Citat fra: Niels Munch Dato 6/05-26, 15:20Djursholmslinjen fortsatte i perioden 1895-1960 fra Stockholm Östra ud i gaderne i eget 891 mm spor, tværs over sporvejenes normalspor i Valhallagatan, ad Engelbrektsgatan og videre langs parken Humlegården til en endestation med omløb ved Engelbrektsplan, ca. 1,3 km fra Östra.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
X4p + Bp söderut Engelbrektsgatan vid Valhallavägen, 09.1960. Foto: Foto: Håkan Trapp, digitaltmuseum.se - ID: 2108-7135 (CC BY-NC).
Da vi bookede feriebolig, vidste jeg ikke, at vi tilfældigvis valgte en lejlighed på Valhallagätan med stationen Stockholm Östra "til gårdsiden". Men det gjorde vi altså.
Stor blev min glæde derfor, da Niels Munch oplyste, at Roslagsbanan, der pt. har endestation på Stockholm Östra, engang, indtil 1960, har fortsat "ned i byen".
I eftermiddags havde jeg lejlighed til at spadsere ad den nedlagte jernbanestrækning, hvoraf der absolut ingen rester er tilbage i landskabet.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 1899. Jernbanen krydser Valhallavägen i niveau og fortsætter ned ad Engelbrektgatan. Øverst til venstre ses Stockholm östra station.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.1899. "Endestationen" var placeret i den røde cirkel. Mig bekendt var der ingen stationsbygning, men jf. ovenfor var der et omløbsspor på stedet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Årstal: Ukendt. Endestationen på Engelbrektgatan. Fotograf: Ukendt.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.7. maj 2026. Endestationen på Engelbrektgatan. Bemærk den ret pæne stigning op ad gaden. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.