Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Hvilken lukkede jernbane vil i genåbne?
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Ove Nygaard Dato  5/05-26, 09:14..... for de vise "mødre/fædre", der nu "styrer dem", jamrer sig stadigvæk højlydt.

Kære Ove,

Nu har regionerne, modsat de amter, de "afløste" i 2007, ingen selvstændig kompetence til at udskrive skatter, ligesom primærkommunerne - siden ændringen af lovgivningen om privatbanerne i 2000 - ingen lovfæstet betalingsforpligtelse længere har til disse.

Det er nok medvirkende til at accentuere jammeren.

Bedste 5. maj hilsener
Niels

Hvilken lukkede jernbane vil i genåbne?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/05-26, 11:45.
O'ense - Kjerteminde

men denne gang bare via Munkebo og Lindø.

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hvilken lukkede jernbane vil i genåbne?
Af Ove Nygaard, Fredericia. 5/05-26, 12:15.
Citat fra: Niels Munch Dato  5/05-26, 10:40
Citat fra: Ove Nygaard Dato  5/05-26, 09:14..... for de vise "mødre/fædre", der nu "styrer dem", jamrer sig stadigvæk højlydt.

Kære Ove,

Nu har regionerne, modsat de amter, de "afløste" i 2007, ingen selvstændig kompetence til at udskrive skatter, ligesom primærkommunerne - siden ændringen af lovgivningen om privatbanerne i 2000 - ingen lovfæstet betalingsforpligtelse længere har til disse.

Det er nok medvirkende til at accentuere jammeren.

Bedste 5. maj hilsener
Niels

Kære Niels,
Nej, jeg "var jo med i ændringen" som "genbrugsdirektør", som du måske svagt husker, og fsv angår regionernes udelukkelse fra skatteudskrivning siger jeg: Gud ske lov, for så slap vi da for en ny instans til at flå os (!), og fsv kommunernes fritagelse for betalingsforpligtelsen, kan jeg sige, at min "korte erfaring" var "mine to kommuners opfattelse af samarbejdet om betalingsforpligtelsen" som var vidt forskellig, og nu hvor fortiden har indhentet mig - og dermed risikoen for tæsk - kan jeg i dette snævre forum godt røbe, at ordet "chikane og bedrevidenhed" dukker op i erindringen - måske skulle den nye og "unge" (62 årige) direktør lige afprøves, nå, jeg er her da endnu, men nok ikke så meget længere, "og så er den ikke længere"!
God befrielsesdag, kære ven!
Ove af Erritsø
(Ove Nygaard)

Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/05-26, 07:55
Citat fra: Henning Makholm Dato  4/05-26, 23:44
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/05-26, 23:24Midtsjællandske jernbane.
Problemet med den er at det sidste stykke til Hillerød aldrig åbnede, så det er ikke klart at hele strækningen er "på hylderne" for dette tankeeksperiment.

Og Ringsted-Hvalsø-Frederikssund isoleret set er måske ikke superinteressant.

Nej, den skulle blive på østsiden af Roskilde fjord og gå til Roskilde (Faktisk følge Rute 6).
Vi har tærsket langhalm på den tidligere. Der er klart pendlerpotentiale lokalt til Roskilde, Frederikssund og Hillerød. Se blot rute 600S.
Også driftsmæssigt; den ville gøre banerne omkring Hillerød til eet system sammen med banerne på Stevns; dvs færre værksteder og mere fleksibilitet mht. anvendelse af det rullende materiel. Tilføj dertil en bane Farum - Gørløse, der krydser førnævnte bane, med station, i Uvelse, og en fast forbindelse Hundested - Rørvig, så bliver Odsherredbanen og Høng - Tølløse en del af samme sammenhængende netværk. Og med en Samsøbro bliver pludselig genopbygning af Gørlev - Kalundborg og Slagelse - Næstved interessant (tog Aarhus - Samsø - Kalundborg - Slagelse - Næstved - Nykøbing F).

Gå op Sider: 1 [2]
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak