Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- "Ny togforbindelse binder Oslo, København og Berlin sammen"
Gå ned Sider:[1] 2 3
I flere tråde under forskellige emnegrupper har idéen om direkte tog mellem Oslo og København været luftet herinde; men nu synes der at "være substans i sagen":

DSB pressemeddelelse af d.d.:

"Ny togforbindelse binder Oslo, København og Berlin sammen
Fra sommeren 2028 bliver det muligt at rejse med direkte tog hele vejen fra Oslo via København til Hamborg og Berlin. Den nye forbindelse er resultatet af et partnerskab mellem DSB, norske Vy og tyske Deutsche Bahn.
.....
Den nye strækning bliver betjent af Deutsche Bahns nye ICE L-vogne, der er de samme som DSB's EuroCity-vogne. Planen er, at der kommer to daglige afgange året rundt. Toget tilbyder de rejsende en restaurantvogn, en familievogn og en første klasse.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/ny-togforbindelse-binder-oslo-kobenhavn-og-berlin-sammen/ .

M.v.h.
Niels

Skal blive interessant at se hvordan der eksekveres med hensyn til lokomotiver - om det er samme lokomotiv der køre igennem hele vejen, eller der skiftes undervejs.
Opholdet på Kbh.H er jo en oplagt mulighed for skift, da det skal laves omløb hvis der ikke er styrevogne (men det er der jo nok til den tid). Siemens Vectron kan jo teknisk godkendes til alle 4 lande.

DSB's Vectron er ikke godkendt til Sverige eller Norge. Det kræver en mindre ombygning. Mon ikke Vy indlejer et par lokomotiver, der kan køre Danmark-Sverige-Norge for at køre Oslo-København? De har forsøgt sig et par gange før med et udbud, men uden held.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Deutsche Bahn's pressemeddelelse nævner også noget andet interessant, nemlig at ICE L indsættes mellem Hamburg og København allerede i december 2027. Der kan nok fornemmes en hvis utilfredshed med udstyrsniveauet på DSB's Talgo vogne blandt de øvrige europæiske samarbejdspartnere. Både tyskerne og nordmændene ser en bistro-/restaurantvogn som standard på fjerntog og de har også dedikerede områder til familier med småbørn - hos DSB skal barnevognen bare parkeres ude i et flexrum og der er nul og niks indretning til mindre børn.
Dertil tophastigheden på 200 km/t med EB og de relativt få siddepladser, der gør dem uønsket på eksempelvis Hamburg-Berlin.

Så der er da lidt sandhed i Jens' indlæg ovre i IC5 og Talgo tråden som jeg har citeret nedenfor, selvom jeg har svært ved at forestille mig at de trækkes helt ud af den internationale trafik. Men med to løb kørt med ICE L og to med ComfortJet så begynder det at tynde ud i behovet for DSB's vogne og en evt. forbindelse til Amsterdam vil så nok også ske med ICE L.

Link til DB Pressemeddelelse - https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/Schiene-verbindet-Europa-neue-Direktverbindung-von-Berlin-ueber-Kopenhagen-nach-Oslo-kommt-13868474

Citat fra: Jens Hansen Dato  5/05-26, 07:46Ja - og fra ultimo 2027 droppes de så i udenlandsk trafik.

DSB har materielmæssigt svært ved at få tingene til at hænge sammen i en række år fremover.

JH

Anders

"Ny togforbindelse binder Oslo, København og Berlin sammen"
Af Niels Munch. 9/05-26, 09:37.
Seneste redigering: 9/05-26, 09:45 af Niels Munch
Citat fra: Michael Deichmann Dato  9/05-26, 09:22Skal blive interessant at se hvordan der eksekveres med hensyn til lokomotiver - om det er samme lokomotiv der køre igennem hele vejen, eller der skiftes undervejs.
Opholdet på Kbh.H er jo en oplagt mulighed for skift, da det skal laves omløb hvis der ikke er styrevogne (men det er der jo nok til den tid). Siemens Vectron kan jo teknisk godkendes til alle 4 lande.

DB's ICE-L, der åbenbart skal anvendes, er leveret med styrevogne, som vist endnu savner godkendelse: https://de.wikipedia.org/wiki/ICE_L .

Citat fra: andersj Dato  9/05-26, 09:33Deutsche Bahn's pressemeddelelse nævner også noget andet interessant, nemlig at ICE L indsættes mellem Hamburg og København allerede i december 2027. Der kan nok fornemmes en hvis utilfredshed med udstyrsniveauet på DSB's Talgo vogne blandt de øvrige europæiske samarbejdspartnere. Både tyskerne og nordmændene ser en bistro-/restaurantvogn som standard på fjerntog og de har også dedikerede områder til familier med småbørn - hos DSB skal barnevognen bare parkeres ude i et flexrum og der er nul og niks indretning til mindre børn.
Dertil tophastigheden på 200 km/t med EB og de relativt få siddepladser, der gør dem uønsket på eksempelvis Hamburg-Berlin.

Så der er da lidt sandhed i Jens' indlæg ovre i IC5 og Talgo tråden som jeg har citeret nedenfor, selvom jeg har svært ved at forestille mig at de trækkes helt ud af den internationale trafik. Men med to løb kørt med ICE L og to med ComfortJet så begynder det at tynde ud i behovet for DSB's vogne og en evt. forbindelse til Amsterdam vil så nok også ske med ICE L.

Link til DB Pressemeddelelse - https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/Schiene-verbindet-Europa-neue-Direktverbindung-von-Berlin-ueber-Kopenhagen-nach-Oslo-kommt-13868474

Citat fra: Jens Hansen Dato  5/05-26, 07:46Ja - og fra ultimo 2027 droppes de så i udenlandsk trafik.

DSB har materielmæssigt svært ved at få tingene til at hænge sammen i en række år fremover.

JH


Mon det på længere sigt kan være en mulighed for DSB at købe tyske Talgovogne, hvis DB vælger at udskifte dem? DB har vist nedskaleret deres Talgoordre og hvad jeg læser rundt om på nettet, har man ikke været begejstrede for sine egne Talgovogne.

Citat fra: Niels Munch Dato  9/05-26, 09:37
Citat fra: Michael Deichmann Dato  9/05-26, 09:22Skal blive interessant at se hvordan der eksekveres med hensyn til lokomotiver - om det er samme lokomotiv der køre igennem hele vejen, eller der skiftes undervejs.
Opholdet på Kbh.H er jo en oplagt mulighed for skift, da det skal laves omløb hvis der ikke er styrevogne (men det er der jo nok til den tid). Siemens Vectron kan jo teknisk godkendes til alle 4 lande.

DB's ICE-L, der åbenbart skal anvendes, er leveret med styrevogne, som vist endnu savner godkendelse: https://de.wikipedia.org/wiki/ICE_L .

Og får de DK-STM eller tilsvarende?
I 2028 er der ikke ERTMS på hele strækningen.

Citat fra: florentiner Dato  9/05-26, 09:55
Citat fra: andersj Dato  9/05-26, 09:33Deutsche Bahn's pressemeddelelse nævner også noget andet interessant, nemlig at ICE L indsættes mellem Hamburg og København allerede i december 2027. Der kan nok fornemmes en hvis utilfredshed med udstyrsniveauet på DSB's Talgo vogne blandt de øvrige europæiske samarbejdspartnere. Både tyskerne og nordmændene ser en bistro-/restaurantvogn som standard på fjerntog og de har også dedikerede områder til familier med småbørn - hos DSB skal barnevognen bare parkeres ude i et flexrum og der er nul og niks indretning til mindre børn.
Dertil tophastigheden på 200 km/t med EB og de relativt få siddepladser, der gør dem uønsket på eksempelvis Hamburg-Berlin.

Så der er da lidt sandhed i Jens' indlæg ovre i IC5 og Talgo tråden som jeg har citeret nedenfor, selvom jeg har svært ved at forestille mig at de trækkes helt ud af den internationale trafik. Men med to løb kørt med ICE L og to med ComfortJet så begynder det at tynde ud i behovet for DSB's vogne og en evt. forbindelse til Amsterdam vil så nok også ske med ICE L.

Link til DB Pressemeddelelse - https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/Schiene-verbindet-Europa-neue-Direktverbindung-von-Berlin-ueber-Kopenhagen-nach-Oslo-kommt-13868474

Citat fra: Jens Hansen Dato  5/05-26, 07:46Ja - og fra ultimo 2027 droppes de så i udenlandsk trafik.

DSB har materielmæssigt svært ved at få tingene til at hænge sammen i en række år fremover.

JH


Mon det på længere sigt kan være en mulighed for DSB at købe tyske Talgovogne, hvis DB vælger at udskifte dem? DB har vist nedskaleret deres Talgoordre og hvad jeg læser rundt om på nettet, har man ikke været begejstrede for sine egne Talgovogne.


Hvorfor skulle DSB have interesse i at købe flere vogne, hvis de ikke engang kan finde beskæftigelse til dem de har i forvejen? DB har nedskaleret deres ordre pga. økonomiske problemer, ligesom de også helt har aflyst ordren på ICE 5 og bedt Siemens om at nedsætte leveringsfrekvensen på ICE 3neo. Dertil vil DB i stigende grad leje deres materiel fremfor at eje det.

I sidste ende handler det også om en kulturel angst omkring gæld der har gennemsyret det tyske samfund, hvilket har været medvirkende til en generel underinvestering i infrastruktur og udvikling i landet de sidste 20+ år og at Tyskland er det europæiske land hvor flest bor til leje (52,8%).

Anders

Citat fra: Mads Dato  9/05-26, 10:09
Citat fra: Niels Munch Dato  9/05-26, 09:37
Citat fra: Michael Deichmann Dato  9/05-26, 09:22Skal blive interessant at se hvordan der eksekveres med hensyn til lokomotiver - om det er samme lokomotiv der køre igennem hele vejen, eller der skiftes undervejs.
Opholdet på Kbh.H er jo en oplagt mulighed for skift, da det skal laves omløb hvis der ikke er styrevogne (men det er der jo nok til den tid). Siemens Vectron kan jo teknisk godkendes til alle 4 lande.

DB's ICE-L, der åbenbart skal anvendes, er leveret med styrevogne, som vist endnu savner godkendelse: https://de.wikipedia.org/wiki/ICE_L .

Og får de DK-STM eller tilsvarende?
I 2028 er der ikke ERTMS på hele strækningen.
De får hverken DK-STM eller tilsvarende til Norge og Sverige. Så der er lange udsigter før styrevognen kommer i brug på disse forbindelser.

Citat fra: andersj Dato  9/05-26, 09:33Der kan nok fornemmes en hvis utilfredshed med udstyrsniveauet på DSB's Talgo vogne blandt de øvrige europæiske samarbejdspartnere.

Det handler nu mest om at DB har for mange tog og DSB har for få, som du selv er inde på i et andet indlæg omkring DB.

Spørgsmålet er så om det her bliver det eneste tog der kører mellem København og Oslo? Med en køretid på 14-15 timer må man forvente at den tidligste daglige afgang er i København omkring klokken 13, så der kunne meget vel være plads til en eller to afgange fra København til Oslo tidligere på dagen, måske omkring 8 og 10.

I DSB/VY-regi ville det skulle køres med DSB EC, da VY ikke har adgang til tog med DK-STM. Men svjh har både Snälltåget og SJ også meldt sig på banen i forhold til at køre direkte tog København-Göteborg-Oslo.

De kommer (forhåbentlig) til at få travlt på den enkeltsporede Østfoldbane...

Det er en ganske interessant udvikling og det er da også spændende, at man har fået løst problemerne med at køre DSBs Talgoer i Sverige ved at bruge DBs ditto. Samtidig virker det også på kommunikationen fra DSB som om man godt kan se, at internationale togrejsende forventer noget mere end de har forudsat ved købet af Talgo.

Så kan det selvfølgeligt godt være, at DSB har noget mere i ærmet. Det kunne være at bruge en option på nogle flere vogne, så der kan indsættes en cafevogn og en familievogn i Talgo eller at bruge Talgo til hurtigløb mellem København og Aarhus og så få hjælp af partnere til den internationale trafik. Personligt håber jeg da at man giver det et skud mere med Talgo, så vi f.x. kunne få direkte tog mod Ruhr-distriktet. Berlin lader ligesom til at være dækket ind med både morgen- og eftermiddagstog nu.

Citat fra: 1993matias Dato  9/05-26, 09:24Mon ikke Vy indlejer et par lokomotiver, der kan køre Danmark-Sverige-Norge for at køre Oslo-København? De har forsøgt sig et par gange før med et udbud, men uden held.
Hvis det er løsningen (og det er det formentlig), så kan man også vælge at droppe maskinbyttet og køre direkte via København S. Maskinen har alligevel Tyskland også i den pakke, og konkullegaerne hos Snälltåget kører allerede den vej uden om Kh.

Kommunikationsfolk ved godt at når der er en negativ melding på vej, så skal der gerne gives en positiv melding først.

"nå ja, så er det da klart".

God weekend til alle.

JH

Godt at høre at man vil forbinde Oslo og Hamborg men kom nu, har vi virkelig brug for flere tog til Berlin? Hvad med Köln eller Brussel for os der vil til Paris eller London?

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak