgsmålet er mere hvor mange passagerer den ville få.

Diagonalbanen ville absolut give et velkomment løft til transporten mellem mange af de mindre og mellemstore byer, særligt i den store transportørken omkring Grindsted, men dens snoede forløb ville stadig give en rimelig langsom tur på det meste af strækningen. Den ville nok mest blive relevant for korte og mellemlange ture, men ikke for lange ture.

Midtsjællandske Jernbane kan jeg ikke se fidusen ved. Man ville skulle genopbygge næsten hele den lukkede del af banen fra bunden af, og et betydeligt stræk går gennem områder med meget lav befolkningstæthed. Og uden forbindelsen til Hillerød og Helsingør vil den nok lide samme skæbne som i første omgang. Så ville jeg hellere bruge penge på at bygge Viktoriabanen (Ring 6), Hillerød-Slangerup-Roskilde.

Odense-Kerteminde ville være god at få med på jernbanenettet, men i stedet for at genåbne den sydlige (og noget snørklede) baneføring, tror jeg det ville være bedre at forlænge letbanen fra Seden til Munkebo og Kerteminde, som et tram-train.

---

Mine egne bud er Høng-Kalundborg Jernbane, Viborg-Herning Jernbane, og Assensbanen.

En tredjedel af Høng-Kalundborg Jernbane er bevaret som veteranbane, og på resten af strækningen er traceet bevaret selvom sporene er fjernet. Dermed kan man med en relativt lille investering give transporten mellem Slagelse og Kalundborg, og der er netop opstået en ret tæt pendlertrafik på den rute i takt med at Novo har udvidet. Man burde kunne få rejsetiden ned under 30 minutter (med stop i Høng, Gørlev, og Kalundborg Øst undervejs), hvormed man kun behøver 2-3 togsæt for at køre i halvtimesdrift.

Traceet for Viborg-Herning er også i stor grad bevaret, og de steder hvor den ikke er, kan man rimelig let finde en ny rute til jernbanen langs åben mark. Den vil skære direkte igennem en af de største 'lommer' uden jernbanebetjening og forbinde to af landets mellemstore byer. Banen følger en meget lige og direkte rute og kan rimelig let gives et stop ved Midtjyllands Lufthavn, som står til at genoptage passagertrafikken snart.

Assensbanen er blevet relevant nu hvor Ny Bane Vestfyn snart er færdig og de fynske kommuner presser på for et "fynsk S-tog". Så burde man i hvert fald kigge på om det giver mening at genåbne Assensbanen som pendlerbane til Odense. Som nævnt ovenfor har ruten busser i kvartersdrift i dag.

Når vi har Assens banen, så skal vi også have Faaborg banen med ahah

Havde helt glemt banen fra Tønder til Tinglev

Af YBS, Greve. 5/05-26, 00:01.
Jeg vil godt være pragmatisk og foreslå Farum-Slangerup. Den ville måske faktisk få et passagergrundlag.

Flemming

Citat fra: Wulffx Dato  4/05-26, 22:43Hvis man kunne med garanti åbne en lukket jernbane strækning i Danmark, hvilken vil i redde fra fortidens beslutninger?

Nakskov-Rødby Jernbane og Kolding-Egtved Jernbane må helt klart ligge i top efterfulgt af Haderslev Amts Jernbaner og Aabenraa Amts Jernbaner.

Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 5/05-26, 07:55.
Citat fra: Henning Makholm Dato  4/05-26, 23:44
Problemet med den er at det sidste stykke til Hillerød aldrig åbnede, så det er ikke klart at hele strækningen er "på hylderne" for dette tankeeksperiment.

Nej, den skulle blive på østsiden af Roskilde fjord og gå til Roskilde (Faktisk følge Rute 6).
Vi har tærsket langhalm på den tidligere. Der er klart pendlerpotentiale lokalt til Roskilde, Frederikssund og Hillerød. Se blot rute 600S.

Der var nogle privatbaner, der lukkede, fordi nogle sogneråd "ikke kunne finde den sidste femøre i syæsken", men som muligvis havde overlevet, hvis kommunalreformen (1970) med dens større og mere betalingskraftige enheder var indtruffet lidt før.

Jeg tænker f.eks. på Bogense- og Kertemindebanerne, der kunne have udgjort grundlaget for et nærbanesystem i landets 3. største by.

Citat fra: Henning Makholm Dato  4/05-26, 23:44

Kunne nu godt.... måske, med den ændring at den går til Tølløse, derved forbindelse til Slagelse.

Af Ove Nygaard, Fredericia. 5/05-26, 09:14.
Citat fra: Niels Munch Dato  5/05-26, 08:35Der var nogle privatbaner, der lukkede, fordi nogle sogneråd "ikke kunne finde den sidste femøre i syæsken", men som muligvis havde overlevet, hvis kommunalreformen (1970) med dens større og mere betalingskraftige enheder var indtruffet lidt før.

Jeg tænker f.eks. på Bogense- og Kertemindebanerne, der kunne have udgjort grundlaget for et nærbanesystem i landets 3. største by.
Kære Niels,
Du har nok lidt ret, og jeg har kørt en hel del rundt i det smukke område (pr. landevej), men jeg tror alligevel ikke, at "din drøm" var blevet til noget. Om  de nye større enheder (storkommuner og regioner) er blevet mere "betalingskraftige" ved jeg såmænd ikke, for de vise "mødre/fædre", der nu "styrer dem", jamrer sig stadigvæk højlydt.
God 5. maj.
Ove Nygaard/Ove af Erritsø

Gå op Sider:[1] 2
HFHJ M 8DSB MX 1003

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak