Citat fra: peter christensen Dato 6/05-26, 14:07Der er noget poetisk i dette her.....
Når DSB optræder monopolistisk (ingen andre end os kan køre tog i Danmark og det er meget svært alt sammen), så er det helt fint med et de facto monopol.
Når en tilfældig reservedelssælger agere monopolistisk overfor DSB, så er det helt galt.....
Det KAN man bruge tid på at reflektere over.....eller blot gøre som størsteparten af transportpolitikerne - trække på skulderen og lade stå til.
Ja-ja, jeg kender principperne bag lovgivningen og var jeg i DSBs sko, så ville jeg overveje at skifte motorerne til "noget andet" end Deutz; IC3 kommer – sandsynligvis – til at redder DSB mange år fremover....noget med Talgo og IC5 (eller er det IC4,5?).
Det scenarie er jo ikke forbudt at reflektere over, men refleksion kræver tit at der er nogle nuancer blandet ind i det. Ellers går det fra refleksion til konspiration
DSB kommer ikke til at skifte motorerne ud på IC3 nu og slet ikke baseret på det der skete for 13 år siden som sagen her omhandler. I det sekund det overhovedet er muligt, bliver IC3 afhændet bid for bid, når IC5 indfases. Om 4 år er der ikke flere IC3 tog i drift i det DSB regi og Rumænerne står allerede og luner hænderne ved muligheden for at tilføje dem og de svenske IC3 til deres køb af IC4, IC2, og de Israelske IC3. Der er ingen danske købere der har interesse i IC3.
IC5 er forsinkede, men at kalde dem IC4,5 er noget af en overdrivelse. Der er intet ved dem der tyder på, at de tilnærmelsesvis får et liv som IC4 togene fik. Og så er det da værd at huske på, hvor længe man var om at få IC3 og IR4 til at fungere og køre uden nedbrud hele tiden i sin tid. Sætter man det op mod IC4, som man jo så satte en stopper for at at bruge mere tid på, vil man sikkert blive lidt overraskede over at se, at tidslinjerne på de to ikke er så forskellige, som man skulle tro.