Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Reservedele GEMT VÆK fra DSB
https://www.kollektivtrafik.dk/reservedele-var-gemt-vaek-dansk-forhandler-af-togreservedele-tilkendegiver-at-ville-betale-en-million-i-boede/3981

Spændende sag. Diesel Motor Nordic og Deutz AG gemt væk IC3 reservedele til at pres DSB til at betale ekstra for reservedelene og er også med til at være en af årsagene til hvorfor mange tog kørte med færre vogn end normalt.

Vildt at det har taget over 13 år at få en dom og udmålt en straf i sagen - der i øvrigt stammer helt tilbage fra 2010 😮

Reservedele GEMT VÆK fra DSB
Af pjl. 5/05-26, 17:09.
Citat fra: mgameing123 Dato  5/05-26, 13:58https://www.kollektivtrafik.dk/reservedele-var-gemt-vaek-dansk-forhandler-af-togreservedele-tilkendegiver-at-ville-betale-en-million-i-boede/3981

Spændende sag. Diesel Motor Nordic og Deutz AG gemt væk IC3 reservedele til at pres DSB til at betale ekstra for reservedelene og er også med til at være en af årsagene til hvorfor mange tog kørte med færre vogn end normalt.

Så lærte man vel det - vil blive slemt skuffet hvis der stadig sidder Deutz i et IC3?

Af YBS, Greve. 5/05-26, 18:35.
Citat fra: pjl Dato  5/05-26, 17:09
Citat fra: mgameing123 Dato  5/05-26, 13:58https://www.kollektivtrafik.dk/reservedele-var-gemt-vaek-dansk-forhandler-af-togreservedele-tilkendegiver-at-ville-betale-en-million-i-boede/3981

Så lærte man vel det - vil blive slemt skuffet hvis der stadig sidder Deutz i et IC3?

Så må du prøve at bide skuffelsen i dig, for ved renoveringen i 2006 blev der sat en ny type Deutz motor i - det er reservedele til den sagen handler om. Men både Deutz og den danske importør fik nogle påbud dengang, som man må gå ud fra de overholder.

Flemming

Citat fra: RasmusD Dato  5/05-26, 15:41Vildt at det har taget over 13 år at få en dom og udmålt en straf i sagen - der i øvrigt stammer helt tilbage fra 2010 😮
Retterne har desværre lange ventetider. Jeg har selv oplevet som domsmand meget gamle sager. Fx har jeg har haft en sag, hvor de tiltalte blev frikendt i landsretten og de havde siddet varetægtsfængsel over 2 år. Denne sag med DSB er meget typisk, når den skal behandles nogle gange.

Der er noget i denne sag, som jeg aldrig helt har forstået. Hvorfor "skulle" Deutz sælge reservedele til den konkurrent, der tilsyneladende havde vundet en ordre hos DSB, ved at "love" at kunne skaffe Deutz reservedele? Bestemmer en leverandør ikke selv, hvem de vil sælge til?
Jeg er med på at selve ideen om at gemme delene, de påståede ekstra godkendelser og selve forløbet ikke er kønt.
Men jeg har aldrig helt forstået, hvordan det udviklede sig til en sag som denne. Kunne den ikke lige så godt have været en sag mellem DSB og den nye leverandør, der ikke kunne skaffe de dele, der var lovet?

/Lasse (der gennem årene har set flere reservedelsleverandører, der nægter at sælge til bestemte firmaer - og også set mange firmaer love mere, end de kunne holde)

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  6/05-26, 07:24Jeg er med på at selve ideen om at gemme delene, de påståede ekstra godkendelser og selve forløbet ikke er kønt.
Men jeg har aldrig helt forstået, hvordan det udviklede sig til en sag som denne. Kunne den ikke lige så godt have været en sag mellem DSB og   og den nye leverandør, der ikke kunne skaffe de dele, der var lovet?
Deutz sælge mere end det DSB vil. DSB ville kun renovere motorerne på eget værktøj og de havde en klar ide hvad for nogle dele, som de ville have leveret til opgaven. Men Deutz forsøgte at få DSB til enten købe nye motorer, sælge flere dele til dem, få opgaven på Deutz's egen værktøj og andre måder for at få prisen op på opgaven. Deutz var simpel grådige, når jeg læser højesteretsdommen. De ville ikke acceptere hvad DSB vil - det vil bestemme over hvad DSB skal gøre. Og så går Deutz igang med at forhindre DSB at få udført på den måde, som DSB vil. Og Deutz styre forhandlerne, som nok her er kommet i klemme i kampen mellem Deutz og DSB...

Der er noget poetisk i dette her.....

Når DSB optræder monopolistisk (ingen andre end os kan køre tog i Danmark og det er meget svært alt sammen), så er det helt fint med et de facto monopol.
Når en tilfældig reservedelssælger agere monopolistisk overfor DSB, så er det helt galt.....

Det KAN man bruge tid på at reflektere over.....eller blot gøre som størsteparten af transportpolitikerne - trække på skulderen og lade stå til.

Ja-ja, jeg kender principperne bag lovgivningen og var jeg i DSBs sko, så ville jeg overveje at skifte motorerne til "noget andet" end Deutz; IC3 kommer – sandsynligvis – til at redder DSB mange år fremover....noget med Talgo og IC5 (eller er det IC4,5?).

Af mpp. 6/05-26, 15:32.
DSB er vel ikke mere monopolitiske end hvad trafikkontrakten tillader. De har så fået en direkte tildeling af trafikkontrakten, men det er jo en politisk beslutning (taget af en trafikminister fra venstre). Snälltåget har allerede ansøgt om muligheder for at køre København–Aarhus og konkurrerer i øvrigt direkte med DSB på ruten til Hamborg ...

Citat fra: peter christensen Dato  6/05-26, 14:07Der er noget poetisk i dette her.....

Når DSB optræder monopolistisk (ingen andre end os kan køre tog i Danmark og det er meget svært alt sammen), så er det helt fint med et de facto monopol.
Når en tilfældig reservedelssælger agere monopolistisk overfor DSB, så er det helt galt.....

Det KAN man bruge tid på at reflektere over.....eller blot gøre som størsteparten af transportpolitikerne - trække på skulderen og lade stå til.

Ja-ja, jeg kender principperne bag lovgivningen og var jeg i DSBs sko, så ville jeg overveje at skifte motorerne til "noget andet" end Deutz; IC3 kommer – sandsynligvis – til at redder DSB mange år fremover....noget med Talgo og IC5 (eller er det IC4,5?).

Vil meget hellere have DSB monopol end GoCollective monopol.

Citat fra: peter christensen Dato  6/05-26, 14:07Der er noget poetisk i dette her.....

Det scenarie er jo ikke forbudt at reflektere over, men refleksion kræver tit at der er nogle nuancer blandet ind i det. Ellers går det fra refleksion til konspiration :)

DSB kommer ikke til at skifte motorerne ud på IC3 nu og slet ikke baseret på det der skete for 13 år siden som sagen her omhandler. I det sekund det overhovedet er muligt, bliver IC3 afhændet bid for bid, når IC5 indfases. Om 4 år er der ikke flere IC3 tog i drift i det DSB regi og Rumænerne står allerede og luner hænderne ved muligheden for at tilføje dem og de svenske IC3 til deres køb af IC4, IC2, og de Israelske IC3. Der er ingen danske købere der har interesse i IC3.

IC5 er forsinkede, men at kalde dem IC4,5 er noget af en overdrivelse. Der er intet ved dem der tyder på, at de tilnærmelsesvis får et liv som IC4 togene fik. Og så er det da værd at huske på, hvor længe man var om at få IC3 og IR4 til at fungere og køre uden nedbrud hele tiden i sin tid. Sætter man det op mod IC4, som man jo så satte en stopper for at at bruge mere tid på, vil man sikkert blive lidt overraskede over at se, at tidslinjerne på de to ikke er så forskellige, som man skulle tro.

Citat fra: banemanden Dato  7/05-26, 08:33

Det scenarie er jo ikke forbudt at reflektere over, men refleksion kræver tit at der er nogle nuancer blandet ind i det. Ellers går det fra refleksion til konspiration :)

DSB kommer ikke til at skifte motorerne ud på IC3 nu og slet ikke baseret på det der skete for 13 år siden som sagen her omhandler. I det sekund det overhovedet er muligt, bliver IC3 afhændet bid for bid, når IC5 indfases. Om 4 år er der ikke flere IC3 tog i drift i det DSB regi og Rumænerne står allerede og luner hænderne ved muligheden for at tilføje dem og de svenske IC3 til deres køb af IC4, IC2, og de Israelske IC3. Der er ingen danske købere der har interesse i IC3.

IC5 er forsinkede, men at kalde dem IC4,5 er noget af en overdrivelse. Der er intet ved dem der tyder på, at de tilnærmelsesvis får et liv som IC4 togene fik. Og så er det da værd at huske på, hvor længe man var om at få IC3 og IR4 til at fungere og køre uden nedbrud hele tiden i sin tid. Sætter man det op mod IC4, som man jo så satte en stopper for at at bruge mere tid på, vil man sikkert blive lidt overraskede over at se, at tidslinjerne på de to ikke er så forskellige, som man skulle tro.

IC5 kan godt være at de er ikke IC4,5 men det er Talgo til gengæld...

Citat fra: mgameing123 Dato  7/05-26, 08:46
Citat fra: banemanden Dato  7/05-26, 08:33

IC5 kan godt være at de er ikke IC4,5 men det er Talgo til gengæld...

Ja, de har ikke fået en god start, må man sige! De holder vel, i grove generaliserede vendinger, mere stille end de kører.

Gå op Sider:[1]
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere
Vectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak