Deutsche Bahn's pressemeddelelse nævner også noget andet interessant, nemlig at ICE L indsættes mellem Hamburg og København allerede i december 2027. Der kan nok fornemmes en hvis utilfredshed med udstyrsniveauet på DSB's Talgo vogne blandt de øvrige europæiske samarbejdspartnere. Både tyskerne og nordmændene ser en bistro-/restaurantvogn som standard på fjerntog og de har også dedikerede områder til familier med småbørn - hos DSB skal barnevognen bare parkeres ude i et flexrum og der er nul og niks indretning til mindre børn.
Dertil tophastigheden på 200 km/t med EB og de relativt få siddepladser, der gør dem uønsket på eksempelvis Hamburg-Berlin.
Så der er da lidt sandhed i Jens' indlæg ovre i IC5 og Talgo tråden som jeg har citeret nedenfor, selvom jeg har svært ved at forestille mig at de trækkes helt ud af den internationale trafik. Men med to løb kørt med ICE L og to med ComfortJet så begynder det at tynde ud i behovet for DSB's vogne og en evt. forbindelse til Amsterdam vil så nok også ske med ICE L.
Link til DB Pressemeddelelse -
https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/Schiene-verbindet-Europa-neue-Direktverbindung-von-Berlin-ueber-Kopenhagen-nach-Oslo-kommt-13868474Citat fra: Jens Hansen Dato 5/05-26, 07:46Ja - og fra ultimo 2027 droppes de så i udenlandsk trafik.
DSB har materielmæssigt svært ved at få tingene til at hænge sammen i en række år fremover.
JH